روزگار خودرو کی ام سی j7 را بررسی می‌کند؛

چینی بخت برگشته بازار خودرو

این روزها با وجود این که بحث واردات خودرو مطرح است اما همچنان شاهد عرضه گسترده و قابل توجهی در بازار نیستیم.

چینی بخت برگشته بازار خودرو

در این بین خریداران باید از بین مدل‌های وارداتی، مونتاژی یا داخلی یک گزینه را انتخاب کنند. شاید بتوان گفت مدل‌های مونتاژی به نوعی یک انتخاب میانی هستند که با توجه به کیفیت بالاتر بسیاری از افراد به سمت خرید این محصولات می‌روند. در این میان یکی از محصولاتی که اخیرا به بازار خودرو راه پیدا کرده و البته با قیمت بالایی به فروش می‌رسد کی ام سی j7 است. در ادامه قصد داریم به نقد و بررسی این سدان بپردازیم. با روزگار خودرو همراه باشید.

ماجرای تولید

کرمان موتور یک سری از محصولات خود را با پیشوند KMC به بازار عرضه می‌کند و سدان j7 هم از این قاعده مستثنی نیست. این خودرو از اواسط سال ۱۴۰۱ به بازار ایران آمد و با توجه به ظاهر متفاوتش توانست نظر بسیاری از خریداران را به خود جلب کند. لازم به ذکر است که این خودرو در حقیقت JAC A5 پلاس است که با نام SEHOL در بازار چین عرضه شد.

قیمت عجیب و غریب

این خودرو در حال حاضر با قیمت ۱ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان توسط کرمان موتور عرضه می‌شود. قیمت این محصول در بازار آزاد هم در حدود ۲ میلیارد ۲۰۰ الی ۲ میلیارد ۴۰۰ میلیون تومان اعلام می‌شود. این در حالی است که قیمت خودروی مورد نظر ما در بازار چین ۹۸ الی ۱۳۴ هزار یوآن است که معادل ۱۴۳۳۰ الی ۱۹۵۵۰ دلار می‌شود. در صورتی که بخواهیم قیمت این خودرو را با دلار آزاد و حدود ۵۰ هزار تومان محاسبه کنیم در گران‌ترین حالت ممکن با عدد ۹۷۷ میلیون تومان مواجه می‌شویم. این بدان معناست که سدان J7 تقریبا ۷۷۰ میلیون گران‌تر از قیمت جهانی در بازار ایران به فروش می‌رسد.

آمار فروش ناامیدکننده

بعد از بحث قیمت که با آمار و ارقام عجیبی مواجه شدیم یکی از موارد مهم میزان فروش این خودرو در کشور سازنده یعنی چین است. این خودرو آمار فروش ناامیدکننده‌ای در چین طی سال ۲۰۲۱ داشته است. در سال ۲۰۲۱ تنها ۴۲۷۳ دستگاه از این خودرو در چین به فروش رسیده است. به نوعی به نظر می‌رسد که این خودرو با استقبال خوبی در کشور سازنده هم مواجه نشده است. ناگفته نماند که تنوع به شدت بالای خودرو در این کشور هم روی این موضوع بی تاثیر نیست.

مشخصات فنی

استفاده از پیشرانه‌های ۱.۵ لیتر توربو و کم حجم به نوعی به یک اپیدمی در بین خودروسازان چینی به خصوص مدل‌های عرضه شده در ایران تبدیل شده است. این خودرو هم از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو بهره می‌برد که حداکثر توان آن ۱۷۲ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن ۲۸۰ نیوتن.متر است. حداکثر سرعت این خودرو هم روی ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. لازم به ذکر است که یک گیربکس ۶ سرعت اتوماتیک دو کلاچه وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌ها را بر عهده دارد. این نکته را نیز باید توجه کرد که نگهداری از پیشرانه‌های توربو و گیربکس‌های دو کلاچه به خصوص در ایران دردسرهای خاص خود را دارد و خریداران این خودرو باید به این نکات هم توجه داشته باشند.

امکانات رفاهی

این خودرو در بخش امکانات رفاهی وضعیت نسبتا قابل قبولی دارد. از جمله آپشن‌های مهم j7 می‌توان به صندلی های برقی جلو، پشتی یک پارچه و اسپرت صندلی های جلو، سقف پانوراما، نمایشگر لمسی، تهویه اتوماتیک، دوربین ۳۶۰ درجه، فرمان کمکی برقی، جلو آمپر دیجیتال، ترمز پارک برقی و اتوهلد، فناوری LED چراغ ها، نورپردازی کابین، صندلی برقی راننده، سیستم تصفیه هوای کابین، سنسور نور، سنسور باران، تنظیم حالت رانندگی، درِ صندوق عقب برقی، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای و دنده پشت فرمان اشاره کرد. اما آنطور که به نظر می‌رسد کیفیت مواد به کار رفته در کابین خودرو با توجه به قیمت بالای ۱ میلیارد تومانی چنگی به دل نمی‌زند. بنابراین خریداران نمی‌توانند انتظار یک کابین با کیفیت را داشته باشند.

سخن پایانی

اخیرا بحث درباره تعیین قیمت خودروها به خصوص محصولات مونتاژی به شدت بالا گرفت و حتی صحبت‌هایی درباره کاهش قیمت این محصولات شد. اما با این وجود شاهد آن هستیم که خودروهای مونتاژی با قیمت‌های بالاتر از نرخ جهانی در بازار به فروش می‌رسند. این در حالی است که گزینه‌های انتخابی برای بازار ایران هم شرایط خوبی حتی در بحث فروش در کشور سازنده ندارند. اما با توجه به کمبود تنوع در بازار خودروی ایران بسیاری از افراد تن به خرید این محصولات می‌دهند. سدان j7 هم مانند هر خودروی دیگر موجود در بازار ایران مزایا و معایبی دارد که سعی شد در این نوشتار به صورت مختصر به آن‌ها اشاره شود. لازم به ذکر است که در جمع آوری اطلاعات قیمت و میزان فروش این خودرو از وب سایت chinamobil استفاده شده است. در هر صورت انتخاب بین این خودرو و سایر محصولات مونتاژی موجود در بازار در نهایت بر اساس سلیقه مشتریان خواهد بود.

ارسال نظر