فوری / زمان عرضه جایگزین پراید به بازار خودرو مشخص شد

با گسترش همکاری مشترک سه شرکت سایپا، ایران خودرو و کرمان موتور در توسعه پلتفرم و تولید خودرو مشترک اقتصادی اولین محصول اقتصادی این خودروسازان با نام پاژ در دو مدل الکتریکی و بنزینی تا پایان سال جاری تولید و به بازار عرضه خواهد شد.

فوری / زمان عرضه جایگزین پراید به بازار خودرو مشخص شد

وزارت صمت در گزارش سالانه صنعت خودرو اعلام کرد پس از اجرای گام نخست که به تثبیت جریان تولید اختصاص داشت، در گام دوم طرح تحولی تمرکز بر توسعه محصولات بومی باکیفیت بر اساس پلتفرم‌های جدید است و در سال جاری خودروهای جدید بر پایه پلتفرم اختصاصی داخلی و منطبق بر استانداردها به‌روز به بازار عرضه خواهد شد.

همچنین با ازسرگیری واردات و موازی با شفاف‌سازی عرضه در سامانه یکپارچه خودرو، پیش‌بینی می‌شود بازار خودروی کشور به سمت رقابتی شدن پیش برود.

شرکت های سایپا، ایران خودرو ، کرمان موتور از جمله شرکت هایی هستند که برنامه عرضه خودروهای جدید خود را تا پایان سال اعلام کرده اند که در این گزارش به معرفی اولین محصول مشترک اقتصادی این خودروسازان پرداخته‌ایم.

پاژ یک هاچ بک اقتصادی کلاس A است که با هدف ارائه یک خودرو ارزان قیمت روانه بازار خواهد شد. این خودرو بر اساس پلتفرم رنو کویید طراحی شده است و قرار است این خودرو در زمستان ۱۴۰۲ وارد خط تولید سایپا می‌شود.

پاژ طی یک پروژه مشترک از سوی سایپا، ایران خودرو و کرمان موتور بر مبنای رنو کویید طراحی شده است.پاژ یک هاچ بک اقتصادی کلاس A است که با هدف ارائه یک خودروی ارزان قیمت به بازار می آید. این خودرو در اندازه پراید هاچ بک (سایپا ۱۱۱) قرار می گیرد.

پاژ نام زادگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر حماسه سرای ایرانی است و نام روستایی واقع در تقاطع جاده کارده به کلات نادری و ۱۵ کیلومتری شمال شهر مشهد است.

هنوز اطلاعات رسمی این خودرو منتشر نشده است اما به نظر می رسد خودرو پاژ با یک پیشرانه یک لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی به بازار وارد شود. این پیشرانه ۷۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۰۰ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده ۵ سرعته دستی، توان را به چرخ های جلوی پاژ می رساند.

پاژ یک خودروی اقتصادی است و نباید توقع امکانات خاصی را از آن داشت. اما آن طور که گفته می شود این هاچ بک اقتصادی سایپا بر اساس استانداردهای ۸۵ گانه تولید خواهد شد. برای همین می توان گفت که این خودرو به دو کیسه هوا، ترمز ABS ، EBD ، BA ، سنسور فشار باد تایرها، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، فرمان کمکی برقی، نمایشگر لمسی، جلو آمپر دیجیتال و… مجهز خواهد بود.

امضا تفاهم نامه تولید خودرو اقتصادی بین سایپا، ایران خودرو و کرمان موتور

همچنین محمدعلی تیموری در حاشیه مراسم امضا تفاهم نامه تولید خودرو اقتصادی بین سایپا، ایران خودرو و کرمان موتور که هفته گذشته برگزار شد با اشاره به تولید خودرو مشترک اقتصادی گفت: خودروی اقتصادی چند ویژگی دارد، اول اینکه پلتفرم این خودرو به صورت مشترک بین سه شرکت سایپا ،ایران خودرو و کرمان موتور تولید و این خودرو به صورت انبوه در این سه شرکت تولید خواهد شد.

او افزود: سیستم الکترونیکی این خودرو تماما در یک ماژول تولید و عرضه می شود و از تعدد قطعات و سیستم های الکترونیکی در طراحی آن خودداری شده که این موضوع باعث کاهش هزینه و قیمت خواهد شد.

تیموری تصریح کرد: وزن خودروهای تولیدی در حال حاضر بیش از هزار و ۱۰۰ کیلوگرم است ولی وزن خودرو اقتصادی بین ۸۰۰ تا ۸۳۰ کیلوگرم خواهد بود که این موضوع هم باعث کاهش قیمت می شود چراکه فولاد و قطعات الکترونیکی کمتری در آن مصرف می شود.

او افزود: با توجه به تولید این خودرو در سه شرکت، تیراژ تولید آن بالا خواهد بود و همین امر باعث کاهش قیمت قابل توجه این خودرو خواهد شد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: تمام خودروهای باوزن کم و اقتصادی به سمت الکتریکال شدن رفته اند چرا که وزن کمتر نیاز به باطری با ولتاژ کمتر و موتور کوچکتر دارد و مصرف انرژی در آن کمتر خواهد بود. برهمین اساس این خودرو به واسطه وزن کمی که دارد قابلیت الکتریکال شدن را دارد.

او تاکید کرد: طراحی این خودرو توسط سایپا و ایران خودرو انجام می شود و اواخر سال جاری به بازار عرضه خواهد شد. هم اکنون ساخت قالب های آن آغاز شده است.

تیموری با بیان اینکه خودرو اقتصادی در دو تیپ الکتریکال و بنزینی عرضه خواهد شد، افزود: نمونه های اولیه این خودرو در آذرماه برای انجام تست و دریافت استانداردها تولید خواهد شد و قطعا قیمت این محصول با توجه به اقتصادی بودن آن مناسب خواهد بود.

ارسال نظر