قدرت نمایی فورد با ماستنگ ۵۰۰ اسب بخاری

قدرت نمایی فورد با ماستنگ ۵۰۰ اسب بخاری

پس‌ازاینکه چند ماه پیش نسل جدید موستانگ رونمایی شد، حالا فورد مشخصات کامل آن را اعلام کرده است. لیست موتورها با یک ۲.۳ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ اکوبوست آغاز می‌شود که هرچند حجمی مشابه قبل دارد اما به گفته فورد پیشرانه کاملاً جدیدی است که از ابتدا طراحی شده است. این موتور از معماری ماژولار جدید، ضریب قطر سیلندر به کورس پیستون جدید، تزریق مستقیم سوخت، زمان‌بندی متغیر میل بادامک و توربوشارژر توئین اسکرول بهره می‌برد و حالا ۳۱۵ اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

هرچند این اعداد افزایش جزئی ۵ اسب بخاری را نسبت به قبل نشان می‌دهد اما به گفته فورد، این موتور استانداردترین قدرت را در بین تمام موستانگ‌های چهار و شش سیلندر تاریخ دارد. همچنین انتظار می‌رود موستانگ اکوبوست مصرف سوخت کمتری هم داشته باشد. فورد برای این نسخه مصرف ترکیبی ۹ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر را در نظر گرفته که حدود ۰.۴ بهتر از نسل قبلی است.

اما خریدارانی که خواهان قدرت بیشتری هستند باید سراغ نسخه GT بروند که از نسل چهارم پیشرانه ۵ لیتری V8 کایوت استفاده می‌کند. این موتور هم به‌روزرسانی‌هایی مثل بهبودهای ساختاری، مخزن روغن جدید، سیستم ورود هوای دوتایی و دریچه گاز جدید را تجربه کرده است. به لطف این تغییرات، خروجی این موتور به ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۶۲ نیوتن متر گشتاور رسیده که ۳۰ اسب بخار و ۷ نیوتن متر از قبل بیشتر است. علاوه بر این، با سفارش سیستم اگزوز پرفورمنس، خریداران می‌توانند این اعداد را به ۴۸۶ اسب بخار قدرت و ۵۶۶ نیوتن متر گشتاور افزایش دهند.

و نهایتاً به نسخه دارک هورس می‌رسیم که از دانش فورد پرفورمنس بهره می‌برد. در این نسخه، پیشرانه کایوت به شاتون‌های فورج‌کاری شده و میل‌لنگ منحصربه‌فرد برای کنترل فشار بیشتر سیلندر و سرعت بالاتر پیستون‌ها مجهز شده است. در این موتور همچنین میل‌بادامک‌ها هم برای بهبود دوام در پیست و کارکرد بیشتر در نزدیکی ردلاین ۷,۵۰۰ تقویت شده‌اند. درنتیجه، دارک هورس به قوی‌ترین موستانگ V8 تنفس طبیعی غیر شلبی تبدیل شده است. این نسخه ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۶۶ نیوتن متر گشتاور دارد که ۳۰ اسب بخار و ۱۱ نیوتن متر از مدل مک‌وان نسل قبلی بیشتر است.

انتقال نیرو در همه نسخه‌ها توسط همان گیربکس‌های شش سرعته دستی یا ۱۰ سرعته اتوماتیک قبلی صورت می‌گیرد. نسخه GT به‌صورت استاندارد با گیربکس دستی ارائه می‌شود که به سیستم تطبیق‌دهنده دور موتور مجهز است. دارک هورس نیز از گیربکس شش سرعته منحصربه‌فرد با خنک‌کننده روغن بهره می‌برد هرچند که گیربکس ۱۰ سرعته هم برای آن قابل سفارش است. نسل جدید فورد موستانگ تابستان آینده با مدل ۲۰۲۴ راهی بازار خواهد شد.

ارسال نظر