بدل نه چندان محبوب / جایگزین پژو پارس با کاهش تولید رو‌به‌رو شد!

ارتقا استانداردهای خودرویی و همچنین زیان انباشته ایران خودرو را بر آن داشته تا جلوی تولید پژو پارس را گرفته و سورن پلاس با موتور XU۷P را جایگزین آن کند.

بدل نه چندان محبوب / جایگزین پژو پارس با کاهش تولید رو‌به‌رو شد!

تولید خانواده سمند تا پایان بهمن ۱۴۰۲ به نسبت مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ با افت حدود ۱۵ درصدی همراه بوده است اما در سه ماهه منتهی به بهمن سال گذشته شاهد برگشتن ورق تولید این خانواده خودرویی و افزایش تیراژ تولید هستیم. به نظر می رسد دلیل این مساله را باید در ایده مدیران ایران خودرو در جایگزینی سورن پلاس با موتور XU۷P به جای پژو پارس جست و جو کرد.

امیدواری ایران خودرویی ها به سورن پلاس سبب شده تا فیتیله تولید خانواده سمند را بالا بکشند و تیراژ تولید این گروه خودرویی را افزایش دهند.

بررسی اطلاعات منتشر شده در سایت کدال سازمان بورس نشان می دهد ایران خودرویی ها تا پایان بهمن ۱۴۰۲ در مجموع حدود ۵۶ هزار و ۳۰۰ دستگاه انواع سمند تولید کردند که در مقایسه با تولید محقق شده تا پایان بهمن ۱۴۰۱ از افت حول و حوش ۱۵ درصدی حکایت دارد.

آبی های جاده مخصوص در بازه زمانی مشخص شده از سال ۱۴۰۱ در مجموع نزدیک به ۶۶ هزار و ۶۰۰ دستگاه انواع سمند را در خطوط تولید خود تکمیل کردند.

اما اگر روی تولید سه ماهه منتهی به بهمن ۱۴۰۲ متمرکز شویم متوجه می شویم که روند تولید گروه سمند تغییر کرده و به نسبت مدت زمان مشابه در سال ۱۴۰۱ صعودی شده است.

ایران خودرویی ها طی آذر تا بهمن سال گذشته ۲۲ هزار و ۹۵۰ دستگاه انواع سمند کردند که به نسبت تولید حدود ۱۷ هزار دستگاهی در همین بازه زمانی در سال ۱۴۰۱ از رشدی حول و حوش ۳۵ درصدی حکایت می کند. این اتفاق را می تواند به ایده آبی های جاده مخصوص برای جایگزینی سورن پلاس با موتور XU۷P به جای پژو پارس نسبت داد.

نمودار

حال سری به وضعیت فروش گروه سمند در سال ۱۴۰۲ و مقایسه آن با سال ۱۴۰۱ بزنیم. ایران خودرویی ها تا پایان بهمن ۱۴۰۲ در مجموع حدود ۵۶ هزار دستگاه انواع سمند را برای متقاضیان فاکتور کردند با این حال شاهد افت فروش حول و حوش ۱۳ درصدی سمند به نسبت مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ هستیم.

خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص تا پایان بهمن ۱۴۰۱ بیش از ۶۴ هزار و ۷۵۰ دستگاه انواع سمند را روانه بازار خودرو کرده بود.

اما همان طور که روند تولید گروه سمند در بازه زمانی آذر تا بهمن ۱۴۰۲ افزایش یافت، فروش نیز در بازه زمانی تعیین شده به نسبت سه ماهه منتهی به بهمن ۱۴۰۱ افزایش یافت.

آبی های جاده مخصوص در سه ماهه آذر تا بهمن ۱۴۰۲ حدود ۲۴ هزار و ۱۵۰ دستگاه انواع سمند را فاکتور کردند که به نسبت فروش نزدیک به ۱۹ هزار و ۳۰۰ دستگاهی در سه ماهه منتهی به بهمن ۱۴۰۱ از رشدی حدود ۲۵ درصدی حکایت می کند.

نمودار-2

به نظر می رسد سورن پلاس با موتور XU۷P رویای پژو پارس شدن دارد و خیز برداشته تا در سال ۱۴۰۳ جایی این خودروی پُرطرفدار را در بازار بگیرد. مدیران ایران خودرو نیز تمرکز خود را روی جایگزینی سورن پلاس با پژو پارس قرار داده و این جایگزینی و تغییر در سبد محصول به نوعی تبدیل به پروژه اول آبی های جاده مخصوص شده است.

باید منتظر ماند و دید بازار و مشتاقان پژو پارس تا چه حد با این ایده ایران خودرویی ها همراهی می کنند و آن را می پذیرند.    

منبع: اکو ایران
ارسال نظر