این خودرو دل همه عاشقان شاسی بلند را برد

عنوان باارزش‌ترین شاسی‌بلند کامپکت جهان در سال ۲۰۲۳ به یک شاسی‌بلند کامپکت ژاپنی، یعنی مزدا CX-5 رسید.

این خودرو دل همه عاشقان شاسی بلند را برد

تویوتا راو ۴ در سال ۲۰۲۲ بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه فروش داشت تا عنوان پرفروش‌ترین شاسی‌بلند در آمریکا را از آن خود کند. علاوه‌برآن، تویوتا ۱,۱۳۲,۰۰۰ راو ۴ را در سطح بین‌المللی به فروش رساند که آن را به پرفروش‌ترین خودرو در جهان تبدیل کرد. شاید تصور کنید عنوان باارزش‌ترین شاسی‌بلند کامپکت به مدلی تعلق می‌گیرد که بیشترین میزان فروش را داشته باشد؛ اما این‌طور نیست. راو ۴ حتی با فروش بسیار زیادش نتوانست عنوان باارزش‌ترین شاسی‌بلند کامپکت را از آن خود کند. این عنوان به یک شاسی‌بلند کامپکت ژاپنی دیگر، یعنی مزدا CX-5 رسید.

به گفته نشریه آمریکایی News and World Report ، باارزش‌ترین شاسی‌بلند کامپکت در سال ۲۰۲۳، مزدا CX-5 است.

CX-5 با قیمت اولیه کمی بیش از ۲۶۰۰۰ دلار، سال‌هاست که رقیب مستقیم تویوتا راو ۴ محسوب می‌شود؛ بااین‌حال، ظاهر اسپرت‌تری نسبت به رقیبش دارد.

نشریه آمریکایی به برخی از نقاط قوت مزدا CX-5 به‌خصوص پرفورمنس خوب، هندلینگ عالی و شتاب فوری آن اشاره کرده است. جای تعجب ندارد که مزدا با تأکید بر دینامیک رانندگی اسپرت، خود را از رقبای بزرگش مانند تویوتا متمایز کرده است. حتی کراس‌اوورهای کامپکت مانند CX-5 از تنظیمات تعلیق محکم‌تر و فرمان بهتری نسبت به رقبایی مانند راو ۴ برخوردار هستند.

اکثر مدل‌های مزدا طی سال‌های اخیر در بین نسخه‌های پایین‌رده و لوکس قرار می‌گیرند. CX-5 جدید نیز از این قاعده مستثنا نیست و زیبایی ظاهری بیشتری نسبت به رقبای خود دارد. درعین‌حال مزدا این مدل را با قیمت پایه کمتری نسبت به تویوتا راو ۴ عرضه می‌کند که نقش مهمی در کسب عنوان باارزش‌ترین شاسی‌بلند کامپکت توسط CX-5 دارد.

آیا مزدا CX-5 بهتر از تویوتا راو ۴ است؟

مزدا CX-5 ترکیبی از عملکرد اسپرت، طراحی عالی و قیمت منصفانه را ارائه می‌دهد که در بخش شاسی‌بلندهای کامپکت منحصربه‌فرد است؛ اما این به‌معنای برتری کلی آن نسبت به تویوتا راو ۴ نیست.

در مقابل، راو ۴ در برطرف‌کردن طیف گسترده‌تری از نیازهای راننده عملکرد بهتری دارد. این خودرو در سه نسخه مختلف عرضه می‌شود که یکی از آن‌ها نسخه محبوب راو ۴ پرایم پلاگین هیبریدی است. فضای داخلی آن جادار و کاربردی است و سبک طراحی تهاجمی آن در بین طرفداران آفرود محبوبیت زیادی دارد.

در پایان باید گفت درحالی‌که می‌توان CX-5 را باارزش‌ترین شاسی‌بلند کامپکت دانست، اما این تویوتا راو ۴ است که پرفروش‌ترین شاسی‌بلند کامپکت در جهان محسوب می‌شود.

ارسال نظر