این خودروی محبوب ژاپنی چرا دیگر تولید نمی شود؟

نیسان ماکسیما یکی از محبوب‌ترین خودروهای ژاپنی کشورمان است اما تولید آن پس از ۴۲ سال متوقف شده است.

این خودروی محبوب ژاپنی چرا دیگر تولید نمی شود؟

مدل سال ۲۰۲۳ بسیاری از خودروها به معنی پایان حضور آن‌ها در بازار بود و محصولاتی همچون دوج چارجر و چلنجر، آئودی R8، مرسدس بنز CLS و آئودی TT با بازار وداع کردند هرچند دلیل اصلی بازنشسته شدن بسیاری از این خودروها کاهش فروش بوده است؛ اما شاید خودرویی که توقف تولیدش تعجب افراد زیادی را در پی داشت نیسان ماکسیما بود که تا همین چند ماه پیش سدان پرچم‌دار ژاپنی‌ها به شمار می‌رفت.

نیسان-ماکسیما-2023

نیسان ماکسیما اولین بار در سال ۱۹۸۰ با نام داتسون ۸۱۰ رونمایی شد و تا سال قبل بی‌وقفه و در ۸ نسل ارائه گردید. ماکسیما به خاطر ارائه کابینی جادار و راحت شناخته می‌شود و برخی نسخه‌های آن از صندلی‌های جلوی گرم شونده، پوشش چرم، سیستم تهویه مطبوع خودکار دو ناحیه‌ای، نمایشگر ۸ اینچی، اپل کارپلی و اندروید اتو و… برخوردار هستند. عملکرد نیسان ماکسیما نیز بسیار خوب بوده و در دل آن پیشرانه ۳.۵ لیتری سری VQ این برند قرار داشته است. این نیروگاه آهنین از سال ۲۰۰۰ در سینه ماکسیما جا خوش کرد. هشتمین نسل ماکسیما که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد از ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۴ نیوتون متر گشتاور سود می‌برد. این نیرو از طریق گیربکس CVT راهی چرخ‌های جلو می‌شد.

نیسان-ماکسیما-3

نیسان ماکسیما پلاتینیم ۲۰۲۳ در عرض ۵.۷ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت رسیده و حداکثر سرعت آن نیز ۲۱۴ کیلومتر در ساعت است. با در نظر گرفتن این عملکرد نه چندان قابل قبول می‌توان درک کرد که چرا نیسان تصمیم گرفت ماکسیما را راهی موزه کند. همانند بسیاری از سدان ها، ماکسیما قربانی تغییر سلیقه مشتریان در چند دهه اخیر شده است. اگرچه کلاس خودروهای شاسی‌بلند از مدت‌ها قبل خیزش خود را شروع کرده اما در سال ۲۰۱۹ بود که کاملاً بر همگان آشکار گردید محبوبیت سدان ها به‌طور جدی در معرض خطر قرار دارد. در همان زمان تویوتا کمری تاج پادشاهی پرفروش‌ترین خودروی سواری آمریکا را پس از حدود ۲۰ سال از دست داد.

نیسان-نسل-4

کمری در آن سال عنوان پرفروش‌ترین خودروی آمریکا را به شاسی‌بلند راو ۴ واگذار کرد، خودرویی که به فروش بیش از ۴۴۸ هزار دستگاهی رسید. این اتفاق در حالی رخ داد که فروش کمری از حدود ۳۴۳ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۸ به حدود ۳۳۷ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۹ کاهش یافت. با این میزان فروش، کمری پشت سر خودروهای هوندا CR-V، نیسان ایکس تریل و قشقایی و شورولت اکوئینکس قرار گرفت؛ اما ماکسیما به اندازه کمری موفق نبود و تنها به فروش حدود ۳۵ هزار دستگاه رضایت داد. مدل‌های بعدی هم موفقیت محدودی داشتند و فروش آن تا سال ۲۰۲۲ به حدود ۷ هزار دستگاه افت کرد. اگرچه ماکسیما در آخرین سال حضور در بازار توانست نظر حدود ۱۰ هزار نفر را به خود جذب کند اما دیگر کار از کار گذشته بود و نیسان تصمیم به حذف آن از بازار گرفت. نیسان همچنین اعلام کرده به دنبال تولید خودروهای برقی است و شاید در آینده ماکسیما جدید را در قالب یک خودروی بدون آلایندگی ببینیم.

 

 

منبع: پدال
ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد