اختصاصی روزگار خودرو؛

رویای ناتمام به نام آزادراه تهران – شمال

پروژه احداث آزادراهی از تهران به چالوس سال هاست که با هزینه‌های بسیار همچنان به سرانجام کامل نرسیده است.

رویای ناتمام به نام آزادراه تهران – شمال

بحث تردد از رشته کوه‌های البرز همیشه در طول تاریخ ایران مورد توجه و مشکل ساز بوده است. پس از پایتخت شدن تهران لزوم مسیری برای دسترسی نزدیک به شمال کشور احساس شد.

تا پایان دوره قاجار جاده‌ای کوچک و مال رو خود را از تهران و در پیچ و خم رشته کوه‌های البرز به مازندران می‌رساند تا اینکه در سال ۱۳۱۰ احداث جاده چالوس آغاز شده و این مسیر در سال ۱۳۱۲ به بهره‌برداری رسید. 

چالوس

آغاز احداث ‌آزادراه تهران - شمال

پس از گسترش رفت آمد و افزایش خودروها در این جاده نیاز به یک جاده بزرگتر، سریع‌تر و ایمن‌تر احساس شد و تصمیم به ساخت آزادراهی بین تهران و شمال کشور گرفته شد.

بعد از سال‌ها مطالعه سرانجام در سال ۱۳۷۵ احداث این‌ آزادراه ۱۲۵ کیلومتری آغاز شد و کل محور به ۴ قطعه تقسیم شد.

در فرودین ماه سال ۱۳۹۲ قطعه چهارم این آزادراه به طول حدود ۲۰ کیلومتر از چالوس تا مرزن آباد به زیر بار ترافیک رفت.

پس از سال‌ها انتظار اینبار قطعه ۱ این مسیر در اسفند ماه ۱۳۹۸ به طول ۳۲ کیلومتر به بهره‌برداری رسید. این قطعه با اهمیت‌ترین قطعه موجود در این محور است که مسیر کرج را حذف کرده و تا ۶۰ کیلومتر از مسافت راه را کم می‌کند.

با گذشت چند سال دیگر این‌بار باند جنوب به شمال قطعه ۲ احداث و به زیر ترافیک رفت. مسیری که بیش از ۸۵ در صد آن از تونل و پل تشکیل شده و طولانی‌ترین تونل خاورمیانه به نام البرز نیز در این قطعه قرار دارد.

بر اساس آخرین اخبار باند برگشت قطعه ۲ تا بهار ۱۴۰۴ تکمیل خواهد شد.

1

قطعه ۳ آزادراه

اما موضوع اصلی قطعه سوم این آزاد راه به شمار می‌رود که طولانی‌ترین و از طرفی سخت‌ترین قسمت احداث آن است به طوری که پیش‌بینی برای ساخت آن در بهترین شرایط بیش از ۶ سال طول خواهد کشید.

قطعه سوم با طول بیش از ۴۷ کیلومتر از سرسخت‌ترین قسمت‌های البرز عبور می‌کند و احداث ‌آن هزینه زیادی در پی دارد.

آغاز به کار ساخت این قطعه پس از افتتاح باند رفت قطعه دوم در سال ۱۴۰۲ به دستور رئیس‌جمهور شهید آغاز شد.

پیامد‌های تاخیر در احداث ‌آزادراه

در این بین نکته مهم ترافیک شدید جاده چالوس در تعطیلات رسمی و آخر هفته است به طوری که پس از ترافیک سنگین این محور و حجم بالای خودروها، چاره‌ای جز ساعت‌ها ماندن در ترافیک و راهکاری به جز یک طرفه کردن مسیر وجود ندارد.

از طرف ایمنی هم، مسیر  جاده قدیم چالوس محدوده قطعه ۳ که احداث نشده دچار مشکل است و بارها با ریزش سنگ و یا بهمن و همچنین سیل باعث جان‌باختن بسیاری از شهروندان شده است.

اما سوال اینجاست با توجه به تاخیرهای زیاد و بدقولی‌ها در احداث قطعات قبلی آیا قسمت‌های باقی‌مانده یعنی باند برگشت قطعه ۲ و قطعه ۳ در موعد مقرر افتتاح خواهد شد یا باز هم شاهد ترافیک و حوادث ناگوار در این مسیر خواهیم بود؟

ارسال نظر

  • ناشناس

    خب چی

  • ناشناس

    درست است که کاری سخت است ولی این سختی برای ناتوانان است مرحوم گلزار قراردادی بین که با پانصد میلیون دلار مدت چهار سال کار را تحویل دهد که بعد از عقد قرار داد دولت قرارداد را لغو چکار رابه بنیاد مستضعفان سپرد که بزرگترین خدمت گزاری آن جناب فروزنده ده سال کار را تعطیل نمود حالات با پنجاه کیلومتر باید برای رفت فقط صدهزار تومان عوراص بپردازید اگر... هم آن را ساخته بود این مبلغ کمتر از آقایان دریافت میکرد فرض کنیم صدوسی کیلومتر طی چهار سال آینده تکمیل شود که نخواهد شد باید پنج میلیون طبق این روال عوارض پرداخت کنی؟

  • هادی

    متاسفانه بعلت شراکت بنیاد مستضعفان باعث تاخیر دهها سال این آزاد راه گردیده وهزینه ساخت با هرسال تاخیر چند برابر میگردد و تا قطعه ۳ ساخته نشود هزینه ترافیک و سوخت همچنان بالاست واز سیاه بیشه مثل قیف عمل می‌کند الآن مهندسی روز ساخت پروژه سخت نیست آنچه باعث تاخیر میگردد منابع تامین مالی پروژه میباشد بهرحال کشوری با ثروت فراوان عاجز اتمام این پروژه باشد جای سوال است پروژه قدیم بدون امکانات ماشین آلات مدرن ظرف دو سه سال ساخته شده ولی فعلا حداقل ۲۰ سال گریبانگیر ساخت پروژه می‌باشیم

  • h.g

    لطفا زودتر قطعه ۳ رو بسازید.
    جان مردم شوخی نیست

  • مجتبی

    درحال حاصر ۱۵ کیلومتر از مرزن اباد مسیر دو طرفه احداث شده مانده سی کیلومتر اگر بخواهند و همت باشد هرسال ده کیلومتر براحتی میتوانند بهره برداری کنند و طرف سه سال ساخته خواهد شد

  • مجتبی

    اتوبان خرم اباد پل زال تقریبا با همین فاصله ۱۲۰کیلومتری و مقدار طول تونل در دوره احمدی نژاد طی چهار سال توسط پیمانکار ایرانی بخش خصوصی (شرکت شالوده) ساخته شد و الان سالهاست زیر عبوره ضمنا منطقه زاگرس بمراتب سختتر و دسترسی به محل اجرا هزینه برتر و بکرتر بود

  • ش پوراحمدی

    همه مردم خصوصااهالی تهران آگاهی کامل دارندکه مهمترین علت طولانی شدن ساخت این آزادراه اعمال نفوذکدام ارگان است واینکه چراباپیشنهادساخت آزادراه درطول یک مدت کوتاه آنهم باسرمایه شخصی سازنده فقیدپروژه شهرک مدرن ونمونه اکباتان تهران وبشرط تنهاچندسال بهره برداری ازآن مخالفت شدوتبدیل به صندوقی شدبرای پرشدن جیب کسانی که باطولانی کردن ساخت پروژه تنهابفکرپرکردن کیسه های گشادخودهستند.

  • محمدرضا

    نمونه اش مصلی تهران زیاد از این طرحهای بی سرانجام در مملکت داریم که به سرانجام نرسیده است و علت آن هم یک چیز است فساد و مافیا و باند بازی

  • ناشناس

    اول دست همه کسانی که پروژه را به اینجا رساندند را می‌بوسم و خدا شکر میکنم و از طرف دیگر به مثل قدیمی و مسلمی اشاره میکنم : کار را که کرد ؟ آنکه تمام کرد .

  • ناشناس

    متاسفانه کار افتاده به دست یک عده نادان و بی ... دیگر با تکنولوژی جدید کار سخت وجود ندارد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد