روزگار خودرو چری فونیکس FX را بررسی می‌کند

ققنوس میلیاردی در بازار خودروی ایران / فونیکس بخریم یا ماشین وارداتی؟

باوجوداینکه واردات خودرو به مراحل حساس خود رسیده و شاهد ورود محصولات جدید از برندهای معتبر به کشور هستیم اما همچنان خودروسازان داخلی و مونتاژکاران بیکار ننشسته‌اند. 

ققنوس میلیاردی در بازار خودروی ایران / فونیکس بخریم یا ماشین وارداتی؟

شرکت مدیران خودرو که ازجمله خودروسازان معتبر کشور محسوب می‌شود اخیراً اقدام به عرضه محصولی جدید تحت عنوان چری فونیکس اف ایکس کرده است. این خودرو در حقیقت کراس‌اووری از برند چری بانام مدل امودا ۵ است که اخیراً روی خط تولید این شرکت رفته و مدیران خودرو برای آن نام فونیکس در نظر گرفته است. نکته جالب اینجاست که ظاهر این خودرو در بخش جلو تا حد زیادی به چانگان یونی تی که قرار است توسط سایپا به کشور وارد شود شباهت دارد. در ادامه قصد داریم به بررسی و معرفی چری فونیکس بپردازیم.

من فشن هستم!

خودروسازان این روزها به مد و مسائل مربوط به آن علاقه زیادی نشان می‌دهند. اما چرا نام امودا برای این محصول چری انتخاب‌شده است؟ بر اساس آنچه اعلام‌شده نام امودا حاصل نظرسنجی از مراکز مستقر در ۳۰ کشور دنیا بوده و از کلمه فشن به معنای مد برگرفته‌شده است. اما مدیران خودرو این نام را تغییر داده و امودا را همان‌طور که گفته شد بانام فونیکس به معنای ققنوس به بازار ایران عرضه می‌کند. با توجه به تمام این موارد می‌توان گفت شاهد یک خودروی فشن و به‌روز هستیم.

طراحی

فونیکس نیز همانند بسیاری از خودروهای جدید از سبک طراحی جوان‌پسندانه بهره می‌برد. این روزها بسیاری از خودروسازان در بخش طراحی جلو از چراغ‌های دی‌لایت در بالای سپر و چراغ‌های اصلی در بخش پایین‌تر استفاده کنند. در خودروی فونیکس هم شاهد چنین طرحی هستیم که به نظر جذاب می‌رسد و بتواند نظر بسیاری از خریداران را به خود جلب کند.

در بخش کناری خودرو استفاده از رنگ مشکی برای ستون عقب و طراحی شناور باعث شده فونیکس ظاهر خاص‌تری داشته باشد. یکی از نکات قابل‌توجه دربار ه این خودرو در بخش کناری استفاده از رینگ‌های دورنگ است که جذابیت آن را دوچندان کرده است.

طراحی عقب خودرو هم همانند بسیار از محصولات این روزهای خودروسازان با استفاده از چراغ‌های کشیده و نسبتاً باریک صورت گرفته است. دو دریچه اگزوز نیز در دو طرف سپر قرار دارد که البته این دریچه‌ها به‌نوعی تقلبی هستند و خروجی اصلی اگزوز در زیربدنه قرارگرفته است.

لازم به ذکر است که فونیکس ازلحاظ ابعاد به ترتیب طول، عرض و ارتفاع ۴.۴، ۱.۸۳ و ۱.۵۸۵ متری است. فاصله محوری این خودرو نیز ۲.۶۳ متر اعلام‌شده است که عدد قابل قبولی است و فضای کافی برای سرنشینان در داخل خودرو وجود خواهد داشت. ازلحاظ ابعاد این خودرو تقریباً با تویوتا CHR برابری می‌کند.

فونیکس۴

اپیدمی موتورهای ۱.۵ لیتری

فونیکس در تیپ اکسلنت از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو بهره می‌برد. شاید بتوان گفت اکثر خودروهای مونتاژی چینی در ایران از پیشرانه‌های ۱.۵ لیتری توربو استفاده می‌کنند و این ماجرا تبدیل به یک اپیدمی شده است. این پیشرانه توانایی تولید حداکثر توان ۱۵۶ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۳۰ نیوتن. متر را دارد. توان پیشرانه نیز از طریق گیربکس سی وی تی به محور جلو منتقل خواهد شد. لازم به ذکر است که گیربکس موردنظر قابلیت تعویض دنده به‌صورتی مصنوعی تا ۹ دنده را به راننده می‌دهد. مشخصات فنی این خودرو تا حد زیادی به ام وی ‌ام ایکس ۵۵ پرو شباهت دارد هرچند که فونیکس به‌واسطه طراحی مدرن در سطح بالاتری از ایکس ۵۵ پرو قرار می‌گیرد.

نسخه قوی‌تر از این خودرو نیز وجود دارد که با پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو عرضه می‌شود. این پیشرانه توانایی تولید حداکثر توان ۱۹۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۹۰ نیوتن. متر را دارد. گیربکس استفاده‌شده در این نسخه نیز از نوع ۷ سرعت اتوماتیک دوکلاچه تر است که قابلیت تعویض دنده به‌صورت دستی هم دارد.

سیستم تعلیق فونیکس FX، در جلوی خودرو فنربندی مک فرسون و در قسمت عقب سیستم تعلیق مولتی لینک است. همچنین ترمزهای این خودرو از نوعی دیسکی در هر چهارچرخ است. سیستم‌های کنترل ایستایی در سربالایی (HAC)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، ترمز کمکی (EBA) و سیستم کنترل کشش (TCS) نیز در فونیکس قرار دارد.

فونیکس۳

کوله‌باری از امکانات رفاهی

به‌طورکلی خودروهای چینی در بخش امکانات رفاهی خوب ظاهر می‌شوند و فونیکس هم از این قاعده مستثنی نیست. این خودرو از آپشن‌هایی نظیر سنسور نور و باران، رادار نقطه کور، رادار خطی، سامانه رانندگی خودکار بین خطوط، کروز کنترل هوشمند، صندلی برقی راننده و شاگرد، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم صوتی سونی، سانروف، استارت دکمه‌ای، ترمز اضطراری اتوماتیک، رینگ آلومینیومی ۱۸ اینچ، سامانه پاکسازی هوای کابین، سیستم تهویه اتوماتیک دوال، شارژر بی‌سیم موبایل و ۶ کیسه هوا بهره می‌برد.

فونیکس۵

سخن پایانی

با توجه به این‌که واردات خودرو به کشور در حال انجام است اما همچنان شاهد عرضه مدل‌های جدید مونتاژی هستیم. تا پیش از آزادسازی واردات خودرو به دلیل تشنه بودن بازار، خودروسازان مونتاژکاران شرایط خوبی را تجربه می‌کردند چراکه مردم امکان انتخاب بین مدل‌های داخلی یا مونتاژی را داشتند. اما حال باید منتظر عرضه خودروهای وارداتی جدید در بازار باشیم. آن‌طور که اعلام‌شده قیمت بسیاری از مدل‌ها بین ۱ الی ۱.۵ میلیارد تومان است بنابراین کار برای سازندگان خودروهای چینی مونتاژی تا حدودی سخت می‌شود.

شرکت مدیران خودرو اخیراً شرایط فروش فونیکس اف ایکس نسخه اکسلنت را اعلام کرده است. این خودروساز برای محصول جدید خود قیمت ۱ میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان در نظر گرفته است. قیمت اعلام‌شده برای این خودرو تا حدودی رقابتی است البته باید این نکته را نیز گفت که قیمت احتمالی چانگان یونی تی هم در همین حدود قرار خواهد داشت. مدیران خودرو مدت‌زمان ۴۵ روز کاری را برای تحویل این خودرو در نظر گرفته است و همچنین سود انصراف و تأخیر ۱۲ درصد خواهد بود. با توجه به تمام این موارد باید منتظر ماند و دید که روند استقبال از خرید این خودرو به چه صورت خواهد بود.

ارسال نظر