بررسی صفر تا صد خودرو تارا نسخه V4LX

تارا V4 LX مجهزترین و گران‌ترین نسخهٔ تارا محسوب می‌شود که به امکانات بیشتری مجهز است و تغییراتی را هم در طراحی تجربه کرده است.

بررسی صفر تا صد خودرو تارا نسخه V4LX

مشخصات فنی تارا V4 LX

تارا-وی۴-۲

ایران‌خودرو اولین بار در بهمن ۱۳۹۸ در حاشیهٔ جلسهٔ هیئت دولت از محصول جدید خود با کد K132 پرده‌برداری کرد. این خودرو سال بعد طی چند مرحله (!) رسماً رونمایی شد و تارا نام گرفت. ایران‌خودرو برای اولین بار فروش این سدان جدید را هم از تیرماه ۱۳۹۹ آغاز کرد. تارا بر اساس پژو ۳۰۱ ساخته شده یعنی خودرویی که امتیاز تولید آن در دوران برجام به ایران‌خودرو رسید اما به دلیل برهم خوردن برجام و بازگشت تحریم‌ها، هیچ‌گاه برای تولید انبوه روی خط تولید ایران‌خودرو نرفت و ازآنجایی‌که تا قبل از خروج پژو از ایران میزان داخلی‌سازی ۳۰۱ به ۴۵ درصد رسیده بود، ایران‌خودرو تصمیم گرفت مابقی قطعات را با کمک سازندگان ایرانی تولید کند و نهایتاً نسخهٔ ایرانزهٔ این سدان فرانسوی را با نام تارا روی خط تولید ببرد.

تارا-وی-۴--۵

ایران‌خودرو علاوه بر داخلی‌سازی قطعات، برای متمایز کردن تارا از ۳۰۱ و ارائهٔ آن در قالب یک محصول جدید داخلی، اقدام به بازطراحی جلو و عقب خودرو هم کرده است که البته این طراحی را نمی‌توان چندان زیباتر یا مدرن‌تر از همتای فرانسوی دانست و صرفاً متفاوت است. برای داخل تارا نیز ایران‌خودرو از داشبورد و رو دری‌های سیتروئن C3 XR استفاده کرده است. این خودرو کراس‌اوور کامپکتی است که برای بازار چین بر اساس پلت‌فرم ۳۰۱ ساخته شده و سایپا قرار است به‌زودی تولید آن را در کشورمان آغاز کند. داشبورد C3 XR هرچند شباهت زیادی با ۳۰۱ دارد اما در برخی جزئیات متفاوت بوده و اقتصادی‌تر به نظر می‌رسد.

تارا-وی-۴-۱

تارا ابتدا در سال ۱۴۰۰ با تیپ V1 به بازار عرضه شد. این ساده‌ترین تیپ تارا محسوب می‌شود و از گیربکس دستی استفاده می‌کند. سپس چند ماه بعد یعنی در زمستان ۱۴۰۰، ایران‌خودرو نسخهٔ اتوماتیک این سدان جدید را با نام V2 به بازار فرستاد. تارا V2 علاوه بر برخورداری از گیربکس شش سرعته اتوماتیک، از آپشن‌ها و تجهیزات بیشتری هم بهره می‌برد. حدود یک سال بعد یعنی در اسفند ۱۴۰۱ نیز این شرکت نسخه‌ای ارتقاءیافته از تارا V2 را با نام تارا اتوماتیک سال معرفی کرد. این نسخه نهایتاً به تارا V4 LX تغییر نام داد و اولین سری آن در پاییز ۱۴۰۲ به دست خریداران رسید. در تارا V4 LX ایران‌خودرو علاوه بر افزودن به امکانات تارا V2، سعی کرده انتقاداتی که برخی قسمت‌های این خودرو می‌شد را هم برطرف کند.

تفاوت تارا V4 LX با تارا V2

مهم‌ترین تفاوت بیرونی تارا V4 LX با تیپ‌های قبلی، تغییر گرافیک چراغ‌های عقب است. ازآنجایی‌که به طراحی چراغ‌های عقب تارا و نور بیش‌ازحد آن‌ها انتقادات زیادی وارد بود، ایران‌خودرو برای چراغ‌های عقب تیپ V4 LX گرافیک داخلی جدیدی را طراحی کرده است که با یک خط LED باریک در قسمت میانی، نمای بسیار بهتری دارد. تغییر ظاهری دیگر این تیپ هم جایگزینی آنتن قبلی با آنتن کوسه‌ای در انتهای سقف است. با باز کردن درهای تارا V4 LX نیز چراغ‌های خوشامدگویی جلب‌توجه می‌کنند که زیر درها تعبیه شده‌اند درحالی‌که برف‌پاک‌کن‌ها هم از نوع ژله‌ای هستند.

تارا-وی-۴-۶

یکی دیگر از انتقاداتی که به تیپ‌های اولیه تارا وارد می‌شد، قرارگیری دکمه‌های شیشه‌بالابر روی کنسول میانی بود. البته این نوع طراحی در خودروهای اقتصادی جهانی به‌منظور کاهش هزینه‌ها مرسوم است ولی ازآنجایی‌که تارا در کشورمان حکم خودرویی سطح بالا را دارد، جای این دکمه‌ها به مذاق خریدار ایرانی خوش نمی‌آمد. به همین دلیل، در تارا V4 LX ایران‌خودرو اقدام به طراحی رو دری‌های جدیدی کرده و با استفاده از دستگیره‌های در مشابه سورن پلاس، دکمه‌های شیشه‌بالابر را به روی درهای جلو منتقل کرده است. با این کار، فضای دکمه‌ها روی کنسول خالی شده و بجای آن جا موبایلی تعبیه شده است.

تجهیز جعبه داشبورد و آفتاب‌گیر راننده به چراغ، تغیر پارچهٔ سقف، تغییر دکمه‌های کنترلی سانروف و افزودن جا عینکی به کنسول سقفی هم از دیگر تفاوت‌های داخلی تارا V4 LX با تیپ V2 اتوماتیک قبلی هستند. علاوه بر این، برای راحتی بیشتر سرنشینان عقب، یک زیر آرنجی با دو جا لیوانی به‌صورت تاشو در پشتی صندلی عقب تعبیه شده است تا یکی دیگر از کاستی‌های تایپ‌های قبلی تارا هم برطرف شود.

تارا-وی-۴-۷

علاوه بر این تغییرات و بهبودها، ایران‌خودرو در تیپ V4 LX به لیست امکانات و تجهیزات تارا هم موارد جدیدی را اضافه کرده است. مهم‌ترین آپشنی که در این تیپ اضافه شده است، در صندوق‌عقب برقی با سنسور پایی است. به لطف این ویژگی، هنگامی‌که دستان راننده پر باشد، با حرکت دادن پا زیر سپر عقب، در صندوق به‌طور خودکار باز می‌شود. علاوه بر این، در تیپ V4 LX تنظیمات صندلی‌های جلو تماماً در ۶ جهت برقی شده است درحالی‌که در تارا اتوماتیک V2، این تنظیمات برای صندلی راننده در ۴ جهت برقی و در ۲ جهت دستی و برای صندلی سرنشین در ۲ جهت برقی و ۲ جهت دستی بود. گرم‌کن صندلی‌های جلو، اضافه شدن خطوط داینامیک به دوربین دنده عقب و اضافه شدن دو توییتر به سیستم صوتی هم دیگر ویژگی‌های جدیدی هستند که در تیپ V4 LX می‌بینیم.

ازجمله دیگر تجهیزاتی که قبلاً در تارا V2 ارائه می‌شد و در تیپ V4 LX هم وجود دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    ترمز کمکی

    سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی

    کنترل پایداری و کنترل کشش

    چهار ایربگ

    فرمان برقی

    آینه‌های جانبی تاشو برقی

    آینه داخل فتوکرومیک

    سیستم پایش باد تایرها

    رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی

    سنسور نور و باران

    سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای

    کروز کنترل

تارا V4 LX در بخش فنی اما هیچ تفاوتی با تیپ V2 ندارد و از همان قوای محرکه استفاده می‌کند؛ بنابراین، در اینجا هم شاهد همان پیشرانه ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی TU5 پلاس هستیم که ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. انتقال نیروی این موتور هم توسط همان گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت شرکت چینی DAE صورت می‌گیرد. این خودرو با وزن ۱۲۶۸ کیلوگرم، ظرف ۱۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی ۷.۳ لیتر بنزین مصرف می‌کند.

قیمت تارا V4 LX

تارا V4 LX از سوی ایران‌خودرو با قیمت ۶۹۰ میلیون تومان عرضه می‌شود اما این رقم در بازار هم‌اکنون حدود ۹۴۰ میلیون تومان است و تارا V4 LX را به یکی از گران‌ترین خودروهای داخلی تبدیل می‌کند. در حال حاضر، شاهین پلاس اتوماتیک را می‌توان اصلی‌ترین رقیب این تیپ فول تارا دانست.

 

منبع: پدال
ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد