شرایط اسقاط خودرو جذاب‌ شد / دریافت ۳ گواهی ۳۵ میلیونی

رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل گفت: درحال‌حاضر نرخ یک گواهی اسقاط ۳۵ میلیون تومان است اما سازمان حمایت اختیار دارد که این نرخ را تغییر دهد.

شرایط اسقاط خودرو جذاب‌ شد / دریافت ۳ گواهی ۳۵ میلیونی

مهران سالاریه رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل امروز در نشست خبری با اعلام اینکه بر اساس آیین‌نامه اسقاط خودروهای فرسوده، خودروها ارزش‌گذاری می‌شود، گفت: درحال‌حاضر ارزش یک گواهی اسقاط ۳۵ میلیون تومان است اما در آیین‌نامه چارچوب مشخص شده است به نحوی که اگر خودرو بین ۲۰ تا ۲۵ سال سن داشته باشد ۳ گواهی می‌گیرد. بنابراین انگیزه دارندگان خودروهای فرسوده برای نوسازی خودرو افزایش می‌یابد.

وی افزود: نرخ گواهی اسقاط درحال‌حاضر ۳۵ میلیون تومان است اما نرخ آن توسط سازمان حمایت تعیین می‌شود و ممکن است که تغییر کند.

سالاریه تصریح کرد: سال گذشته ۷۲ هزار و ۲۲۸ خودرو اسقاط شد که امیدواریم با اجرای آیین‌نامه مذکور، میزان اسقاط افزایش یابد. طبق برنامه هفتم باید سالانه ۵۰۰ هزار خودرو اسقاط شود.

این مقام مسؤول اضافه کرد: در آن ۴ سال در مجموع ۵۷ هزار خودرو اسقاط شده بود. همچنین عملکرد ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ در مجموع ۲۲۸ درصد رشد داشته است‌.

سالاریه تصریح کرد: میزان صرفه جویی سوخت بابت ۷۲ هزار و ۲۲۸ خودرو اسقاط شده در سال ۱۴۰۲ حدود ۶۶۶ میلیون لیتر بوده است و بیش از ۱۵۲ میلیون دلار صرفه جویی در پرداخت یارانه سوخت توسط دولت انجام شده است و ۸ درصد معادل ۹۰۰ نفر کاهش کشته سالانه تصادفات رانندگی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته‌ایم.

وی در مورد واردات خودرو گفت: برای اخذ گواهی اسقاط از خودروهای وارداتی، میزان ارزبری و رتبه انرژی آنها ملاک قرار گرفته است؛ به عنوان مثال اگر نرخ خودرو تا ۱۵ هزار یورو و رتبه انرژی آن بالاترین سطح باشد یک گواهی و اگر نرخ خودرو بالاتر از ۱۵ هزار یورو و سطح رتبه انرژی نیز پایین‌تر باشد ۳.۵ گواهی اسقاط نیاز است.

سالاریه ادامه داد: همچنین اگر خودروهای کارکرده تجاری تا ۲ سال ساخت باشد ۲۵ درصد به گواهی‌ها و اگر تا ۵ سال ساخت باشد ۵۰ درصد افزوده می‌شود.

www.novin.com
www.novin.com
منبع: تسنیم
ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها