خودروی جذاب کره ای به ایران رسید + معرفی
یکی از خودروهای شناخته شده و قدیمی برند کرهای سانگ یانگ با نام موسو سالها میهمان بازار کشورمان بوده اما حالا نسخه جدید این خودرو در قامت یک پیکاپ وارد کشور شده است.

صنایع خودروسازی ایلیا به عنوان یکی از فعالان بازار خودرو ایران در حال انجام مراحل قانونی و تستهای فنی خودرو پیکاپ سانگ یانگ موسو نسخه استاندارد برای عرضه در بازار کشورمان است و در آینده این خودرو در نسخه فیس لیفت و با نام پیکاپ خان در آینده عرضه خواهد شد.
معرفی پیکاپ دوکابین خان
پیکاپ دوکابین خان در بازارهای جهانی با نام کولمن نیز شناخته میشود. سانگ یانگ، شرکتی با ریشههای عمیق در تاریخ خودروسازی کره، از سال ۱۹۵۴ فعالیت خود را آغاز نمود و در طول مسیر پرفراز و نشیب خود، تجربیات ارزشمندی را اندوخته است.
این برند پرآوازه که در ابتدا در زمینه تولید ماشینآلات سنگین راهسازی، اتوبوس و کامیون فعالیت میکرد، بعدها به سمت تولید خودروهای سواری و به ویژه کلاس کراساوور گام برداشت. اگرچه این شرکت با چالشهای مالی متعددی روبهرو شد و چندین بار دست بهدست گشت، اما همواره توانست با اتکا به تجربیات گرانبهای خود، از دل این بحرانها سربلند بیرون آید.
یکی از نقاط اوج سانگ یانگ، همکاری نزدیک آن با غول خودروسازی آلمانی، مرسدس بنز، و تولید خودرو موسو در سال ۱۹۹۳ بود. این همکاری، کیفیت و عملکرد قابل قبول موسو را رقم زد و خاطره خوبی را برای خریداران ایرانی آن زمان به جای گذاشت، هرچند طراحی بدنه این خودرو، موضوع مناقشاتی را برانگیخت و چندان جذاب تلقی نگردید.
در سالهای اخیر، سانگ یانگ محصولات با کیفیتی چون رکستون، تیوولی و اکتیون را به بازار ایران عرضه نمود که عملکرد فنی رضایتبخشی از خود نشان دادند. متأسفانه، تحریمهای سال ۱۳۹۶ و محدودیتهای مالی ناشی از آن، این شرکت را ناگزیر از ترک بازار ایران ساخت.
اکنون، سانگ یانگ با قدرت تازهای به بازار ایران بازمیگردد؛ این بار با معرفی پیکاپ دوکابین خان که در واقع، نسخه مدرن موسو پیکاپ یا همان رکستون اسپرت محسوب میگردد. این وانت که در بازارهای امریکای جنوبی با نام کولمن (به معنای قله) شناخته میشود، در سال ۲۰۱۸ معرفی گشت و از آن زمان تاکنون، چندین بار با تجهیزات متنوع، چهرهای تازه به خود گرفته است.
طراحی پیکاپ خان
از نظر فنی، پیکاپ خان نسخه وانتی از رکستون نسل جدید است و بر همان پلتفرم با تجهیزات مشابه ارائه میگردد. برخلاف بسیاری از وانتهای صفر کیلومتر موجود در بازار ایران که از قطعات چینی و خط مونتاژ چین بهره میبرند، خان تنها در کره جنوبی تولید میشود. این نکته، برای بسیاری از علاقهمندان به پیکاپهای لوکس، نرخ نسبتاً گران این خودرو را توجیه خواهد کرد.
طراحی بدنه و نمای بیرونی سانگ یانگ خان، الهام گرفته از رکستون نسل دوم است. نمای روبهرو، چراغها و جلوپنجره این خودرو را به خوبی نشان میدهد. در نسخههای سفارشی، از لبه کاپوت جلو تا پایین بدنه، جلوپنجره بزرگی با خطوط افقی وجود دارد، اما در مدلهای ارزانتر، این قطعه کوچکتر است تا ضمن کاهش قیمت، گذر از شیبهای تند را نیز تسهیل نماید. در نسخههای لوکس، تزئینات براق کروم چشمگیر است، در حالی که مدل پایه از سپر پلاستیکی و تزئینات ساده بهره میبرد.
در نمای جانبی، حفاظ پلاستیکی پیرامون گلگیرها و زیر رکاب به وضوح دیده میشود. حجمدهی بدنه با خطوط عمیقی که از چراغها تا اواسط خودرو کشیده شدهاند، شکل گرفته است. با این حال، یک خط عجیب و بیمعنی، موازی قاب پنجره روی درهای ورود به کابین اضافه شده است. ابعاد شیشههای اتاق نسبت به کل بدنه چندان بزرگ نیست و این موضوع بر حس سرنشینان داخل خودرو تأثیر منفی میگذارد. سانگ یانگ خان با رینگهای اسپرت آلومینیومی ۱۷ اینچ و تایرهای عاجدار ۲۳۵ میلیمتری عرضه میشود.
در نمای پشت نیز الگوبرداری از رکستون وجود دارد. طرح مثلثی و برجسته چراغها، حس عضلانی سانگ یانگ خان را تقویت میکند؛ اما مشابه نمای جلو، از سپر سیاه پلاستیکی و ارزانقیمت استفاده شده است. طول و عرض قسمت حمل بار ۱.۳ متر است و همراه با کفپوش پلاستیک سخت ارائه میگردد.
ابعاد سانگ یانگ خان شامل طول ۵،۰۹۵، عرض ۱،۹۵۰ و ارتفاع ۱،۸۴۰ میلیمتر، همراه با فاصله محوری ۳،۱۰۰ میلیمتر است. این ابعاد، مشابه تویوتا هایلوکس موجود در ایران خواهد بود.
امکانات و فضای داخلی پیکاپ خان
طراحی کابین و نمای داخلی سانگ یانگ خان، سبک قدیمی را به نمایش میگذارد. این ترکیب، شباهتهایی به پیکاپهای امریکایی دارد، اما ممکن است علاقهمندان به خودروهای مدرن و آیندهنگر را جذب ننماید.
در نسخه استاندارد عدم وجود نمایشگر بزرگ، کلیدهای زیر مانیتور بسیار پرتعداد و همراه با دسته دنده بزرگ، کاملاً حس یک خودروی سنتی را پررنگ میکنند. بدتر از اینها، ترمز دستی اهرمی کنار صندلی راننده است که برای محصولی با ادعای لوکس یا نیمهلوکس در سال ۲۰۲۴، نکته منفی محسوب میشود.
از جمله مزایای موجود در کابین سانگ یانگ خان میتوان به صندلیهای چرم با کیفیت و بسیار راحت، طراحی قابل قبول تودریها و صندلی عقب، سیستم صوتی ۶ اسپیکر، پدالهای استیل، استارت دکمهای، ورود بدون کلید، فرمان چرمی و تهویه مطبوع اتوماتیک اشاره نمود.
پیشرانه و امکانات فنی پیکاپ خان
در بخش پیشرانه و امکانات فنی، سانگ یانگ خان از موتور ۲ لیتر توربوشارژ همراه با اینترکولر با قدرت ۲۲۵ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتنمتر بهره میبرد. نسخه دو دیفرانسیل با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، وزن ۲۲۰۰ کیلوگرم دارد و در زمان ۱۱ تا ۱۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. میانگین مصرف سوخت این خودرو ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و امکان حمل بار ۱۲۰۰ کیلوگرم را فراهم میآورد.
نسخه مجهز به موتور ۲.۲ لیتر توربودیزل نیز در استرالیا و بسیاری از کشورهای دیگر عرضه میشود. این مدل با ۱۸۷ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتنمتر گشتاور، در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و مصرف سوخت ۹ لیتر گازوئیل استاندارد جهانی دارد.
امکانات متنوع دیگری چون قفل دیفرانسیل، گیربکس دستی یا اتوماتیک، سیستم دو دیفرانسیل یا محرک جلو نیز در نسخههای مختلف سانگ یانگ خان ارائه میگردد. هرچند، به نظر میرسد در مرحله نخست، مدل بنزینی نزدیک به فول این خودرو برای بازار ایران در نظر گرفته شده باشد.
قیمت و رقبای پیکاپ خان
در بازار جهانی، آستانه نرخ ۲۰ تا ۲۲ هزار دلار برای خان بنزینی دو دیفرانسیل دنده اتوماتیک دیده میشود که با در نظر گرفتن نرخ ۶۰ هزار تومانی دلار و هزینههای مربوط به واردات خودرو، حدود ۲.۵ میلیارد تومان برای مشتری ایرانی هزینه خرید خواهد داشت. اگر مدل دیزلی با تنظیمات مناسب گازوئیل ایران وارد کشور شود، حدود ۵۰۰ میلیون تومان گرانتر خواهد بود.
رقبای چینی سانگ یانگ خان در ایران، امکانات بیشتری همچون حالتهای متنوع رانندگی آفرود، عملکرد دیفرانسیل و دوربین ۳۶۰ درجه ارائه میکنند، اما از برند مشهور کرهای بیبهره هستند. آمیکو آسنا اتوماتیک در بازار آزاد، نزدیک به ۲ میلیارد تومان نرخ دارد. عجیبتر آنکه، هزینه خرید فوتون تونلند اتوماتیک G۷، همراه با پیشرانه مشابه سانگ یانگ خان و طراحی الهام گرفته از تویوتا هایلوکس، هماکنون به ۲.۵ میلیارد تومان رسیده است.
بازگشت سانگ یانگ به بازار ایران با محصول جدید و جذاب خود، پیکاپ دوکابین خان، میتواند گزینه مناسبی برای علاقهمندان به برندهای کرهای و خودروهای با کیفیت باشد. با این حال، نرخ نسبتاً بالای آن نسبت به رقبای چینی، ممکن است چالشی برای این شرکت محسوب گردد. در نهایت، انتخاب میان کیفیت و نرخ مناسبتر، بر عهده مشتریان خواهد بود.