مانی و کلکسیون خودروهایش را بهتر بشناسید!
دنیای ماشین بازی بدون شک یکی از بزرگترین و پیچیدهترین تفریحات بشریت است که با اعتیاد به مواد مخدر تقریبا هیچ تفاوتی ندارد.

هر چه بیشتر میگذرد، زیاده خواهی شخص را به سوی خرید خودروهای بیشتر و صرف هزینههای گزافتر ترغیب میکند تا جایی که به خود آمده و میبینید یک کلکسیون بزرگ از خودروهای خاص در اختیار دارید. البته به شرطی که حساب بانکی شما کمی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار موجودی داشته باشد.
مانی خوشبین شاید تنها ایرانی کلکسیونر باشد که میان سایر ایرانیان میلیاردر جهان، بخش بزرگی از درآمد خود را صرف ماشین و ماشین بازی میکند. او یکی از بزرگترین کلکسیونرها و تنها کلکسیونر ایرانی خودروهای خاص در جهان است. در این مقاله با زندگینامه و خودروهای کلکسیون او آشنا میشویم.
مانی خوشبین کیست؟
منوچهر خوشبین ۲۴ام دی ماه سال ۱۳۴۹ در ایران به دنیا آمد. خانواده خوشبین با آغاز جنگ هشت ساله ایران-عراق، در سال ۱۳۶۳ تصمیم به مهاجرت از ایران گرفتند تا از خطرات جنگ در امان بمانند. سالهای ابتدایی زندگی در امریکا برای منوچهر که به زبان انگلیسی اشرافی نداشت به سختی و با مشقت فراوان گذشت.
نخستین روش کسب درآمد منوچهر از طریق فروش کالا در جمعه بازارهای امریکا بود اما نخستین شغل حقیقی خود را در سن ۱۶ سالگی و به عنوان نظافتچی فروشگاه زنجیرهای Kmart در شهر سانتا آنا آغاز کرد. به دلیل دشواری تلفظ نام منوچهر، او نام مختصرتری برای خود برگزید که همان نام مانی در زبان فارسی است. شاید پای مانی به سادگی به ایالات متحده باز شد اما بدون شک در طی پلههای ترقی مسیر سادهای را نپیمود.
مانی در مدت زمان کوتاهی به دستیار مدیر بخش ورزشی فروشگاه Kmart بدل شد اما این رویایی نبود که در ذهن داشت. پس از آن مانی بارها و بارها شغل خود را تغییر داد و هر بار در مدت زمانی کوتاه به جایگاه بالاتری رسید اما همیشه انجام کار شخصی برای خودش را در ذهن میپروراند برای همین هیچ وقت نتوانست در کار کردن برای دیگران دوام بیاورد. پس از بارها شکست خوردن و از دست دادن سرمایه اولیه، سرآخر با کسب مجوز کار املاک به عنوان مشاور اقساط توانست پس از گذر شش ماه شرکت خود را تاسیس کند.
شرکت خوشبین امروز در شش ایالت امریکا در زمینه خرید و فروش ملک فعالیت میکند که در کنار سایر شغلهای مانی، اصلیترین بیزینس او به حساب میآید. مانی در سال ۲۰۱۱ با لیلا میلانی، بازیگر و مدل سرشناس ایرانی-کانادایی ازدواج کرد و دو فرزند دارد. با توجه به مسیر دشوار که مانی در زندگی شخصی خود پیمود، امروز یکی از مشهورترین افرادی است که در زمینه مربیگری و آموزش روشهای موفقیت و کسب ثروت فعالیت میکند. فعالیتهای خیرخواهانه او نیز در میان افراد سرشناس زبانزد است.
مانی خوشبین امروز کلکسیونی به ارزش تقریبی بیش از ۳۰ میلیون دلار در اختیار دارد که با سفارش چند دستگاه خودرو منحصر به فرد جدید، ۱۷ میلیون دلار دیگر نیز به این مبلغ اضافه خواهد کرد تا ارزش کلکسیون خودروهای او به مرز ۵۰ میلیون دلار نزدیک شود. همچنین او و خانوادهاش در قصری بسیار بزرگ زندگی میکنند که ارزشی برابر با ۳۳ میلیون دلار دارد.
مانی خوشبین یک میلیاردر خودساخته و سختی کشیده است. در نتیجه به عنوان کسی که یک شبه ره صد ساله را نرفته است، از ابتدا تا امروز خودروهای زیادی در اختیار داشته است. بنابراین بهتر است خودروهای موجود در کلکسیون او را به دو گروه خودروهایی که در اختیار داشته و گروه خودروهایی که هنوز در اختیار دارد، تقسیم کنیم.
خودروهای پیشین مانی خوشبین
مانی در یکی از ویدئوهای یوتیوب خود به طور مفصل در مورد خودروهایی که تاکنون در اختیار داشته است صحبت میکند. او میگوید نخستین خودرو خود را در سن ۱۷ سالگی و از طریق ذخیره میزان مشخصی پول به صورت ماهانه پس از یک سال تلاش خریداری کرده است. نخستین خودرو او یک دستگاه هوندا آکورد دست دوم بود. در مدت زمان کوتاهی پس از آن یک نیسان ۲۸۰ZX خریداری کرد که در آن زمان خودرو تند و تیزی به حساب میآمد. تجربه خرید خودروهای دست دوم و ارزان نرخ ژاپنی از سوی مانی خوشبین با یک دستگاه تویوتا MR۲ ادامه پیدا کرد که خودرویی چهار سیلندر اما موتور وسط و مجهز به گیربکس دستی بود. او نخستین خودرو لوکس خود را در سن ۲۱ سالگی خریداری کرد که یک دستگاه مرسدس بنز W۱۲۴ ۳۰۰E سدان بود.
در حالی که همچنان برای ثروت اندوزی تلاش میکرد، یک نیسان ۳۰۰ZX خریداری کرد که بعدها آن را تا مرز ۷۰۰ اسب بخار تقویت کرد تا میل درونی خود به خودروهای قدرتمند و تند و تیز را ارضا کند. دومین خودرو لوکس او یک لکسوس LS۴۰۰ مدل ۱۹۹۴ بود. دومین مرسدسی که خریداری کرد یک R۱۲۹ ۵۰۰SL مدل ۱۹۹۴ بود اما همچنان با خرید یک جیپ گرند چروکی مدل ۱۹۸۸ به خرید خودروهای ارزان نرخ ادامه داد. با خرید یک دستگاه پورشه باکستر مدل ۲۰۰۰ کم کم وارد حوزه خودروهای اسپرت حقیقی شد. در میان خودروهایی که در طی سالیان خریداری کرد میتوان از مرسدس بنز W۲۲۱ S۵۰۰، رولز رویس فانتوم و فراری ۳۶۰ اسپایدر مدل ۲۰۰۳ اشاره کرد که نخستین فراری شخصی مانی خوشبین به حساب میآید.
اما نخستین قدمی که در مسیر خودروهای سوپرکار و ابرقدرتمند برداشت، خرید یک دستگاه فراری F۴۰ مدل ۱۹۹۰ به رنگ قرمز با تودوزی مشکی بود. به دلیل عدم توانایی در کنترل این هیولای ارزشمند، تنها پس از یک هفته سواری، آن را در یک تصادف سنگین رانندگی از دست داد. ادامه مسیر پر خرج او در راستای دستیابی به آرزوهای خودرویی خود، مانی خوشبین یک مورسهلاگو رودستر ۲۰۰۸.
کلکسیون ماشینهای خوشبین
یک رولزرویس دراپهد ۲۰۰۸ خریداری کرد که هنوز از رولزرویس به عنوان خودرو روزمره خود استفاده میکند.
از خودروهای پیشین مانی خوشبین به صورت خلاصه باید از یک دستگاه مرسدس بنز مکلارن SLR نسخه ۷۲۲S یاد کرد که پیشتر آن را به فروش رساند. همچنین از میان ۴۵ دستگاه پورشه کاررا GT زرد رنگی که به تولید رسید، دو دستگاه آن را خریداری کرد. او همچنین دو دستگاه سالین S۷ در اختیار داشت که یکی از آنها نسخه تنفس طبیعی ۷۵۰ اسب بخار و دیگری نمونه توئین توربو (دو توربوشارژر) به قدرت ۱۱۰۰ اسب بخار بود که به دلیل دشواری در کنترل و رانندگی این هیولای بیمرز آن را نیز به فروش رساند. اما در این میان بیشترین حسرت و پشیمانی مانی خوشبین در خصوص فروش فورد GT مدل ۲۰۰۵ است چرا که پس از فروش، نرخ آن در بازار جهانی سه برابر شد.
او خودروهای متعدد دیگری همچون برخی مدلهای پورشه ۹۱۱ شامل: پورشه ۹۱۱ GT۳، ۹۱۱ GT۲RS، ۹۱۱ GT۳RS، لامبورگینی اونتادور میورا ادیشن و SV رودستر، رولزرویس فانتوم و گوست و یک دستگاه کونیگزگ آگرا RS فینکس نیز در اختیار داشت که همه آنها را به فروش رساند.
اما در میان این خودروها داستان مرسدس بنز G۵۰۰ شاید از همه جالبتر باشد. این مرسدس بنز پرتوان به دلیل آن که بخاطر داشتن ارتفاع زیاد از در گاراژ داخل نمیآمد نیز به فروش رسید، اما مانی اصلیترین دلیل برای فروش این شاسی بلند را تنفر همسرش لیلا از این خودرو غول پیکر توصیف کرده است.
مانی نخستین بوگاتی ویرون خود را در سال ۲۰۱۱ خریداری کرد که نمونه آبی/مشکی بود. این خودرو هنوز در تملک شخص مانی خوشبین است.
گاراژ مانی خوشبین
گاراژ مانی خوشبین بر خلاف بسیاری از کلکسیونرهای دیگر نظیر جِی لنو، چندان گاراژ شلوغ و پر و پیمانی نیست. او درحالحاضر تنها چند دستگاه خودرو در اختیار دارد که به زودی قرار است تعداد اندک دیگری نیز به آن افزوده شود.
خودروهایی که مانی امروز در گاراژ شخصی خود در اختیار دارد چهار دستگاه مرسدس بنز SLR مکلارن (بدون احتساب نسخه ۷۲۲S که پیش تر به فروش رساند) در مدلها و نمونههای مختلف است. یک دستگاه تسلا مدل X نیز به تازگی خریداری کرده است که در کنار رولزرویس خود به عنوان خودرو روزمره خانوادگی از آن استفاده میکند. یک دستگاه مکلارن P۱ تمام فیبر کربن، مکلارن سنا، مکلارن ۶۵۰ Can Am (یکی از ۱۵ دستگاه تولید شده در جهان)، پورشه ۹۱۸ اسپایدر، پورشه ۹۳۵ مدل ۲۰۱۹ (یکی از خودروهای تازه خریداری شده کلکسیون/یکی از ۷۷ دستگاه تولید شده) به قدرت ۷۰۰ اسب بخار و پاگانی وایرا نسخه هرمس به ارزش هفت میلیون دلار است که با همکاری مستقیم شخص مانی و شرکت لوکس فرانسوی FBG Par Hermes، مخصوص مانی خوشبین به تولید رسیده است.
جدا از بوگاتی ویرون آبی/مشکی که در سال ۲۰۱۱ خریداری کرد، مانی خوشبین یک دستگاه بوگاتی ویرون منحصر به فرد نسخه منصوری در اختیار دارد. او به تازگی سومین بوگاتی خود را تحویل گرفت که یک دستگاه شیرون مدل ۲۰۲۰ نسخه هرمس است. محصولات تولیدی شرکت لوکس فرانسوی هرمس (FBG Par Hermes) به اندازهای منحصر به فرد است که به عنوان مثال از بوگاتی ویرون نسخه هرمس تنها چهار دستگاه به تولید رسیده است. این بوگاتی به آپشن سانروف مجهز است که به تنهایی هزینهای ۶۰ هزار دلاری برای مانی به همراه داشته است. همچنین کنسول میانی این بوگاتی شیرون با نوشته “تزئین شده توسط هرمس – ۱ از ۱” تزئین شده است که نشان از منحصر به فرد بودن این هیولای بینظیر دارد. مانی از این بوگاتی منحصر به فرد به عنوان محبوبترین خودرو زندگی خود یاد میکند.
مانی خوشبین شش دستگاه خودرو جدید در لیست سفارش شرکتهای خودروسازی خاص جهان، به ارزش بیش از ۱۷ میلون دلار، در صف انتظار دارد که پورشه ۹۳۵ مدل ۲۰۱۹ و بوگاتی شیرون هرمس مدل ۲۰۲۰ دو دستگاه از آنها بود که به او تحویل شد. چهار خودرو دیگر شامل مرسدس بنز AMG-One، فورد GT مدل ۲۰۲۲، کونیگزگ جسکو (با تلفظ صحیح یِسکو) به قدرت ۱۶۰۰ اسب بخار و مکلارن اسپید تِیل (Speed Tail) است که مانی قصد دارد همانند شیرون آن را در نسخه تزئین شده هرمس سفارش دهد.
نگهداری، کابوس کلکسیونرها
مانی خوشبین در ویدئویی که در یوتیوب انحصارا به توصیف هزینههای نگهداری خودروهای کلکسیونش اختصاص داده است به بررسی سطحی و دست پایین هزینههای نگهداری خودروها به صورت سالانه به عنوان یکی کلکسیونر خودرویی میپردازد.
او میگوید، برای گاراژ مخصوص نگهداری این خودروها، سیستمهای ضد سرقت، ضد حریق و کنترل دما، به تنهایی ۷۰۰ هزار دلار هزینه پرداخت کرده است چرا که نه تنها باید از محل نگهداری خودروهای ارزشمند خود مطمئن باشد، بلکه باید بسیاری از استانداردهای فدرال را نیز پاس کند. از آن گذشته در حدود ۱۸۰ هزار دلار سالانه تنها صرف اجاره این گاراژ میشود.
هزینه سالانه نگهداری این خودروها که مانی خوشبین در این ویدئو بیان میکند، تنها در خصوص تعویض روغن، تعویض تایر و انجام سرویسهای دورهای استاندارد بدون در نظر گرفتن شرایط استفاده از خودروها، امکان بروز نقص فنی و نیازمندی قطعات است. از این رو بسیار جالب است که هزینه سالانه برخی از این خودروها حتی بدون استفاده و در حالت پارک شده در گاراژ، بین ۱۰۰۰ تا ۲۵ هزار دلار است.
او میگوید، هزینه سرویس سالانه بوگاتی شیرون به تنهایی سالی ۲۲ تا ۲۵ هزار دلار طلب میکند. هزینه تعویض تایرها در این خودرو که هر چهار سال انجام میشود در حدود ۱۰ هزار دلار (ارزانتر از ویرون) اما برای مدل ویرون هر چهار سال ۳۸ هزار دلار است.
نیاز به تاکید است که این هزینههای سالانه تنها در صورت عدم استفاده از خودرو و بروز مشکلات فنی احتمالی است. به عنوان مثال بوگاتی ویرون نسخه منصوری مانی خوشبین به دلیل بروز نشتی روغن با روشن شدن چراغ هشدار پیشرانه همراه شد. این موضوع به تنهایی هزینه تعمیرات ۱۳۰ هزار دلاری برای او به همراه داشت که شخص مانی پرداخت این هزینه را دردناک توصیف میکند. سرویس سالانه پاگانی وایرا هرمس نیز از سوی شرکت سازنده سالانه هشت هزار دلار برآورد شده است.
از آنجایی که مانی خوشبین همواره از همه خودروهای خود استفاده نمیکند، میتواند از سوی شرکتهای بیمه تخفیفهای ویژه دریافت کند. با این حال هزینه بیمه خودروهایی که در اختیار دارد سالانه از مرز ۱۰۰ هزار دلار تجاوز میکند که به قول مانی، برای کلکسیونی تا این حد خاص و منحصر به فرد، هنوز هم بسیار ارزان است.
حفظ و نگهداری خود خودروها به تنهایی مرثیهای جداگانه است. خودروها هر دو هفته باید استارت خورده، روشن و یک متر جابهجا شوند تا ضمن گردش مایعات سیستمهای روانکاری و خنککاری، تایرها نیز دچار آسیب نشوند. از آن گذشته، مانی خوشبین به شکل وسواسی از خودروهای خود مراقبت میکند چرا که این خودروها رسما سرمایه او به شمار میآیند. در نتیجه برنامه منظم هفتگی نظافت و دیتیل تخصصی و انحصاری خودروها به صورت هفتگی، ۷۵۰ دلار به ازای هر خودرو انجام میشود که هر سال به تنهایی هزینهای برابر با ۳۶ هزار دلار بر دستان مانی میگذارند.
اگر هنوز دود از سرتان برنخواسته است، باید در نهایت بیان کنیم که مجموع هزینههای جانبی نگهداری این خودروها به عنوان یک کلکسیونر برای مانی خوشبین، سالانه رقمی برابر با بیش از ۵۰۰ هزار دلار آن هم در صورت محاسبهدست پایین و بدون در نظر گرفتن شرایط استفاده از خودروها و بروز نقص فنی احتمالی و نیازمندی به قطعات خاص است.
نتیجه گیری
شیوه زندگی مانی خوشبین یا افرادی چون جی لنو و همه کسانی که در جهان خودرو به عنوان کلکسیونر شناخته میشوند برای ما افراد عادی قابل تصور نیست. از یک سو پرداخت سالانه نیم میلیون دلار تنها برای نگهداری و انبار برخی خودروهای خاص در کلکسیون غیر منطقی است اما از سوی دیگر این کلکسیون ارزشی بیش از ۴۵ میلیون دلار به همراه دارند که این رقم سالانه بر ارزشش افزوده میشود. پس رقم سالیانه نیم میلیون دلار در این میان حتی به چشم نمیآید. از طرف دیگر کسی که در قصر ۳۳ میلیون دلاری زندگی میکند، بدون شک هیچ مشکلی با پرداخت سالیانه نیم میلیون دلار برای حفاظت از سرمایه و رویاهای کودکی خود ندارد.
جالب آن است که مانی خوشبین، جدا از عشقی که به خودروها و ماشین بازی دارد، کلکسیونر خودرو بودن را بخشی از بیزینس و سرمایهداری خود میداند و سختترین بخش کار کلکسیونر بودن را تصمیم گیری مناسب و به موقع در خصوص خرید یا فروش یک خودرو بهخصوص توصیف میکند، چرا که یک تصمیم اشتباه میتواند به یک ضرر مالی هنگفت بیانجامد.