زمان تکمیل قطعه ۲ آزادراه تهران - شمال مشخص شد / جنجال بر سر احداث قطعه ۳
با وجود پیشرفت فیزیکی قابلتوجه در باند برگشت قطعه دوم آزادراه تهران-شمال، زمان بهرهبرداری از این بخش با تأخیر روبهرو شده و همزمان، اجرای قطعه سوم نیز با اشکالات زیستمحیطی مواجه است.

بر اساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، باند دوم قطعه ۲ آزادراه به طول ۱۵.۵ کیلومتر، حالا قرار است در شهریور ۱۴۰۴ به بهرهبرداری برسد؛ این در حالی است که پیشتر وعده افتتاح آن در بهار ۱۴۰۴ داده شده بود. دلیل این تأخیر، شرایط دشوار توپوگرافی، پیچیدگیهای فنی، هزینههای بالا و مشکلات در تأمین منابع مالی عنوان شده است.
قطعه دوم آزادراه به طول ۲۲ کیلومتر، پرتراکمترین بخش پروژه از نظر تعداد تونل و پل به شمار میرود. این مسیر شامل ۶۰ رشته تونل به طول مجموع ۳.۶ کیلومتر و ۲۹ دستگاه پل بزرگ است.
با وجود پیشرفت ۸۷ درصدی کل قطعه و پیشرفت ۹۴ درصدی در حفاری تونلها، بخش برگشت تونل البرز تنها ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار است در سال ۱۴۰۶ به بهرهبرداری برسد. در حالی که پیشتر صحبتهایی از آمادهسازی آن در سال ۱۴۰۵ مطرح بود.
وضعیت احداث قطعه ۳ آزادراه تهران - شمال
از سوی دیگر، قطعه سوم آزادراه که قرار است به طول ۵۲ کیلومتر از پل زنگوله تا مرزنآباد ادامه یابد، در آستانه کلنگ زنی و اجرا قرار دارد. این پروژه به دلیل عبور از منطقه حفاظتشده البرز مرکزی با اشکالات سازمان محیط زیست و فعالان حوزه طبیعت مواجه شده است.
فعالان محیط زیست هشدار دادهاند که مسیر پیشنهادی از مناطقی عبور میکند؛ که زیستگاه گونههایی چون پلنگ، خرس، مرال و شوکا هستند. پیشنهاد برخی از فعالان محیط زیست؛ نزدیک کردن مسیر احداث به جاده قدیم است که از نظر مهندسی بسیار شرایط سخت و پر هزینهتری دارد.
تاثیر احداث آزادراه تهران شمال
احداث آزادراه تهران شمال تاثیر بسیار زیادی در کاهش زمان سفر، کاهش مصرف سوخت و حوادث رانندگی دارد. در تعطیلات نوروز ۱۴۰۴ شاهد تصادف منجر به فوت در آزادراه تهران - شمال نبودیم که این اتفاق نشان از اهمیت تکمیل احداث آزادراه تهران شمال دارد.
اخیرا یک پویش در جهت سرعت بخشیدن به تکمیل احداث آزادراه تهران - شمال راهاندازی شده است. شما نیز میتوانید از آن حمایت کنید: درخواست برای تسریع در تکمیل احداث آزادراه تهران شمال