آمار مهم از تولید خودرو در بخش خصوصی - شهریور ۱۴۰۳

میدانیم که بخش عمدهٔ بازار خودروی کشورمان در اختیار دو خودروساز بزرگ دولتی یعنی ایران‌خودرو و سایپا است.

آمار مهم از تولید خودرو در بخش خصوصی - شهریور ۱۴۰۳

در سال ۱۴۰۲، تولید خودرو در کشورمان با افزایشی ۸ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱، مجموعاً به یک میلیون و ۳۳۸ هزار دستگاه رسید که از این میزان، یک میلیون و ۳۲ هزار دستگاه فقط توسط ایران‌خودرو و سایپا تولید شده است. این یعنی از کل تولید خودرو در کشور طی سال گذشته، ۷۷ درصد توسط دو خودروساز دولتی تولید شده و سهم خودروسازان خصوصی تنها ۲۳ درصد بوده است. بااین‌حال، همین سهم اندک هم بازار پرسودی است و به همین دلیل، خودروسازان خصوصی زیادی برای تصاحب بخش بیشتری از آن تلاش می‌کنند.

در سال ۱۴۰۲، خودروسازان خصوصی ایران مجموعاً ۳۰۶،۹۰۹ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که افزایش قابل‌توجه ۵۸ درصدی را نسبت به تولید تنها ۱۹۴،۱۷۵ دستگاهی سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد. دراین‌بین، تولید خودروهای سواری در بخش خصوصی بیشترین رشد را داشته و با افزایشی ۷۲ درصدی به ۲۵۱،۰۵۷ دستگاه رسیده است. علاوه بر این، خودروسازان خصوصی کشور سال گذشته ۳۲،۲۰۹ دستگاه وانت و ۲۱،۹۳۰ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده تولید کرده‌اند. این یعنی از کل تولید خودروسازان خصوصی در سال ۱۴۰۲، سهم خودروهای سواری ۸۱.۸ درصد، سهم وانت‌ها ۱۰.۵ درصد و سهم کامیونت، کامیون و کشنده‌ها ۷.۱ درصد بوده است. با این توضیح، در ادامه با پرفروش‌ترین خودروسازان خصوصی کشورمان بر اساس آمار تولید سال ۱۴۰۲ آشنا خواهیم شد.

۱-مدیران خودرو

تولید: ۱۴۸،۶۷۸ دستگاه

مدیران-خودرو

مدیران خودرو با اختلاف پرفروش‌ترین خودروساز خصوصی کشور محسوب می‌شود. این شرکت در سال ۱۴۰۲ موفق به تولید ۱۴۸،۶۷۸ دستگاه خودرو شده است که افزایش چشمگیری را نسبت به تولید ۹۲،۸۷۱ دستگاهی سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد. این یعنی نزدیک به نیمی از کل تولید تمام خودروسازان خصوصی ایران فقط به مدیران خودرو اختصاص دارد. البته با توجه به تنوع بالای محصولات مدیران خودرو؛ پوشش بازه‌های قیمتی مختلف و تبلیغات فراوان، این موضوع تعجبی ندارد. پرفروش‌ترین محصول این شرکت طی سال گذشته، X۲۲ پرو با تولید ۳۱،۷۱۹ دستگاه بوده و پس‌ازآن تیگو ۷ قرار دارد.

۲-کرمان موتور

تولید: ۷۰،۲۷۸ دستگاه

کرمان-موتور

کرمان موتور دومین خودروساز خصوصی بزرگ ایران محسوب می‌شود. تولید این شرکت در سال ۱۴۰۲ دقیقاً دو برابر شده و از ۳۵،۳۱۰ دستگاه سال ۱۴۰۱ به ۷۰،۲۷۸ دستگاه رسیده است ولی بااین‌وجود، همچنان با اختلاف زیادی در پس مدیران خودرو قرار دارد. ارزان‌ترین محصول کرمان موتور یعنی جک J۴ با ۲۳،۴۸۸ دستگاه، بیشترین تولید را داشته درحالی‌که در رتبه‌های بعدی پیکاپ کی‌ام‌سی T۸ با ۱۱،۶۴۷ دستگاه و جک S۵ با ۱۱،۱۰۷ دستگاه قرار دارند.

۳-گروه بهمن

تولید: ۴۶،۳۰۳ دستگاه

بهمن

گروه بهمن که با زیرمجموعه‌های خود، سیبا موتور و بهمن دیزل در بخش خودروهای سنگین هم حضور بسیار جدی و پررنگی دارد، سال گذشته مجموعاً ۴۶،۳۰۳ دستگاه خودرو تولید کرده که نشان از افزایش ۲۴ درصدی نسبت به تولید ۳۷،۴۲۱ دستگاهی سال ۱۴۰۱ دارد. فقط نیمی از تولید گروه بهمن یعنی ۲۳،۱۴۷ دستگاه به خودروهای سواری اختصاص داشته و تولید وانت‌ها شامل کارا و کاپرا ۱۶،۲۳۶ دستگاه بوده است. پرفروش‌ترین خودروی سواری این شرکت در سال ۱۴۰۲ فیدلیتی با تولید ۱۴،۹۷۲ دستگاه بوده است. گروه بهمن طی سال گذشته همچنین مجموعاً نزدیک به ۶ هزار دستگاه کامیونت، کامیون و کِشنده هم تولید کرده است.

۴-آرین پارس موتور

تولید: ۱۲،۹۴۳ دستگاه

آرین موتور

آرین پارس موتور هم مثل گروه بهمن در دو بخش خودروهای سواری و خودروهای سنگین (آرین دیزل) فعال است. این شرکت اما در بخش سواری تنها یک خودرو یعنی کراس‌اوور لاماری را مونتاژ می‌کند. آرین موتور در سال ۱۴۰۲ مجموعاً تولید ۱۲،۹۴۳ دستگاهی را ثبت کرده که افزایش ۱۲۰ درصدی را نسبت به ۵،۸۹۳ دستگاه سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد. از این تعداد، ۹،۴۴۴ دستگاه لاماری بوده و مابقی (۳،۴۹۹ دستگاه) به کامیونت‌های جک و کامیون‌های شکموتو اختصاص داشته است.

۵-فردا موتور

تولید: ۸،۲۶۲ دستگاه

فردا-موتور

فردا موتور با مونتاژ سه خودرو شامل کراس‌اوورهای SX۵ و T۵ و مینی‌ون سوبا M۴، تنوع محصولات بیشتری نسبت به آرین پارس موتور دارد اما بااین‌حال، در سال ۱۴۰۲ تولید کمتری برابر با ۸،۲۶۲ دستگاه داشته که البته ۳۵ درصد نسبت به تولید ۶،۱۰۹ دستگاهی سال ۱۴۰۱ بیشتر شده است. پرفروش‌ترین محصول این شرکت، کراس‌اوور SX۵ با تولید ۴،۶۶۰ دستگاه بوده و پس‌ازآن T۵ با ۳،۰۰۸ دستگاه قرار دارد. فردا موتور به‌تازگی تولید سدان ۵۱۱ یا همان چانگان آلسوین را هم از سر گرفته و بنابراین انتظار می‌رود طی امسال تولید بیشتری نسبت به سال ۱۴۰۲ داشته باشد.

۶-گروه ماموت

تولید: ۶،۰۶۶ دستگاه

ماموت

گروه ماموت هم که در حوزهٔ تولید خودروهای سبک و سنگین فعال است، در سال ۱۴۰۲ مجموعاً موفق به تولید ۶،۰۶۶ دستگاه خودروی سواری، پیکاپ، کامیونت، کامیون و کشنده شده است. از بین تولیدات این شرکت، وانت کلوت با ۳،۹۷۰ دستگاه، بیشترین سهم را داشته درحالی‌که از کراس‌اوور تیارا تنها ۵۷۵ دستگاه تولید شده است. این گروه همچنین در سال ۱۴۰۲ مجموعاً ۱،۵۲۰ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده تولید کرده است.

دیگر خودروسازان خصوصی

تولید: ۱۴،۳۲۱ دستگاه

بخشی عمدهٔ تولید خودروی بخش خصوصی در کشورمان یعنی ۲۹۲،۵۳۰ دستگاه معادل ۹۵ درصد توسط این شش شرکت مذکور صورت گرفته و سهم دیگر خودروسازان خصوصی کوچک در بخش خودروهای سبک و سنگین، مجموعاً ۱۴،۳۲۱ دستگاه بوده است. ازجملهٔ این شرکت‌ها می‌توان به گروه مایان (تولیدکنندهٔ کامیون‌ها و کامیونت‌های دیما) با ۲،۳۲۸ دستگاه و دیار خودرو (تولیدکنندهٔ کراس‌اوور تیگارد X۳۵) با ۱،۲۰۹ دستگاه اشاره کرد.

منبع: پدال
ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد