چگونه خلافی خودرو خود را به صورت رایگان استعلام کنیم؟

برای استعلام خلافی ازطریق این سایت ابتدا باید احراز هویت خود را در سایت سخا کامل کنید و بعد از آن می‌توانید با در اختیار داشتن اطلاعاتی مانند کد ملی، پلاک و شماره خودرو برای دریافت خلافی اقدام کنید.

چگونه خلافی خودرو خود را به صورت رایگان استعلام کنیم؟

انجام تخلفات رانندگی منجر به صدور جریمه می‌شود و پرداخت جرایم رانندگی نیز برای همه رانندگان الزامی است. سنگین‌شدن جرایم یا در اصطلاح خلافی خودرو و عبور مبلغ آن از مرزی مشخص باعث توقیف خودرو می‌شود که مشکلات زیادی برای رانندگان ایجاد می‌کند. به‌منظور پرداخت به‌موقع جرایم رانندگی می‌توان وضعیت خلافی خودرو هررچندوقت‌ یک‌بار استعلام گرفت و از نبودن خلافی جدید اطمینان حاصل کرد. به این منظور باید از روش‌های استعلام خلافی خودرو استفاده کرد که در این مطلب به‌معرفی انواع رایگان آن می‌پردازیم.

 

روش‌های استعلام خلافی خودرو

آشنایی با روش‌های مختلف استعلام خلافی خودرو با پلاک یا دیگر روش‌های ممکن یکی از مسائل مهم برای رانندگان است. پرداخت جریمه رانندگی باید به‌موقع انجام شود تا از مشکلاتی مانند توقیف و انتقال خودرو به پارکینگ جلوگیری شود. به‌منظور استعلام خلافی خودرو راهور و پرداخت به‌موقع جریمه می‌توان یکی از راه‌های زیر را استفاده کرد:

  • دریافت خلافی به روش USSD: برای دریافت خلافی خودرو از این روش کافی است کد VIN پشت کارت خودرو که یک کد 17 رقمی است و با IR آغاز می‌شود را ازطریق کد دستوری *#110* شماره‌گیری کنید. پس از چند ثانیه وضعیت خلافی برای شما نمایش داده می‌شود و در‌صورت تمایل می‌توانید ازطریق شناسه قبض و پرداخت، برای پرداخت خلافی خودرو نیز اقدام کنید.

  • دریافت خلافی به روش آنلاین: از ساده‌ترین روش‌های دریافت خلافی و استعلام جرایم رانندگی می‌توان به روش آنلاین انجام این کار اشاره کرد. در روش آنلاین می‌توانید به سایت پلیس راهور مراجعه کنید و بعد از طی‌کردن مراحل مختلف، وضعیت جریمه‌ها را مشاهده و خلافی را پرداخت کنید. در روش‌ آنلاین همچنین امکان استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی هم وجود دارد. بسیاری از اپلیکیشن‌ها خدمات استعلام خلافی و پرداخت ازطریق سایت پلیس راهور را به کاربران خود ارائه می‌کنند.

  • دریافت خلافی به روش تلفنی: تماس تلفنی با شماره ۰۲۱۸۸۲۸۸۸۸۸ و ارائه اطلاعات و مشخصات مانند پلاک خودرو و.... برای استعلام خلافی قابل استفاده است. در این روش مبلغ خلافی در تماس مشخص می‌شود و شناسه‌های پرداخت و قبض نیز قابل دریافت هستند.

  • دریافت خلافی به روش حضوری: در صورتی‌که امکان استفاده از روش‌های بالا برای شما میسر نیست می‌توانید به مراکز پلیس 10+ مراجعه کنید و وضعیت خلافی خودرو خود را به‌صورت حضوری استعلام کنید. به این منظور باید مدارک خودرو را همراه داشته باشید. در مراجعه حضوری امکان دریافت شناسه‌ها برای پرداخت در زمان مناسب یا پرداخت آنی هم وجود دارد.

  • دریافت خلافی ازطریق پیامک: دیگر روش دریافت و استعلام خلافی خودرو، استعلام ازطریق پیامک به سرشماره 1101202020 است. در این روش کافی است کد VIN را به سرشماره مربوطه ارسال کنید تا اطلاعات خلافی و پرداخت برای شما ارسال شود.

هزینه استعلام خلافی خودرو

استعلام خلافی خودرو در روش‌های مختلف، هزینه‌های متفاوت دارد. برای مثال در مراجعه حضوری به پلیس 10+ هزینه‌ای بابت استعلام خلافی پرداخت نمی‌شود؛ اما پرداخت خلافی شامل هزینه اضافی است و باید مبلغ 30 هزار تومان را برای انجام این کار پرداخت کنید. دیگر روش‌ها نیز هزینه‌هایی متفاوت برای استعلام خلافی خودرو راهور دارند. برای مثال در اپلیکیشن‌ها برای استعلام خلافی همراه با نمایش جزئیات باید 6200 تومان پرداخت کرد؛ همچنین، در روش استعلام با استفاده از کد USSD نیز برای دریافت شناسه‌های پرداخت باید هزینه‌ای پرداخت شود که از حساب شما کسر می‌شود. به‌طور کلی بیشتر روش‌های استعلام خلافی خودرو همراه با پرداخت هزینه جانبی هستند که بسته‌به نوع روش متفاوت‌اند و در ابتدای استعلام به کاربر اعلام می‌شوند.

 

نحوه استعلام رایگان خلافی خودرو

درحال حاضر تنها روشی که ازطریق آن می‌توان استعلام خلافی خودرو راهور را به‌صورت رایگان انجام داد، مراجعه به سایت راهور است. البته باید به این نکته دقت کنید که استعلام خلافی ازطریق سایت پلیس راهور نسبت‌به دیگر روش‌های استعلام پیچیده‌تر است و مراحل بیشتری دارد. برای استعلام خلافی ازطریق این سایت ابتدا باید احراز هویت خود را در سایت سخا کامل کنید و بعد از آن می‌توانید با در اختیار داشتن اطلاعاتی مانند کد ملی، پلاک و شماره خودرو برای دریافت خلافی اقدام کنید.

البته باید به این نکته دقت داشته باشید که در این روش هم استعلام خلافی خودرو با پلاک مستلزم پرداخت هزینه است و تنها درصورت استعلام خلافی ازطریق کد VIN که پشت کارت خودرو درج شده است می‌توانید این کار را به‌صورت رایگان انجام دهید. برای استعلام خلافی رایگان ازطریق سایت راهور باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که یک شماره تلفن همراه که کد ملی آن با کد ملی مالک خودرو و صاحب پلاک یکسان باشد نیز مورد نیاز است.

روش‌های پرداخت جریمه خودرو

برای پرداخت خلافی خودرو پس از استعلام و مشخص‌شدن وضعیت خلافی و جرایم می‌توان از روش‌های مختلف اقدام کرد. سریع‌ترین روش برای پرداخت خلافی که حساب شما را به‌صورت آنی صفر می‌کند، پرداخت آنلاین ازطریق سایت پلیس راهور یا سایت‌ها و نرم‌افزارهایی است که به سایت پلیس راهور متصل هستند. برای مثال اپلیکیشن‌های موبایلی پرداخت نهایی را ازطریق پلیس راهور انجام می‌دهند، درنتیجه پرداخت آنی خواهد بود و بعد از تایید آن، حساب جرایم شما صفر می‌شود.

البته روش‌های دیگری هم برای پرداخت خلافی خودرو وجو دارند. برای مثال اگر شناسه قبض و شناسه پرداخت مربوط به خلافی خود را ازطریق سامانه‌های پیامکی یا تلفنی دریافت کنید، این امکان وجود دارد که با مراجعه به خودپرداز به شکل حضوری برای پرداخت جریمه اقدام کنید. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که پرداخت در این روش آنی نیست و معمولا چند ساعتی زمان می‌برد تا تاییدیه پرداخت شما توسط پلیس راهور صادر شود و مبلغ خلافی خودرو صفر شود؛ همچنین، امکان پرداخت حضوری با مراجعه به مراکز پلیس 10+ هم وجود دارد که این روش نیز روشی آنی برای پرداخت خلافی است.

سخن پایانی

استعلام خلافی خودرو راهور به‌منظور پرداخت جریمه خودرو با روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است که برخی از آن‌ها با پرداخت هزینه و برخی دیگر رایگان هستند. در این مطلب، به‌معرفی انواع روش‌های استعلام و بررسی خلافی خودرو و انجام رایگان این کار پرداختیم. بررسی دوره‌ای وضعیت خلافی و جرایم رانندگی از سنگین‌شدن جرایم و بروز مشکلات بعدی جلوگیری می‌کند و با استفاده از روش‌های گفته‌شده در این مطلب می‌توانید این‌کار را به‌سادگی انجام دهید.

نویسنده: رپورتاژ

ویدیوهای پیشنهادی

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد