اختصاصی روزگار خودرو؛

تا وقتی جت هست چرا ماشین خارجی؟ / وضعیت بازار خودرو عجیب شد

روز گذشته خبری مبنی بر آزاد شدن خرید و فروش جت شخصی در ایران سروصدای بسیاری را به دنبال داشت. اما مقایسه قیمت جت شخصی و خودروهای خارجی جالب توجه است.

تا وقتی جت هست چرا ماشین خارجی؟ / وضعیت بازار خودرو عجیب شد

با انتشار خبر آزاد شدن خرید و فروش جت شخصی در ایران این خبر تیتر رسانه‌ها و فضای مجازی شد تا جایی که سازمان هواپیمایی با ارائه توضیحاتی گفت که این رخداد اتفاق جدیدی نیست و در گذشته هم سابقه داشته است. بنابر این توضیحات از سال ۱۳۸۲ آیین‌نامه مالکیت و بهره‌برداری‌ هواپیمای شخصی به تصویب رسیده است و مانعی برای خرید و فروش واستفاده از جت‌های شخصی در کشور نیست.

اما با انتشار این خبر بحث راجع به این موضوع داغ شد. بر اساس آمار حدود ۲۵۰ هواپیمای سبک در کشور وجود دارد که برخی در جهت اجاره برای تفریح یا مسافرت استفاده می‌شود. 

هواپیمادیوار

قیمت خرید و اجاره هواپیمای شخصی

برخی از هواپیمای سبک و دو نفره که کاربرد تفریحی دارد بر اساس نرخ جهانی حدود ۷ میلیارد قیمت دارند. در یک آگهی برای فروش جت شخصی نیز مبلغ ۳۶ میلیارد تومان به چشم می‌خورد. 

قیمت اجاره این هواپیماهای سبک و جت‌های شخصی نیز متفاوت است. در یکی از سایت‌های پرواز با هواپیما تفریحی نرخ ساعتی ۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده و در جای دیگر برای اجاره یک جت شخصی با ظرفیت ۶ مسافر برای سفر تا جنوب کشور مبلغی در حدود ۳۵۰ میلیون تومان درخواست شده است.

bmw

قیمت خودروهای خارجی

با توجه به قیمت خودروهای وارداتی و خارجی در کشور که بسیاری از آنها با هدف تعدیل بازار داخلی صورت گرفت بسیاری از افراد به جای خرید این خودرو‌ها می‌توانند اقدام به خرید هواپیمای سبک و تفریحی کنند. در ادامه به قیمت برخی خودروهای خارجی در بازار ایران اشاره می‌کنیم:

خودرو

قیمت بازار (تومان)

کیا اسپورتیج ۲۰۱۸

۵.۹۰۰.۰۰۰.۰۰۰

کیا سورنتو ۲۰۱۸

۶.۵۵۰.۰۰۰.۰۰۰

لکوس NX ۲۰۰ T

۹.۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰

بی‌ام‌و LI۷۳۰ ۲۰۱۸

۱۹.۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰

پورشه ماکان ۲۰۱۸

۱۹.۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰

هیوندای آزرا ۲۰۱۹

۷.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰

 

 

ارسال نظر