فرصت طلایی در ویترین ساخت‌وساز

یکی از موضوعاتی که سهم بزرگی از دنیای تجارت را به خود اختصاص داده، صنایع ساختمانی، مواد و تجهیزات وابسته است.

فرصت طلایی در ویترین ساخت‌وساز

محصولات و خدمات متنوعی در حوزه صنایع ساختمانی وجود دارند که توسط شرکت ‌ های کوچک و بزرگ به مشتریان ارائه می ‌ شوند. برگزاری نمایشگاه می ‌ تواند این فرصت را برای شرکت ‌ ها، تولیدکنندگان و بازرگانان این حوزه فراهم سازد تا فعالیت ‌ های خود را به هزاران مخاطب معرفی کنند. از سویی دیگر، آن دسته از افرادی که محصولی برای ارائه ندارند و جزو مهندسان و پیمانکاران صنعت ساختمان محسوب می ‌ شوند نیز، می ‌ توانند با شرکت در نمایشگاه صنایع ساختمانی با آخرین محصولات، فناوری ‌ ها و تجهیزات ساخت ‌ وساز آشنا شوند. کسب ‌ وکارهای حوزه صنعت ساختمان ، صرف ‌ نظر از محدوده کاری، برای موفقیت در بازار، نیازمند دیده شدن هستند. هر فرصت تبلیغاتی که بتواند تغییراتی هر چند اندک در بازدهی و راندمان کاری شرکت ‌ های این حوزه ایجاد کند، می ‌ تواند بهترین فرصت برای پیشرفت شغلی آنها باشد. صمت در این گزارش به مناسبت روز جهانی نمایشگاه ، اهمیت برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان در کشور را از نگاه کارشناسان بررسی کرده است.

برند سازی، راز موفقیت شرکت های ساختمانی

صنعت ساختمان ‌ یکی از پرکارترین صنایع فعال در ایران است که شامل بخش ‌ های متعددی می ‌ شود. برای اینکه شرکت ‌ های مختلف این حوزه بتوانند خودشان را معرفی کنند، نمایشگاه صنعت ساختمان فرصت خوبی برای آنها ایجاد می ‌ کند. به ‌ صورت ‌ کلی، حضور در رویدادهای بزرگ می ‌ تواند باعث شناخته ‌ تر شدن شرکت ‌ های فعال در این زمینه شود و به ‌ طورقطع در توسعه آنها نقش مهمی خواهد داشت. نمایشگاه ‌ ها، رویدادهای سالانه هستند که در زمان مشخص برگزار می ‌ شوند. نمایشگاه صنعت ساختمان، حوزه ‌ هایی نظیر مصالح و مواد ساخت ‌ وساز، متریال دکوراسیون داخلی و نمای بیرونی ساختمان، فناوری ‌ های حوزه ساختمان ‌ سازی، ابزارها، تولید انواع لوازم موردنیاز برای ساختمان ‌ ها مانند در حیاط، در فلزی، در پارکینگ، انواع درهای ساختمانی چوبی، در ‌ های آپارتمانی، پنجره، کاشی و سرامیک، مواد شیمیایی افزودنی مصالح، مواد نانو در حوزه ساختمان و … را تحت ‌ پوشش قرار می ‌ دهد. کمتر صنعتی وجود دارد که به ‌ اندازه صنعت ساختمان، با موضوعات مختلف تطبیق ‌ پذیری داشته باشد. این امر درباره نمایشگاه ‌ های صنعتی که برای این بخش سازماندهی شده ‌ اند نیز، صادق است؛ از معماری گرفته تا ماشین ‌ آلات ساختمانی، مصالح، فناوری ‌ های ساختمان، طراحی داخلی، ساخت ‌ وساز پایدار تا سرویس ‌ های بهداشتی و هر رویداد مرتبط دیگری که روی صنعت تاثیر می ‌ گذارد. علاوه بر موضوعات خاص مثل فناوری ساختمان، ماشین ‌ آلات و مواد، موضوعات پرطرفداری مانند بهره ‌ وری انرژی و پایداری تقاضای زیادی دارند. از سوی دیگر، وجود نمایشگاه ‌ های بین ‌ المللی نیز همیشه می ‌ تواند فرصت ‌ های بی ‌ نظیری را برای کسب ‌ وکارهای مختلف به ‌ وجود بیاورد. به ‌ طورقطع، یکی از مهم ‌ ترین رازهای موفقیت شرکت ‌ های مربوط به حوزه ساختمان، برندسازی آنها است. هر چقدر که تعداد افراد بیشتری برند و شرکت شما را بشناسند، به ‌ طورحتم آمار فروش شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در نمایشگاه صنعت ساختمان بسیاری از شرکت ‌ های مربوط به حوزه ساختمان به معرفی و ارائه خدمات خود می ‌ پردازند. باتوجه به اینکه در این نمایشگاه ‌ ها تمامی فعالان حوزه ساختمان در کنار هم جمع هستند، بدون شک فرصت ‌ های زیادی برای همکاری با سایر شرکت ‌ ها به ‌ وجود خواهد آمد.

اهمیت برگزاری نمایشگاه های صنعت ساختمان

محمدعلی پورشیرازی، کارشناس بازار مسکن در رابطه با اهمیت برگزاری نمایشگاه ‌ های صنعت ساختمان به صمت توضیح داد: برخلاف تلاش ‌ های کم ‌ اثری که در حوزه صنعت ساختمان انجام گرفته، برگزاری نمایشگاه ‌ های مختلف در این حوزه می ‌ تواند به ‌ عنوان یکی از اهداف موثر در زمینه رشد، توسعه و شناخت بیشتر این صنعت، چه در داخل و چه در خارج کشور باشد. بنابراین تاکنون یکی از بهترین اقداماتی که در حوزه صنعت ساختمان انجام گرفته، برگزاری نمایشگاه ‌ های ساختمانی بوده که علاوه بر آشنایی شرکت ‌ های مختلف با هم به نوآوری و استفاده از روش ‌ های به ‌ روز کمک شایانی کرده است. وی در ادامه افزود: گاهی شنیده می ‌ شود که بسیاری از شرکت ‌ های ساختمانی به ‌ علت هزینه ‌ های موجود از حضور در نمایشگاه ‌ ها اجتناب می ‌ کنند، اما باید در نظر گرفته شود، زمانی که یک شرکت در راستای شناخته شدن گام برمی ‌ دارد، منجر به بازاریابی بهتر و افزایش بهره ‌ وری در حوزه خود می ‌ شود و در بلندمدت تمام هزینه ‌ های این ‌ چنینی جبران می ‌ گردد. این کارشناس توضیح داد: به ‌ طورقطع حضور در نمایشگاه برای هر کسب ‌ وکاری ضروری است و باید به ‌ عنوان یکی از اهداف بازاریابی تلقی شود. با این حال، حضور در نمایشگاه هزینه ‌ های مخصوص به خود را دارد که در صورتی که بتوان از فرصت ایجادشده برای حضور در نمایشگاه بهترین استفاده را کرد، نه ‌ تنها می ‌ توان هزینه ‌ های صرف ‌ شده برای شرکت در نمایشگاه را جبران کرد، بلکه می ‌ توان به بهره ‌ وری بالاتری نیز دست یافت.

هدف اصلی از برگزاری نمایشگاه های

پورشیرازی با بیان اینکه هدف اصلی حضور شرکت ‌ های ساختمانی در نمایشگاه ‌ ها، در ابتدا جذب مشتریان جدید و حفظ همکاری با آنها است، افزود: شرکت ‌ های مذکور در این راه باید از شیوه ‌ های مختلفی بهره گیرند تا بتوانند به ‌ طورمدام برای حضور در نمایشگاه ‌ های صنعت ساختمان گام بردارند تا شناخته ‌ تر شوند. استمرار و مداومت در این راستا یکی از مهم ‌ ترین فاکتورها در جذب مشتری ‌ های جدید و به ‌ تبع سرمایه ‌ گذاران داخلی و خارجی است تا با کسب اعتبار، اقدام به مشارکت و فروش محصولات و خدمات خود کنند. وی گفت: همچنین برگزاری نمایشگاه ‌ های صنعت ساختمانی نوعی رقابت و تعامل سازنده با شرکت ‌ های دیگر ایجاد می ‌ کند که می ‌ تواند در مقابل انحصارگرایی ظهور پیدا کند. از اساس با تعامل چندجانبه شرکت ‌ های ساختمانی نتایج بهتری حاصل می ‌ شود، چرا که هر شرکت می ‌ تواند در راستای رفع نواقص موجود از سایرین کمک بگیرد یا در ازای دریافت خدمات، همکاری ‌ های متقابل انجام دهد؛ بنابراین با سمت ‌ وسویی که شرکت ‌ های ساختمانی در راستای رشد و توسعه به خود می ‌ گیرند، می ‌ توانند فضای فعالیت بهتر و امیدوارکننده ‌ تری را طی کنند. در وضعیت کنونی که بازار مسکن در حال ورود به یک دوره ثبات قیمتی و احتمالا کاهش حجم ساخت ‌ وساز است، عرضه انواع محصولات مرتبط با بخش ساختمان در نمایشگاه ‌ ها می ‌ تواند مسیری به ‌ سمت ایجاد انگیزه برای سازندگان در راستای افزایش عرضه محسوب شود. تاثیر نمایشگاه در رشد و توسعه صنعت ساختمان و تجهیزات وابسته به آن، یک رویداد بزرگ است که در شهرهای مختلف به ‌ منظور معرفی کسب ‌ وکارها، محصولات و خدمات انجام می ‌ شود. تجربه نشان داده است که در شرایط رکود اقتصادی، نمایشگاه ‌ ها اهمیت بیشتری پیدا می ‌ کنند، زیرا در خروج اقتصاد کشور از رکود و بخش ‌ های مرتبط با آن، ‌ که به بازاریابی نیاز دارند، نقش کلیدی ایفا می ‌ کنند. رکود فعالیت ‌ های ساختمانی در 3،2 سال اخیر موجبات کاهش تولید و صادرات برخی مصالح ساختمانی و ادوات و تجهیزات مرتبط با ساخت ‌ وساز را فراهم کرده است. وی در پایان عنوان کرد: استقبال شدید فعالان اقتصادی کشور از برپایی نمایشگاه ‌ های بین ‌ المللی و تخصصی ساختمان و معرفی توانمندی ‌ ها در تحرک ‌ بخشی به صادرات و اشتغال سبب شده است که شاهد برگزاری نمایشگاه ‌ های متعدد ساختمان
باشیم. علاوه بر آن، همه ‌ ساله چندین نمایشگاه بین ‌ المللی صنعت ساختمان در ابعاد مختلف در استان ‌ های کشور برپا و استقبال از آنها به تداوم برپایی این نمایشگاه ‌ ها منجر شده است. امید می ‌ رود که با تداوم برپایی نمایشگاه ‌ های صنعت ساختمان، این شرکت ‌ ها بتوانند نقش حساس خود را در توسعه صادرات غیرنفتی، معرفی توانمندی ‌ های اقتصادی، صنعتی و بازرگانی کشور و کمک به رونق تولید و جهش آن به ‌ خوبی ایفا کنند.

نمایشگاه، راهکاری برای افزایش بهره وری

فرامرز قوچانی، کارشناس بازار مسکن به صمت گفت: لزوما زمانی که خدمات و فناوری ‌ های به ‌ روز و جدید در حیطه صنعت ساختمان پدید آید، به کاهش هزینه ‌ ها و افزایش بهره ‌ وری در این صنعت منجر می ‌ شود، از این ‌ رو برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان باعث می ‌ شود تا دانش این صنعت از حالت سنتی خارج شود و همگام با دانش روز توسعه یابد. از طرفی، خریداران این امکان را پیدا می ‌ کنند تا با تولیدکنندگان ارتباط برقرار کنند؛ مسلما با این اقدامات، دست دلالان و واسطه ‌ گران نیز کوتاه می ‌ شود. وی افزود: نکته حائزاهمیت در برگزاری نمایشگاه ‌ های ساختمانی این است که به ‌ گونه ‌ ای برنامه ‌ ریزی شوند که محصولات و تکنولوژی ‌ هایی که در چنین نمایشگاه ‌ ها معرفی می ‌ شوند، در راستای صنعتی ‌ سازی باشند تا متولیان ساخت ‌ وساز را برای رسیدن به تولید انبوه مسکن موردنیاز جامعه کمک کنند، چرا که صنعتی ‌ سازی ضمن کمک به افزایش کیفیت، هزینه ‌ های ساخت را برای مصرف ‌ کنندگان کاهش می ‌ دهد و در نهایت، منجر به رونق تولید در صنعت ساختمان و تحقق جهش تولید در کشور می ‌ شود.

نقش صنعت ساختمان در کارآفرینی

این کارشناس تصریح کرد: صنعت ساختمان نقش بسیار مهمی در توسعه و ایجاد کارآفرینی دارد. از این ‌ رو، نمایشگاه صنعت ساختمان با هدف کوشش در راه گسترش و افزایش صادرات کشور در زمینه ساختمانی و ایجاد نمایشگاه ‌ های تخصصی به ‌ منظور گردآوری امکانات تولیدی و فرآورده ‌ های صادراتی مطلوب کشور در یک ‌ جا و هم آشنایی با فرآورده ‌ های خارجی در زمینه ‌ های مربوط به صنعت ساختمان و توسعه کارآفرینی از اهمیت ویژه ‌ ای برخوردار است.نمایشگاه صنعت ساختمان به ‌ عنوان یک پلتفرم تاثیرگذار برای شرکت ‌ ها، متخصصان و کارشناسان این صنعت محسوب می ‌ شود،زیرا از طریق شرکت در برنامه ‌ های نمایشگاهی می ‌ توانند نسبت به اشتراک ‌ گذاری فناوری ‌ های جدید اقدام و برای ایجاد روابط تجاری طولانی ‌ مدت با سایر فعالان در بازارهای جهانی تلاش کنند.

وی در پایان گفت: از طریق نمایشگاه صنعت ساختمان، امکان بازاریابی محصول در سطح بین ‌ المللی، فروش مستقیم کالا و خدمات یا محصولات، تبلیغات در سطح وسیع و همچنین فروش غیرحضوری، به ‌ ویژه برای مشتریان و بازارهای مصرف ‌ کننده امکان ‌ پذیر خواهد بود، بنابراین حضور شرکت ‌ های ساختمانی در نمایشگاه، مهم ‌ ترین ابزار ارتباط و فروش به ‌ ویژه برای صنایع تولیدکننده و شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان است.

سخن پایانی

تمامی رویدادهایی که تا به حال در زمینه ساختمان برگزار شده است، دستاوردهای مختلفی را پوشش می ‌ دهند. ازهمین ‌ رو، اهداف متعددی برای برگزاری نمایشگاه ‌ ها وجود دارد که هرکدام از آنها در نوع خود حائزاهمیت هستند. یکی از مهم ‌ ترین دستاوردهای نمایشگاه صنعت ساختمان، این است که میزان فروش کسب ‌ وکارهایی که در آن حضور دارند، افزایش پیدا می ‌ کند. همچنین، در طول این نمایشگاه ‌ ها، ظرفیت ‌ های مهم داخلی در زمینه صنعت ساختمان به ‌ خوبی شناخته خواهند شد. باتوجه به بین ‌ المللی بودن برخی نمایشگاه ‌ های صنعت ساختمان، شرکت ‌ های ایرانی می ‌ توانند در زمینه جذب مشتریان خارجی نیز موفق عمل کنند. همچنین، حضور شرکت ‌ های بین ‌ المللی در این نمایشگاه باعث می ‌ شود که شرکت ‌ های ایرانی حاضر در نمایشگاه بتوانند همکاری بیشتری با این سازمان ‌ های موفق داشته باشند. در واقع، این فرصت علاوه بر سود مالی که برای شرکت ‌ های ساخت ‌ وساز ایرانی دارد، آنها را با جدیدترین متدهای تولید نیز به ‌ خوبی آشنا خواهد کرد. معمولا در نمایشگاه صنعت ساختمان، دستاوردهای جدید در این حوزه نیز به ‌ نمایش درمی ‌ آید.به ‌ طورقطع، محصولات حوزه ساختمان هرساله با تکنولوژی جدیدتری ساخته می ‌ شوند که در نمایشگاه به معرفی کامل آنها پرداخته می ‌ شود. باتوجه به جذابیت ‌ هایی که در محصولات جدید نهفته است، بسیاری از فعالان عرصه ساختمان از این موارد استقبال خواهند کرد. نکته مهم دیگری که در این نمایشگاه دیده می ‌ شود، ایجاد زمینه مناسب برای صادرات محصول خواهد بود. در واقع، در این فضا امکان بازاریابی بین ‌ المللی نیز برای شرکت ‌ های مختلف فراهم است که می ‌ توانند از این فرصت ناب استفاده کنند. از طرفی، افراد فعال در صنعت ساختمان نیز به این نمایشگاه می ‌ آیند تا از خدمات جدید استفاده کنند؛ حال اگر یک شرکت بتواند خدمات خود را به ‌ درستی معرفی کند، بدون شک یک سکوی پرتاب برای شرکت محسوب می ‌ شود.

ارسال نظر