راهنمای صفر تا صد ثبت نام سامانه یکپارچه خودرو

دومین طرح فروش یکپارچه خودرو از دیروز مورخ ۲۰ اردیبهشت ماه آغاز شد. در این محتوا قصد داریم راهنمای جامعی از مراحل ثبت نام در این سامانه ارائه کنیم.

راهنمای صفر تا صد ثبت نام سامانه یکپارچه خودرو

متقاضیان واجد شرایط از روز گذشته مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ تا پایان روز جمعه ۱۴۰۲/۰۲/۲۹ می توانند نسبت به ایجاد حساب وکالتی در بانک ‌های اعلامی در سامانه اقدام نمایند. شایان ذکر است محصولات ارائه شده توسط شرکت های خودروساز از تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ در سامانه قابل مشاهده هستند.

در گام بعدی، صرفاً متقاضیان واجد شرایط که اطلاعات آن ها از سوی بانک ارسال شده است، می توانند از روز چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۰۳ تا چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۱۰ نسبت به ثبت نام اولیه به منظور تشکیل فهرست نوبت دهی (فهرست انتظار) برای خودروی مدنظر، در سامانه esalecar.ir اقدام نمایند.

شایان توجه است که امکان ثبت نام متقاضیانی که پیش از این در فهرست نوبت دهی طرح اول سامانه یکپارچه و خودروهای وارداتی قرارگرفته اند وجود ندارد مگر آن که، انصراف خود را تا تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ در سامانه های مربوطه ثبت نمایند.

نکته مهمی که متقاضیان باید به آن توجه داشته باشند آن است که موعد تحویل برخی از محصولات پرتقاضا شرکت ‌های خودروساز در سال ۱۴۰۳ خواهد بود.

سازوکار طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی بر مبنای فرآیند نوبت دهی

فرآیند طرح یکپارچه عرضه خودرو بر مبنای فرآیند نوبت دهی شامل سه مرحله زیر است:

مرحله اول: پیش‌ثبت نام متقاضیان برای فهرست نوبت دهی

مرحله دوم: نوبت دهی و اعلام زمان بندی به ازای هر محصول مشخص براساس برنامه تولید

مرحله سوم: قطعی نمودن ثبت نام متقاضیان براساس فراخوان خودروساز

پیش ثبت نام متقاضیان برای فهرست نوبت دهی

در این مرحله متقاضیان واجد شرایط که وجه اعتبار لازم را در حساب وکالتی خود مسدود نموده اند، امکان انتخاب ۵ اولویت برای ثبت نام اولیه برای قرارگرفتن در فهرست نوبت دهی و یا حق تقدم خرید خودروهای داخلی برمبنای فهرست انتظار را خواهند داشت، بنابراین پیش نیاز ثبت نام متقاضیان برای فهرست نوبت دهی، وکالتی کردن حساب شخصی متقاضی به‌نام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و مسدود شدن وجه اعتبار است.

زمان پیش بینی شده برای وکالتی کردن حساب شخصی به‌نام سازمان حمایت برای این طرح و مسدود نمودن وجه اعتبار لازم در حساب مذکور از روز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ تا پایان روز جمعه ۱۴۰۲/۰۲/۲۹ است. در این بین، تا زمان ثبت نام اولیه، فهرست افراد مجاز برای پیش‌ثبت نام در سامانه برمبنای اطلاعات ارسال شده از بانک‌ها تهیه می گردد.

صرفاً متقاضیان واجد شرایط که نسبت به تکمیل موجودی در حساب وکالتی خود اقدام کرده اند، می توانند روز چهارشنبه سوم خرداد تا چهارشنبه دهم خرداد ماه نسبت به ثبت نام اولیه به منظور قرارگیری در فهرست نوبت دهی خودروهای داخلی اقدام کنند.

برخی از موارد قابل توجه

۱- موجودی لازم برای انجام ثبت نام در فهرست نوبت دهی کلیه خودروهای داخلی صد میلیون تومان است و این وجه اعتبار صرفاً لازم است تا زمان اعلام نتایج نوبت دهی در حساب شخصی وکالتی مشتریان مسدود گردد. لازم به ذکر است که وجود وجه اعتبار مذکور در حساب وکالتی صرفاً به منظور شناسایی مشتریان واقعی در نظر گرفته شده است و برای کلیه متقاضیان طرح عادی، طرح خودروهای فرسوده و طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت الزامی است.

۲- ضروری است وجه اعتبار مذکور در حساب وکالتی شخص متقاضی، از زمان ثبت نام اولیه تا اعلام اولویت‌های تخصیص، مسدود گردد و قابل برداشت نیست. انصراف از حساب وکالتی و یا برداشت وجه توسط متقاضی در طی این مدت، به منزله انصراف از طرح تلقی می شود و از فهرست انتظار حذف می گردد.

۳- امکان ثبت نام هر متقاضی که پیش از این در فهرست نوبت دهی طرح اول سامانه یکپارچه و خودروهای وارداتی قرار گرفته اند وجود ندارد مگر آن که، انصراف خود را تا تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ در سامانه های مربوطه ثبت نماید.

۴- ثبت نام مرحله اول در فهرست نوبت دهی هیچ گونه حقی را برای متقاضی برای دریافت خودرو ایجاد نمی کند و تعهد خودروساز صرفاً براساس قطعی نمودن ثبت نام توسط خودروساز در مرحله سوم اجرای طرح شکل می گیرد.

۵- تخصیص خودرو در این مرحله براساس اولویت انتخابی مشتری و رتبه اولیه در سامانه انجام می گیرد.

۶- ضروری است علاوه بر دارا بودن حساب شخص وکالتی با وجه اعتبار لازم، کلیه شرایط طرف تقاضا، توسط متقاضیان رعایت شود و چنان چه در هر مرحله تا قطعی نمودن ثبت نام توسط خودروساز، مشخص گردد که متقاضی حائز شرایط ثبت نام نبوده است، ثبت نام وی ملغی می گردد.

شرایط عمومی متقاضیان

۱- حداقل سن مجاز متقاضیان خرید خودرو ۱۸ سال است.

۲- دارا بودن گواهینامه رانندگی معتبر (دارای تاریخ اعتبار) برای متقاضیان خرید خودرو الزامی است.

۳- متقاضیانی که طی ۴۸ ماهه گذشته در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا و طی ۲۴ ماهه گذشته از سایر شرکت‌های خودروسازی نسبت به ثبت نام و یا صدور فاکتور (تمامی روش‌های فروش سامانه خودروسازان، بورس کالا و…) اقدام نموده‌اند، امکان ثبت نام و خرید خودرو را ندارند.

۴- متقاضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند، امکان ثبت نام و خرید خودرو را ندارند.

۵- انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو به اشخاص (حتی به‌صورت وکالتی) و نیز فروش حواله خودرو به‌صورت وکالتی ممنوع است.

۶- امکان صلح خودروی خریداری شده به غیر وجود ندارد.

۷- شرکت‌های خودروسازی موظف‌اند روش‌های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به مدت یک سال، از جمله رهن گرفتن سند خودرو را اتخاذ و اجرا کنند.

۸- امکان ثبت نام و خرید خودرو برای اشخاص حقوقی وجود ندارد.

۹- در صورتی که در هریک از مراحل و فرآیند ثبت نام مشخص شود که متقاضی حائز شرایط ثبت نام نیست، ثبت نام وی کان لم یکن تلقی و وجه واریزی (بدون پرداخت سود مشارکت و…) عودت خواهد شد.

۱۰- در صورت بروز هر گونه تأخیر احتمالی در تحویل خودرو برابر ضوابط مندرج در قرارداد، خسارت جبران تأخیر در تحویل، مطابق آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو و ابلاغیه های مرتبط که متعاقباً از طریق بخشنامه های فروش اطلاع رسانی می گردد، پرداخت خواهد شد.

۱۱- سایر موارد و شرایط براساس بخش‌نامه‌های صادره توسط شرکت‌های خودروسازی و قرارداد منعقده فی‌مابین با مشتریان خواهد بود.

۱۲- متقاضی می بایست اقدام به ایجاد صرفاً یک حساب وکالتی نماید، در غیر این صورت، مسئولیت موضوع به عهده خود متقاضی است.

۱۳- قرار نداشتن در فهرست اولویت های اعلامی اولین طرح یکپارچه خودروهای داخلی و وارداتی و یا انصراف در طرح مذکور تا تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۰.

۱۴- هر کد ملی مجاز به خرید یک دستگاه خودرو از مجموع شرکت های خودروسازی است.

۱۵- طرح ها شامل: طرح عادی، طرح خودروهای فرسوده و طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (صرفاً مختص مادرانی که حائز شرایط قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که مورد تأیید سازمان ثبت احوال کشور است.) مسئولیت اشتباه در انتخاب طرح به عهده متقاضی است.

۱۶- متقاضیان ثبت نام می‌بایست شماره همراه ثبت شده به نام خود را در سامانه اعلام نمایند، در غیر این صورت، مسئولیت عدم تطابق شماره همراه با کد ملی به عهده متقاضی است.

مرحله دوم؛ نوبت دهی و اعلام زمان بندی هر محصول

پس از نوبت دهی، فهرست متقاضیان واجد شرایط در ثبت نام اولیه، براساس برنامه تولید اعلام شده از سوی خودروسازان داخلی، زمان تحویل خودروی مدنظر به متقاضی در سامانه اعلام می گردد.

۱- اعلام زمان بندی براساس فهرست نوبت دهی (فهرست انتظار هر محصول) در خردادماه ۱۴۰۲ و در سامانه esalecar.ir انجام می گردد.

۲- قرار گرفتن متقاضی در فهرست انتظار براساس زمان بندی اعلامی، تعهدی را برای خودروساز به منظور تحویل خودرو ایجاد نمی نماید و این تعهد صرفاً پس از انجام مرحله سوم و براساس انعقاد قرارداد فروش متقاضی با خودروساز و براساس مفاد قرارداد منعقده شکل می گیرد.

۳- در این مرحله و پس از اعلام نتایج زمان بندی متقاضی می تواند نسبت به برداشت وجه اعتبار از حساب وکالتی اقدام نماید و در صورت تمایلِ متقاضی واجد شرایط برای تحویل خودرو مطابق با زمان بندی اعلامی در این مرحله، می تواند نسبت به قطعی نمودن ثبت نام براساس فراخوان خودروساز و با تکمیل وجه در حساب خودروساز و براساس قیمت روز، اقدام کند و یا آن که با اعلام انصراف پس از اعلام نتایج زمان بندی، از فهرست انتظار خودروی مدنظر خارج شود.

مرحله سوم؛ قطعی کردن ثبت نام با فراخوان خودروساز

در این مرحله و پس از اعلام زمان بندی به متقاضیان و شکل گیری فهرست انتظار برای هر محصول، خودروساز موظف است هر گونه فراخوان برای طرح ‌های فروش خودرو را منطبق بر زمان بندی و نوبت دهی انجام شده، اعلام نماید. بنابراین خودروسازان به مرور زمان و صرفاً بر مبنای فهرست اولویت بندی مذکور برای هر محصول، نسبت به فراخوان و قطعی نمودن ثبت نام و انعقاد قرارداد فروش بر مبنای قیمت روز خودرو اقدام خواهند نمود.

تبصره۱- قطعی کردن ثبت نام توسط خودروسازان در این طرح براساس فهرست نوبت دهی شده بر مبنای قیمت روز است.

تبصره ۲- در صورتی که در طول فراخوان مشتری در زمان تحویل و یا انجام ثبت نام قطعی، مشخص گردد که مشتری شرایط طرف تقاضای مندرج در اطلاعیه را نقض نموده است و یا در این مدت از خودروسازان داخلی دیگر خودرو خریداری نموده است، ثبت نام در این طرح کان لم یکن تلقی می گردد.

منبع: اسب بخار
ارسال نظر