انتقاد سعید جلیلی به مونتاژ گسترده در صنعت خودرو

در این گزارش به دیدگاه سعید جلیلی نسبت به صنعت خودرو در سالیان اخیر اشاره شده است.

انتقاد سعید جلیلی به مونتاژ گسترده در صنعت خودرو

سعید جلیلی دیگر فرد تایید صلاحیت شده‌ای است که در نخستین روز ثبت‌نام‌ انتخابات چهاردهمین دوره‌ی ریاست جمهوری به وزارت کشور رفت؛ او «استمرار خدمت، صداقت و کارآمدی دولت» را به عنوان شعار خود انتخاب کرده و برنامه‌هایی از جمله شکست انحصارها و از بین بردن خط‌کشی‌های نادرست را برنامه‌ جدی خود اعلام کرده است.

وی که سابقه‌ حضور در صحنه‌ رقابت برای انتخابات را در دوره‌های قبلی هم داشته، در یکی از صحبت‌های خود برای انتخابات دولت سیزدهم، از تدوین سند جامع و راهبردی برای رونق صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی کشور به منظور افزایش کیفیت خودروهای داخلی در دولت خود، سخن گفت.

وی معتقد است که صنعت خودرو یکی از صنایعی است که با گردش مالی حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی،  پر اشتغال‌ترین صنعت کشور هم هست. از همین روی، دولت حتماً باید در این خصوص برنامه دقیق و مشخص داشته باشد؛ اما متاسفانه چند نقص اساسی در این زمینه در کشور وجود دارد؛ نخست آن که سندی جامع و راهبردی اساسی برای این صنعت که مورد وفاق تمام کنش‌گران این عرصه باشد، نداریم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: متناسب با همین موضوع، ایرادهای دیگر نیز وجود دارد؛ اینکه نهادِ بالادستی که بتواند بر تمام بخش‌های این صنعت نظارت داشته باشد، وجود ندارد. این موضوع بسیار اهمیت دارد و به همین علت است که بخش‌های مختلف صنعت خودروسازی متناسب با منافع خود، امور خود را پیگیری می‌کنند؛ بنابراین ما برای تدوین سند بالادستی صنعت خودرو و رئوس آن فکر کردیم و این سند نوشته شده است. ضمن اینکه برای ساختاری که بتواند به عنوان نهاد بالادستی بر امور صنعت خودرو‌سازی نظارت و آن را مدیریت کند، نیز برنامه دقیقی تدوین شده است.

 جلیلی در رابطه با واردات خودروهای خارجی به کشور نیز معتقد است که یکی دیگر از ایرادهای صنعت خودروسازی ما این است که به علت نداشتن راهبرد، به‌جای آنکه مولد و مستقل باشد،  به صنعت مونتاژی تبدیل شده است. این دو موضوع با هم بسیار متفاوت هستند. ضمن اینکه نمی‌شود چند خودروساز داشته باشیم و هر یک واحد تحقیق و توسعه جداگانه‌ای برای تولید قطعات مورد نیاز خود داشته باشند. این روند به علت نداشتن سند راهبردی و نهاد نظارتی بالادستی، هزینه‌ها را افزایش می‌دهد؛ فلذا بایستی این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

www.novin.com
www.novin.com
منبع: ایسنا
ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها