بررسی مصرف و هزینه شارژ خودروهای برقی

براساس محاسبات صورت‌گرفته ‌میزان مصرفی انرژی در خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای بنزینی، نشانه کمتر بودن هزینه انرژی در خودروهای برقی است.

بررسی مصرف و هزینه شارژ خودروهای برقی

گفتمان برقی‌سازی حمل‌ونقل در دولت سیزدهم مورد تاکید شهید جمهور و دولت بود تا از این طریق به سمت جریان برقی‌سازی حمل‌ونقل حرکت کنیم اکنون برقی‌سازی با نگاه اقتصادی توسعه پیدا کرده است ضمن اینکه فواید زیست‌محیطی زیادی دارد. 

خودروهای برقی دارای مزایای بسیاری ازجمله مدیریت انرژی، مسائل محیط‌زیستی ‌کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی هستند.

بعضی نسبت به تامین انرژی خودروهای برقی ابراز نگرانی می‌کنند. خودروهای برقی سهم قابل‌توجهی از مصرف برق نیروگاه‌ها را به خود اختصاص نمی‌دهند ضمن اینکه در بعضی کشورها برای ترویج استفاده از خودروهای برقی، در برخی ساعات تردد خودروهای بنزینی را به خاطر محدودیت سوخت‌های فسیلی و مسائل محیط زیستی ممنوع کرده‌اند.

پیک مصرف برق در ۷۲ساعت و در روز است، درحالی‌که امکان شارژ خودروهای برقی در شب فراهم بوده که محدودیت انرژی وجود ندارد و برق موردنیاز برای خودروهای برقی تامین شده است.

میزان مصرف برق در خودروهای برقی ۱۵کیلووات در هر ۱۰۰کیلومتر است. در خودروهای سواری بنزینی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۸ تا ۱۰لیتر بنزین مصرف می‌شود اما در طرح خودروهای برقی هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۵ کیلووات برق مصرف می‌شود.

هزینه برق هر ۱۰۰ کیلومتر خودروهای برقی با تعرفه ۲۰۰ تومانی برق خانگی ارزان حدود سه‌هزار تومان است و به ازای برق گران‌ یک هزار و ۶۰۰ تومانی، حدود ۲۴ هزار تومان خواهد بود در حالی که هر لیتر بنزین با نرخ سه هزار تومانی در ۱۰ لیتر معادل ۳۰هزار تومان است.

اکنون ارزان‌ترین برق اختصاص به خانگی با ۲۰۰ تومان به ازای هر ساعت و برق گران خورشیدی حدود یک‌هزار و ۶۰۰ تومان است. ۵۰ کیلووات ساعت باتری کامل خودروهای برقی است که حدود ۳۴۰ تا ۵۰۰ کیلومتر پیمایش در شرایط مختلف را فراهم می‌کند.

مصرف برق ۳۵۰هزار خودرو برقی جالب توجه است. اگر این تعداد خودرو را از ابتدا تا انتهای سال به حمل‌ونقل اضافه کنیم سهم ۹۰ مگاوات از ۷۰ هزار مگاوات برق تولیدی کشور را به خود اختصاص می‌دهد. اکنون ۸۸هزار مگاوات ظرفیت اسمی و ۷۰ هزار مگاوات تولید برق در کشور داریم که امکان تامین برق خودروهای برقی وجود دارد.

www.novin.com
www.novin.com
منبع: دنیای خودرو
ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها