آماده ورود این ۸ خودرو به بازار باشید

هرچند که خودروهای وارداتی قیمت نسبتا بالایی خواهند داشت اما بااین‌وجود تنوع مدل‌های موجود در بازار را افزایش می‌دهد.

آماده ورود این ۸ خودرو به بازار باشید

آن‌طور که انتظار می‌رود خودروسازان داخلی هم در تلاش هستند تا با محصولات جدید سال ۱۴۰۲ را پرقدرت‌تر شروع کنند. در ادامه این نوشتار قصد داریم به معرفی خودروهای جدیدی بپردازیم که در سال جدید به بازار وارد می‌شوند. با روزگار خودرو همراه باشید.

سایپا آریا

خودروسازان داخلی ازجمله سایپا هم به این نتیجه رسیده‌اند که برای جذب بیشتر مشتری باید به سمت تولید کراس‌اوورها بروند. آریا هم یکی از کراس‌اوورهایی است که به نظر می‌رسد سایپا قصد دارد در سال جدید آن را به تولید برساند و روانه بازار کند. تا اینجای کار تنها آریا را در نمایشگاه‌های خودرو دیدیم. این محصول روی پلتفرم SP۱۰۰ طراحی‌شده که پلتفرم یکسان با شاهین است. طبق آخرین اظهارنظرهای مدیرعامل سایپا ، این خودرو با پیشرانه ME۱۶ تولید خواهد شد که در حقیقت نسخه بهبودیافته پیشرانه EC۵ پژو سیتروئن است. در مورد گیربکس آریا هم احتمال می‌رود که این خودرو با گیربکس دستی و اتوماتیک عرضه شود.

سایپا اطلس

سایپا در حال حاضر مدل‌های مختلفی از کوییک را روی خط تولید دارد. اما این خودروساز قصد دارد مدل اطلس که فیس لیفتی از کوییک است را نیز روانه بازار کند. بااین‌وجود به نظر نمی‌رسد که تولید اطلس به‌عنوان خط پایانی برای کوییک باشد و سایپا همچنان این خودرو را نیز در سبد محصولات خود داشته باشد. موتور در نظر گرفته‌شده برای سایپا اطلس نیز همان پیشرانه نام‌آشنای M۱۵ است، با این تفاوت که این پیشرانه نیز همانند ظاهر خارجی و داخلی اطلس، اندکی بهبودیافته است. درنتیجه موتور سایپا اطلس می‌تواند حدود ۹۴ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. آن‌طور که به نظر می‌رسد این خودرو با گیربکس مشابه کوییک یعنی نوع ۵ سرعت دستی روانه بازار شود.

سایپا سهند

یکی از محصولاتی که سایپا آن را در سال ۱۴۰۱ از خط تولید خارج کرد ساینا بود. مدیران سایپا برای این‌که خلا این محصول را در سبد محصولات خود پر کنند قصد دارند مدل سهند که فیس‌لیفت ساینا است را امسال روانه بازار کنند. با حضور سهند در سبد محصولاتی سایپا دیگر حذف ساینا و تیبا صندوقدار احساس نخواهد شد. سهند سایپا هم از همان پیشرانه M۱۵ بهره می‌برد. این احتمال وجود دارد که علاوه بر گیربکس دنده‌ای مدل اتوماتیک CVT هم به تولید برسد.

سایپا شاهین اتوماتیک

شاهین ازجمله خودروهایی است که توانست نظر بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند. یکی از نقاط ضعف این خودرو نبود گیربکس اتوماتیک بود. این روزها اکثر خریداران خودرو علاقه به مدل‌های اتوماتیک دارند. آن‌طور که انتظار می‌رود سایپا در سال ۱۴۰۲ شاهین را با گیربکس اتوماتیک روانه بازار کند. علاوه بر گیربکس اتوماتیک این خودرو از امکانات جدید مانند سامانه کنترل پایداری و کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی، سیستم کروز کنترل، سیستم لیمیت کنترل، آنتن کوسه‌ای، مولتی مدیا ۱۰ اینچی، تزئینات کرومی در بدنه، کف‌پوش سه بعدی، دستگیره‌های داخلی با روکش استیل بهره خواهد برد.

ایران‌خودرو ری‌را

همانند سایپا، ایران‌خودرو هم قصد دارد در سال جدید یک کراس‌اوور را روانه بازار کند. ایران‌خودرویی‌ها در زمانی که تحریم‌ها هنوز شروع نشده بود با همکاری پژو به تولید پژو ۳۰۱ و ۲۰۰۸ پرداختند. اما پس از شروع تحریم‌ها با تولید تارا به‌نوعی جای خالی مدل ۳۰۱ را پر کردند. حال آبی‌پوشان جاده مخصوص قصد دارند با تولید کراس‌اووری به نام ری‌را جای خالی مدل ۲۰۰۸ را نیز پر کنند. بنابر شنیده‌ها نسخه پایه ریرا به موتور TU۵‌ پلاس و گیربکس شش سرعته اتوماتیک مجهز خواهد بود. این مشخصات فنی پیش از این در ایکو تارا اتوماتیک مورداستفاده قرارگرفته بودند. تیپ مجهزتر ایکو ریرا به پیشرانه EF۷‌ توربوشارژر و همان گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک مجهز خواهد بود.

ایران‌خودرو TF۲۱

سال گذشته صحبت‌هایی از پایان تولید پژو ۲۰۶ در ایران‌خودرو شد که البته مجدد اعلام شد این خودرو با تغییراتی به خط تولید بازمی‌گردد. اما با توجه به این‌که بیش از ۲۲ سال است پژو ۲۰۶ روی خط تولید قرار دارد دیر یا زود این محصول از خط تولید ایران‌خودرو خداحافظی می‌کند. ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۱ از محصولی با نام TF۲۱ رونمایی کرد که یک خودروی هاچ‌بک جمع و جور است. شاید نام این خودرو برایتان عجیب باشد که بیشتر به نام پروژه شبیه است و احتمال می‌رود ایران‌خودرو این نام را تغییر دهد. با توجه به آنچه که گفته شده این خودرو جایگزین پژو ۲۰۶ خواهد شد. در بخش فنی هم این خودرو با پیشرانه‌ی TU۵ پلاس تولید خواهد شد تا ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۳ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

بهمن فیدلیتی پرستیژ و XB۱

فیدلیتی ازجمله خودروهایی است که بهمن موتور توانست با تولید آن نظر بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند. حال به نظر می‌رسد که قرار است دو نسخه جدید از این محصول در سال ۱۴۰۲ به تولید برسد. فیدلیتی پرستیژ به‌عنوان فیس لیفت فیدلیتی پرایم، نمونه لوکس و پرقدرت این خودرو به حساب می‌آید. این خودرو مجهز به پیشرانه توربو GDI با حجم ۱۶۰۰ سی‌سی بوده که ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتون متر گشتاور را در دور موتور ۱۷۵۰ ارائه می‌دهد. این قدرت از طریق جعبه‌دنده ۷ سرعته دوکلاچه تر (wet) به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. فیدلیتی XB۱ نیز بر مبنای پلت‌فرم جدید کانلون چری ساخته شده است. این خودرو نسبت به بقیه اعضای خانواده برند فیدلیتی یعنی پرایم، پرستیژ و دریم ساختار و پلت‌فرمی متفاوت دارد. محصول XB۱ بهمن مجهز به پیشرانه توربو GDI (مشابه فیدلیتی پرستیژ) با حجم ۱۶۰۰ سی‌سی بوده که ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتون متر گشتاور را در دور موتور ۱۷۵۰ ارائه می‌دهد. این قدرت از طریق جعبه‌دنده ۷ سرعته دوکلاچه تر (wet) به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

ارسال نظر