قبل از خرید خودرو در ۱۴۰۲ بخوانید / وضعیت بازار بعد از گرانی ها

قیمت ها بازار خودرو این هفته نیز روند افزایشی داشت، هر چند افزایش قیمت ها در مقایسه با هفته گذشته اندک بود. مهمترین اتفاق بازار خودرو در هفته گذشته را می توان اعلام قیمت کارخانه ای خودروها دانست. نرخ های جدید اعلامی حاکی از افزایش قیمت ۱۰ الی ۴۲ درصدی بود.

قبل از خرید خودرو در ۱۴۰۲ بخوانید / وضعیت بازار بعد از گرانی ها

بازار خودرو در هفته ابتدایی آغاز به کار خود طی سال جدید روند صعودی قابل ملاحظه ای را طی کرد، در روزهای ابتدایی سال اعلام شده بود که بعد از تعطیلات نوروز قیمت کارخانه خودروها افزایش خواهد یافت، قیمت ها در معاملات بازار خودرو رو نیز متاثر از این خبر روند افزایشی به خود گرفت. بیشتر خودروها در بازار با افزایش چند ده میلیونی مواجه بودند. بعد از اعلام قیمت کارخانه ای خودروها در آغاز هفته و مشخص شدن قیمت نهایی کارخانه خودروها، تاثیر روانی این اعلام قیمت بر بازار خودرو از بین رفت و طی روزهای بعد بازار نوسان قیمتی چندانی نداشت.

به گفته کارشناسان در حال حاضر که قیمت کارخانه‌ای تعیین تکلیف شده، برای کنترل بازار باید عرضه به صورت محسوسی افزایش یابد. اگر عرضه خودرو افزایش یابد قطعاً قیمت‌ها می‌شکند اما در صورت عدم افزایش عرضه، شاهد بالا رفتن قیمت خودرو در بازار آزاد خواهیم بود.

رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو می گوید در حال حاضر تهیه خودروی صفر از بازار آزاد سخت است؛ خریدار وجود دارد اما خودرویی نیست و از سویی دیگر نیز قیمت‌های اعلامی از سوی فروشندگان بسیار بالاست و اگر عرضه زیاد نشود قیمت‌ها بالاتر می رود.

مهمترین اتفاق بازار خودرو در هفته گذشته اعلام قیمت کارخانه ای خودروها بود. سرانجام یکشنبه ۲۰ فروردین پس از ۵ روز کشمکش میان وزارت صمت و شورای رقابت سرانجام قیمت جدید کارخانه ای خودروها توسط مدیرعامل خودروسازی سایپا اعلام شد. نرخ های جدید اعلامی حاکی از افزایش قیمت ۱۰ الی ۴۲ درصدی بود. لازم به ذکر است که میانگین افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا نسبت به قیمت قبلی ۲۹ درصد است و همچنان قیمت کارخانه ای برخی از محصولات تا ۳۰۰ درصد پایین‌تر از قیمت بازار خودرو هستند.

پس از اعلام قیمت کارخانه ای خودروهای تولید داخل در حالی که همه منتظر اعلام قیمت جدید خودروهای مونتاژی بودند اسماعیل شجاعی در یک بخش خبری اظهار داشت: برای نخستین بار خودروهای مونتاژی در شورای رقابت قیمت‌گذاری می‌شوند و به نظر می‌رسد افزایش قیمت نخواهند داشت و حتی در برخی محصولات ممکن است کاهش قیمت نیز داشته باشند. به گفته وی قیمت خودروهای مونتاژی با توجه به شاخص رقابت‌پذیری مشخص شده و با توجه به مقایسه قیمت هر یک از خودروهای داخلی با سه خودروی مشابه خارجی، به نظر می‌رسد که در برخی از این خودروها کاهش قیمت نیز داشته باشیم.

در پی اعلام نرخ قیمت خودروها سخنگوی بیمه مرکزی با اشاره به افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها اظهار کرد: ین موضوع روی نرخ بیمه شخص ثالث بی تاثیر هرچند افزایش قیمت خودروها روی قیمت بیمه بدنه خودروها تاثیرگذار بوده و باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. البته بیمه بدنه مانند بیمه شخص ثالث نرخ مشخص ندارد و قیمت‌ها متفاوت است.

اعلام زمان نوبت‌دهی تحویل خودروهای داخلی

۲۱ فروردین ماه بود که امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در صفحه شخصی خود اعلام کرد: نوبت‌دهی زمان تحویل خودروهای داخلی طرح تخصیص یکپارچه، اواخر فروردین‌ماه یا حداکثر در روزهای آغازین اردیبهشت‌ماه مشخص می‌شود. بنا به گفته وی در تاریخ یاد شده، سامانه طرح یکپارچه تخصیص خودرو باز می‌شود و متقاضیان ضمن مطلع شدن از زمان نوبت‌دهی تحویل خودروی خود می‌توانند نسبت به ویرایش و تغییر خودروی ثبت‌نامی اقدام کنند.

افزایش قیمت خودرو فعلا مشمول مبلغ باقیمانده خودروهای پیش‌فروش شده است

نگرانی اصلی درباره افزایش قیمت کارخانه ای خودرو مربوط به خودروهای ثبت نام شده در سال گذشته بود، دعوتنامه تعدادی از خودروهای پیش‌فروش شده با موعد تحویل فروردین ماه ۱۴۰۲ صادر شده است که گویا میزان افزایش قیمت به صورت کامل برای خودروهای پیش‌فروش‌های سال ۱۴۰۱ اعمال شده است؛ این درحالیست که مشتریان طرح‌های پیش‌فروش، بخشی از مبلغ خودروها را پس از برنده شدن (بصورت علی‌الحساب) واریز کرده‌اند.

۲۲ فروردین ماه عباس دادجوی توکلی در این رابطه توضیحاتی ارائه کرد وی ضمن تاکید براینکه افزایش قیمت اعمال شده برای پیش‌فروش‌های گذشته تنها شامل مبلغ باقیمانده خودرو می‌شود، اظهار کرد: طبق دستورالعمل ۴۷۳ شورای رقابت، تنها مبلغی که از پیش فروش خودرو مانده است مشمول افزایش قیمت خواهد شد. این موضوع براساس دستورالعمل شورای رقابت است که از گذشته وجود داشته است.

همچنین به گفته وزیر صمت افرادی که نوبت تحویل خودروی آن‌ها در طرح یکپارچه نیمه دوم امسال باشد، می‌توانند پول وکالتی خود را برداشت کنند، اما نوبتشان محفوظ خواهد ماند. بانک مرکزی نیز از دستور به شبکه بانکی برای رفع مسدودی حساب‌های وکالتی خودرو خبر داد.

واردات خودروی کارکرده در دستور کار

در طی هفته گذشته همچنین تعرفه واردات خودرو نیز مشخص شد. بر اساس آنچه در گزارش سالانه وزارت صمت دیده می شود، تعرفه‌های واردات خودرو بدون تغییر مانده و بر اساس آنچه در دور قبلی واردات بوده است، لحاظ می‌شود. با توجه به اینکه همچنان دستورالعمل جدیدی برای واردات خودرو اعلام نشده، حداقل در ابتدای مسیر واردات در سال جاری تعرفه‌ها به شیوه قبل خواهند ماند.

وزیر صنعت معده و تجارت در گفت و گویی با اشاره به این که واردات خودرو هم در حال انجام است، گفت: واردات خودروی کارکرده در دستور کار است که در کنار افزایش تولید میتواند به بازار کمک کند.

احتمال فروش قسطی خودرو از میانه سال

وزیر صمت همچنین از احتمال راه اندازی فروش قسطی و لیزینگی خودرو از میانه امسال خبر داد.

تاثیر اعلام قیمت کارخانه ای بر بازار خودرو

در ادامه آخرین قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا در هفته چهارم فروردین ماه سال ۱۴۰۲ و تغییرات آنها در هفته گذشته را می‌خوانید؛ برخی از خودروهای داخلی در طی این هفته ۳۰ تا بیش از ۱۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته اند.

قیمت محصولات ایران خودرو

قیمت سورن پلاس تیپ ۱ و تیپ ۲ در پایان هفته ۶۹۸ و ۷۲۰ میلیون تومان اعلام شد، قیمت این خودروها در آغاز هفته ۶۵۸ و ۶۸۵ میلیون تومان بود.

دنا پلاس اتوماتیک در آخرین معاملات بازار خودرو این هفته ۱ میلیارد و ۸۰ میلیون تومان قیمت خورد. قیمت دنا پلاس اتوماتیک روز شنبه ۹۹۱ میلیون بود. همچنین دنا پلاس تیپ ۱ در آخرین روز معاملاتی هفته ۸۱۸ قیمت خورد؛ این خودرو در آغاز هفته ۸۱۰ میلیون تومان قیمت داشت.

قیمت پژو پارس ساده در پایان هفته ۶۴۴ میلیون تومان شد، قیمت این خودرو در آغاز هفته ۶۰۹ میلیون تومان بود. همچنین قیمت پژو پارس TU۵ سفارشی ELX در پایان هفته به ۸۵۳ میلیون تومان رسید، بررسی قیمت ها در بازار خودرو نشان می دهد که این خودرو در آغاز هفته ۷۸۵ میلیون تومان قیمت داشته است.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما در پایان هفته ۶۸۷ و ۸۱۰ میلیون تومان قیمت خورد، این دو خودرو در آغاز هفته ۶۱۰ و ۶۳۸ میلیون تومان بودند.

قیمت پژو ۲۰۷ دنده‌ای پانوراما و پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما در پایان هفته به ۸۷۸ و ۱ میلیارد و ۱۲۰ میلیون رسید. قیمت پژو ۲۰۷ دنده‌ای پانوراما در آغاز هفته ۸۰۵ میلیون تومان بود.

رانا پلاس و رانا پلاس پانوراما در روز پنجشنبه ۶۲۸ و ۶۹۵ میلیون قیمت خورد، قیمت رانا پلاس و رانا پلاس پانورما در روز شنبه ۶۱۳ و ۶۷۸ میلیون تومان بود.

قیمت تارا اتوماتیک در آخر هفته به ۱ میلیارد و ۳۰ میلیون تومان رسید، قیمت این خودرو در آغاز هفته ۹۹۵ میلیون تومان بود. قیمت تارا دستی نیز به ۸۴۹ میلیون رسید، تارا دستی در آغاز هفته ۸۴۰ میلیون تومان قیمت داشت.

در انتهای هفته قیمت خودروهای هایما اس ۵ پلاس، هایما اس ۷ پلاس و هایما ۸ اس به ۱ میلیارد و ۷۳۵ میلیون، ۱ میلیارد و ۸۹۰ میلیون و ۲ میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان رسید. قیمت این خودروها در آغاز هفته به ترتیب ۱ میلیارد و ۶۶۰ میلیون، ۱ میلیارد و ۸۷۵ میلیون تومان و ۲ میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان بود.

قیمت خودروهای سایپا

تیبا در پایان هفته ۴۱۲ میلیون قیمت خورد؛ قیمت این خودرو در ابتدای هفته ۳۸۷ میلیون تومان بود.

قیمت تیبا ۲ نیز در پایان این هفته ۴۳۲ میلیون تومان شد، تیبا ۲ در آغاز هفته ۴۰۰ میلیون قیمت داشت.

ساینا و ساینا S در پایان هفته ۴۳۳ و ۴۴۰ میلیون تومان قیمت خوردند، قیمت این دو خودرو در شروع هفته ۴۰۰ و ۴۰۳ میلیون تومان بود.

قیمت کوییک ساده در آخرین روز معاملاتی هفته به ۴۳۱ میلیون رسید، قیمت کوییک روز شنبه این هفته ۳۹۶ میلیون اعلام شده بود. قیمت کوییک R و کوییک S نیز در پایان هفته ۴۳۸ و ۴۴۷ میلیون اعلام شد. قیمت این دو خودرو در ابتدای هفته ۴۰۲ و ۴۲۰ میلیون تومان بود.

قیمت شاهین سایپا در پایان هفته ۷۴۴ میلیون تومان شد؛ قیمت شاهین روز شنبه ۶۹۶ میلیون بود.

قیمت پراید وانت، یا همان سایپا ۱۵۱ نیز روز پنجشنبه ۳۳۵ میلیون و سایپا ۱۵۱ آپشنال ۳۵۳ میلیون اعلام شد. قیمت این دو خودرو در آغاز هفته ۳۱۰ و ۳۳۰ میلیون تومان بود.

ارسال نظر