گفت و گوی اختصاصی روزگار خودرو با سخنگوی شورای رقابت:

مخالف واردات خودروهای کارکرده هستیم / احتمال تغییر دوباره قیمت ها

سخنگوی شورای رقابت گفت: واردات خودروهای کارکرده نباید انجام شود. مردم چه گناهی کردند که خودروی دست دوم کشورهای همسایه را باید سوار شوند. این به غیرت ایرانی بر نمی‌خورد که خودروی دست دوم وارد کشور شود. کیفیت خودروهای داخلی خوب نیست و باید دست از اختلال در بازار برداشته شود.

مخالف واردات خودروهای کارکرده هستیم / احتمال تغییر دوباره قیمت ها

امروز قیمت ۱۷ خودروی مونتاژی توسط شورای رقابت اعلام شد. در این میان قیمت تمام مدل‌ها با کاهش همراه بود و به طور متوسط شاهد افت ۵ تا ۳۲ درصدی نرخ‌ها را داشتیم. با توجه به قیمت‌های اعلامی تیگو ۷ پرو و تیگو ۸ پرو بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند. اما یک سوال مهم مطرح می‌شود و آن این است که با توجه به کاهش قیمت‌ها شاهد گرانفروشی خودروسازان مونتاژی پیش از اعلام نرخ‌های جدید بودیم؟ برای بررسی بیشتر قیمت‌های اعلامی گفت و گویی با اسماعیل شجاعی، سخنگوی شورای رقابت صورت گرفت که در ادامه مشروح این گزارش را می‌خوانید. با روزگار خودرو همراه باشید.

احتمال تغییر دوباره قیمت ها

شجاعی ابتدا در خصوص تعیین قیمت خودروهای مونتاژی اعلام کرد: قیمت خودروهای مونتاژی احتمالا دوباره تغییر می‌کند. تعیین قیمت‌ها طبق محاسبات و با توجه به صورت های مالی بر اساس قبل انجام شده است. ما تصور می‌کنیم اگر بتوانیم بازار را رقابتی کنیم و واردات خودرو انجام شود این بازار متعادل می‌شود.

وی ادامه داد: احتمالا در آینده نیز دوباره شاهد تغییر قیمت خودرو باشیم. هدف ما این است که بازار را به سمتی هدایت کنیم که عرضه افزایش یابد. این اختلافاتی که در عرضه خودرو به وجود آمد به دلیل طرح حمایت از جوانی جمعیت و خودروهای فرسوده است که تا ۷۰ درصد در بازار اختلال ایجاد کرد. در نتیجه فروش خودرو به سمت دلالی رفت. قانونگذار باید فکر دیگری کند و این طرح اصلاح شود.

سخنگوی شورای رقابت افزود: خودروی مونتاژی از مدل‌های وارداتی باید ارزان‌تر باشد. باید اختلالاتی که در بازار خودرو ایجاد شده برداشته شود و بازار به سمت رقابتی شدن پیش رود. واضح است با قیمت‌هایی که اعلام شد مشخص است خودروسازان بالاتر از قیمت‌های مشخص شده خودرو را به فروش می‌رساندند. فرمول محاسبه قیمت خودروهای مونتاژی بر اساس دستورالعمل شورای رقابت در جلسه ۵۴۳ است.

ایجاد اختلال در بازار خودرو

شجاعی در خصوص واردات خودرو اظهار کرد: ما باید شرایط خوبی برای بازار واردات ایجاد کنیم و به حد معقولی ورود خودرو داشته باشیم. واردات باعث می‌شود که دیگر قیمت‌ها عجیب و غریب نباشد. ما در بازار اختلال ایجاد کردیم و همواره به خودروسازان می‌گوییم که کیفیت خوبی ندارند. باید این مورد را در رقابت مشخص کنیم. بنابراین شرایط رقابت را باید مشخص کنیم و خودروساز باید روی کیفیت کار کند.

واردات خودروی کارکرده انجام نشود

وی ادامه داد: اساسا راه حل رقابتی شدن بازار فقط واردات خودرو است. وقتی نمی‌گذاریم خودرو وارد شود مردم به این نتیجه می‌رسند که خودروها در بازار ایران چندین برابر قیمت جهانی به فروش می‌رسد. چندین بار در استیضاح وزیر صمت کلمه مافیای خودرو آورده شد بنابراین باید دست از اختلال در بازار خودرو برداریم. واردات خودروهای کارکرده نیز نباید انجام شود. مردم چه گناهی کردند که خودروی دست دوم کشورهای همسایه را باید سوار شوند. این به غیرت ایرانی بر نمی‌خورد که خودروی دست دوم وارد کشور شود. کیفیت خودروهای داخلی خوب نیست و باید دست از اختلال در بازار برداشته شود. سیاست گذاری در واردات باید به شکلی باشد که خودروسازی در معرض رقابت باشد. ما می‌توانیم مثل کشورهای دیگر خودروساز شویم اما باید دولت دست از دخالت در شرکت های خودروسازی بردارد.

وی در رابطه با قیمت خودروهای داخلی اظهار کرد: در خصوص خودروهای داخلی هم احتمال تغییر قیمت دوباره وجود دارد. افزایش قیمت ها به دلیل تورم و شرایط تقاضا در بازار است. اگر شرایط بازار خودرو رقابتی شود خودروسازان ناچار می‌شوند قیمت ها را کاهش دهند.

دخالت بیش از حد در خودروسازی

سخنگوی شورای رقابت در رابطه با کیفیت خودروهای داخلی و مشکلات صنعت خودروسازی گفت: کیفیت یک امر فوری نیست و این مورد مستلزم آن است که کل بازار را درست مدیریت کنیم. در خودروسازی ما خصوصی سازی انجام نشده و خودروسازی در دست بخش دولتی قرار دارد. در دولت اخیر یک وزیر صمت عوض کردیم اما دو مرتبه مدیرعامل ایران خودرو تغییر کرد. این مورد نشان می‌دهد که ما بیش از اندازه در خودروسازی دخالت می‌کنیم. ما متخصصان خوبی در شرکت‌های خودروسازی داریم اما از آن‌ها به خوبی استفاده نمی‌کنیم.

وی در پایان در خصوص تعیین قیمت برخی خودروهای مونتاژی گفت: قیمت یک سری خودروهای مونتاژی اعلام نشد که احتمالا سه شنبه هفته آینده مشخص خواهد شد. باید سازمان حمایت محاسبات را به صورت کامل انجام دهد. مشخص نیست که قیمت خودروهای دیگر به چه صورت خواهد بود و شاید شاهد افزایش قیمت برخی مدل‌های مونتاژی باشیم.

در ادامه لیست قیمت جدید خودروهای مونتاژی آورده شده است:

خودرو قیمت قبلی قیمت جدید میزان کاهش درصد
تیگو 7 پرو 1.630 میلیارد 1.097 میلیارد 533 میلیون 32 درصد کاهش
تیگو 8 پرو 2.210 میلیارد 1.483 میلیارد 728 میلیون 32 درصد کاهش
آریزو 6 1.390 میلیارد 1.024 میلیارد 366 میلیون 26 درصد کاهش
آریزو 5 1.010 میلیارد 735 میلیون 275 میلیون 27 درصد کاهش
X22 دستی 615 میلیون 484 میلیون 131 میلیون 21 درصد کاهش
X22 Pro 842 میلیون 646 میلیون 196 میلیون 23 درصد کاهش
X55 Pro 1.220 میلیارد 983 میلیون 237 میلیون 19 درصد کاهش
J4 585 میلیون 552 میلیون 33 میلیون پنج درصد کاهش
S3 730 میلیون 632 میلیون 98 میلیون 13 درصد کاهش
S5 1.095 میلیارد 992 میلیون 103 میلیون 9 درصد کاهش
KMC K7 1.485 میلیارد 1.137 میلیارد 348 میلیون 23 درصد کاهش
T5 1.249 میلیارد 896 میلیون 353 میلیون 28 درصد کاهش
چانگان BS11 569 میلیون 474 میلیون 95 میلیون 16 درصد کاهش
دیگنیتی پرایم 935 میلیون 843 میلیون 92 میلیون 9 درصد کاهش
فیدلیتی 844 میلیون 728 میلیون 116 میلیون 13 درصد کاهش
ارسال نظر