تعطیلی خودروسازان به سود دولت! / میرسلیم چیزی از خودرو نمی‌داند

کارشناس بازار خودرو: دولت اگر شرکت‌های خودروساز را تعطیل و حقوق کارگران آنها را بدهد با این وضعیت و کیفیت خودرو‌ها به خصوص در بحث آلایندگی، باز هم سود کرده است.

تعطیلی خودروسازان به سود دولت! / میرسلیم چیزی از خودرو نمی‌داند

فیروز نادری کارشناس بازار خودرو درباره حذف سامانه یکپارچه فروش خودرو از فرآیند فروش و واگذاری مجدد فروش خودرو به شرکت‌های خودروساز گفت: دستگاه‌های متولی می‌خواهند تا هیجان در بازار خودرو همیشه وجود داشته باشد و وارد یک رکود کامل نشود. درحال‌حاضر بازار افت شدیدی داشته و اصلا خریداری وجود ندارد برای همین مسئولان قصد شوک دهی به بازار با اخبار این چنینی را دارند.

این کارشناس بازار خودرو تغییر روش فروش خودرو را ناشی از سومدیریت دانست و ادامه داد: هر فردی که وارد جریان خودروسازی کشور می‌شود می‌داند مهمان یک یا دو ساله است و برای همین فکر منافع خود را می‌کند، زد و بند با شرکت‌های خودروساز انجام می‌دهد مانند نمایندگان مجلس؛ فرد فقط در یک یا دو سال منافع خود را تامین می‌کند و بعد از این سِمت به سِمت دیگری منتقل می‌شود.

مدیرعاملان شرکت‌های خودروسازی هیچ اختیاری از خود ندارند

نادری گفت: مسیر از ابتدا بدین صورت بوده که دو شرکت خودروساز خصوصی نشوند، در بر همان پاشنه قدیم می‌چرخد، چون فردی که روی صندلی شرکت‌های خودروساز تکیه می‌زند از خود مسئولیتی ندارد؛ درباره هزار روش مختلف مثل تیم‌های نظارت بر قیمت‌گذاری و کنترل بازار صحبت شد، اما همه در حد حرف باقی ماند. از زمانی که دو شرکت خودروساز فروش اقساطی داشتند تا قرعه کشی، بازار خودرو کاملا بهم ریخته تا همین امروز و همه هم به خاطر زد و بند و لابی گری است؛ الان آب گل آلود است و همه در حال گرفتن ماهی خود هستند.

نادری در ادامه تصریح کرد: شخص رئیس‌جمهوری با تعیین یک فرد جهت نظارت بر این بازار می‌تواند ساماندهی بازار خودرو را به سرانجام برساند. البته همه به یاد دارند که رئیس‌جمهوری شخصا برای کنترل بازار وارد عمل شد، اما هیچ نتیجه‌ای نداشت چرا که نمی‌خواهند سامانی وجود داشته باشد، بازار خودرو اولویت ۲۰ مسئولان است و اصلا اهمیتی به آن نمی‌دهند.

بازار خودرو در ایران بسیار آشفته است

این کارشناس بازار خودرو تاکید کرد: فروش خودرو در کشور ما با تمام نقاط جهان تفاوت دارد، علاقه‌ای که به بازار خودرو بین همه وجود دارد در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. برای همین بازار خودرو بسیار آشفته است؛ همه سرمایه خود را وارد خرید خودرو کردند و گردش مالی عجیبی در آن شکل گرفته و سواستفاده مالی هم در این بازار وجود دارد برای همین سامان نگرفتن بازار خودرو برای برخی بهتر است.

نادری با بیان این که راهکار‌های زیادی برای بهبود وضعیت بازار خودرو هست، گفت: یکی از راهکار‌ها همین مسئله واردات خودرو‌های کارکرده است که با وجود تصویب مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، اصلا اجرایی نشد، اما هیچ فردی بابت آن هیچ حرفی زده نشد.

وی در پاسخ به این سوال که مگر دولت مدعی نیست فقط ۵ درصد سهام خودروساز‌ها را دارد، بیان کرد: چرا کسی نمی‌گوید این همه مالیات و هزینه‌هایی که از خودرو گرفته می‌شود کجا خرج می‌شود؛ این حرف‌ها فقط روی کاغذ است.

این کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: دولت اگر شرکت‌های خودروساز را تعطیل و حقوق کارگران آنها را بدهد با این وضعیت و کیفیت خودرو‌ها به خصوص در بحث آلایندگی، باز هم سود کرده است، اگر از کشور دیگر خودرو وارد کنیم خیلی به صرفه‌تر است، الان مصرف خودور‌های چینی ۱۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است، اما خودروی باکیفیت نهایت ۵ لیتر است، مردم الان هزینه‌های گزافی بابت سوخت، آلودگی هوا و بیماری‌های ناشی از آن می‌کنند که همه به جیب دولت می‌رود.

نادری در واکنش به صحبت‌های میرسلیم در نمایشگاه خودرو تهران که گفته بود بهتر است یک یا دو در هزار خودرو وارداتی داشته باشیم، بیان کرد: آقای میرسلیم اصلا دانش ندارد و کار خودرو نمی‌کند پس نمی‌تواند نظر بدهد، این افراد فقط از منابع استفاده می‌کنند این که ملاک نیست.

www.novin.com
www.novin.com
منبع: نبض بازار
ارسال نظر