روزگار خودرو نسل اول مرسدس بنز SL را بررسی می‌کند؛

عتیقه خاص آلمانی در بازار خودروی ایران

هر وقت اسم خودروهای مرسدس بنز به میان می‌آید معمولاً اولین مدل خاص و لوکسی که به ذهن همه می‌رسد کلاس s است. اما یک کلاس زیبا و جذاب دیگری هم در این میان به نام SL وجود دارد.

عتیقه خاص آلمانی در بازار خودروی ایران

این کلاس به‌اندازه سری S زیبا و خاص است و در حقیقت نماینده محصولات لوکس دونفره و اسپرت بنز است. شاید بتوان گفت یکی از جذاب‌ترین خودروهای کلاسیک بنز در ایران همین سری SL است که در ادامه قصد داریم به معرفی اولین نسل آن بپردازیم.

SL از کجا پیدا شد؟

در ابتدا شاید بپرسید که SL مخفف چه کلمه‌ای است؟ این دور حرف مخفف کلمات sport licht هستند که به معنای اسپرت سبک است و بازهم به همان خودروی لوکس دو نفره اسپرت می‌رسیم. اما تولید سری SL به زمانی برمی‌گردد که مرسدس بنز محصولی افسانه‌ای به نام ۳۰۰SL GULLWING را روانه بازار کرد. این خودرو به حدی جذاب و پرطرفدار شد که بعدازآن مرسدس به فکر تولید سری SL رسید. لازم به ذکر است که مدل ۳۰۰SL تعداد ۳۲۵۸ دستگاه خودرو در نسخه‌های کوپه و رودستر تولید شد. به دلیل این‌که ۳۰۰SL در تعداد محدود و باقیمت بسیار بالایی عرضه شد بنابراین بنز به فکر تولید سری SL باقیمت ارزان‌تر افتاد. درنتیجه نسل اول مرسدس بنز SL از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۳ میلادی بر خط تولید مرسدس بنز در اشتوتگارت آلمان غربی قرار گرفت. این مدل جذاب در ایران نیز یافت می‌شود.

طراحی رؤیایی

باوجود این‌که هدف بنز از تولید نسل اول سری SL ایجاد یک محصول ارزان‌قیمت از مدل ۳۰۰SL بود اما شباهت‌های زیادی میان آن‌ها وجود دارد. نسل اول این خودرو در دو نسخه کوپه سقف تاشو پارچه‌ای یا سقف یکپارچه باقابلیت جمع شدن به تولید رسید. برای این خودرو نسخه با سقف فلزی ثابت تولید نشد چراکه مرسدس فقط می‌خواست محصولی روباز روانه بازار کند. یکی از ناراحت‌کننده‌ترین تفاوت‌های این خودرو با مدل ۳۰۰SL در طراحی درها است. در مدل ۳۰۰SL از درهای معروف گالوینگ استفاده شد اما در نسل اول SL درها به‌صورت معمولی است. علت این کار هم این بود که نسل اول SL یعنی مدل ۱۹۰SL ارزان‌قیمت باشد.

اولین نسل مرسدس بنز SL با داشتن طول×عرض×ارتفاع برابر با ۴۲۹۰×۱۷۴۰×۱۳۲۰ میلی‌متر و فاصله محورهای ۲۴۰۰ میلی‌متری، طول بسیار کمتری در مقایسه با ۳۰۰SL دارد، بااین‌حال فاصله محورها یکسان است. این خودرو در بخش ظاهری همان‌طور که گفته شد شباهت زیادی به مدل ۳۰۰SL دارد و نوع چراغ‌ها، جلوپنجره و گلگیرهای بادکرده کاملاً کپی شده از همان خودرو است.

کم‌کاری در بخش فنی

نام نسل اول SL با عدد ۱۹۰ همراه است و این عدد اشاره مستقیم به پیشرانه به‌کاررفته در این خودرو دارد. مرسدس بنز برای این خودرو از پیشرانه ۱.۹ لیتری با حداکثر توان ۱۰۴ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۳ نیوتن. متر استفاده کرده است. شاید با خود فکر کنید که چرا مرسدس از یک پیشرانه نسبتاً ضعیف برای این خودرو استفاده کرده است. همه‌چیز به بحث قیمت بازمی‌گردد. مرسدس برای پیشرانه این خودرو مدل‌های انژکتوری و ۶ سیلندر هم در نظر گرفته بود اما برای این‌که خودروی ارزان‌قیمت‌تری را بتواند روانه بازار کند به همین مدل ۱.۹ لیتری ۱۰۴ اسب‌بخار بسنده کرد.

نسل اول مرسدس بنز SL به گیربکس ۴ سرعت دستی مجهز شد. این خودرو می‌تواند در مدت‌زمان ۱۳.۳ ثانیه به‌سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد. چنین رقمی برای یک خودروی کلاسیک تقریباً قابل‌قبول به نظر می‌رسد. البته که این خودرو مصرف سوخت ترکیبی در حدود ۱۲ لیتر در هر صد کیلومتر دارد که چنگی به دل نمی‌زند. در بخش ترمز از مدل‌های کاسه‌ای برای چهارچرخ استفاده‌شده که با توجه به وزن کم این خودرو (۱۱۸۵ کیلوگرم) عملکرد خوبی از خود به‌جای می‌گذارد.

زیبا اما بی آپشن!

در نمای داخلی نسل اول SL خوشبختانه تمامی المان‌های ظاهری یک مرسدس بنز واقعی وجود دارد اما نه خبری از شیشه‌های برقی است و نه سیستم تهویه مطبوع، نه فرمان هیدرولیک، نه قفل مرکزی و نه جعبه‌دنده اتوماتیک. در حقیقت می‌توان گفت مرسدس بنز تا آنجا که امکان داشته از امکانات این خودرو کم کرده تا بتواند محصولی ارزان‌قیمت را به تولید برساند. این در حالی است که در دوران تولید این خودرو آپشن‌هایی مثل شیشه‌برقی، فرمان هیدرولیک، قفل مرکزی، سیستم تهویه مطبوع و جعبه‌دنده اتوماتیک برای محصولات رده متوسط آمریکایی ویژگی‌های استاندارد به شمار می‌آمد. شاید اینجا باشد که کلاسیک بازان آمریکایی به خود ببالند.

SONY DSC

سخن پایانی

باوجود این‌که نسل اول مرسدس بنز SL در بخش امکانات رفاهی و فنی حرف زیادی برای گفتن ندارد اما ظاهر آن به حدی زیبا است که شاید هر عشق خودرویی جذب آن شود. مهم نیست که این خودرو چه در چنته دارد؛ فقط بنز بودن و ظاهر منحصربه‌فرد آن‌همه را به سمت خود می‌کشاند. اگر به دنبال خرید این خودرو باشید تعداد بسیار محدودی از آن در کشور وجود دارد و قیمت‌های چندمیلیاردی برای آن تعیین می‌شود. به‌نوعی می‌توان گفت نسل اول SL همانند یک جواهر در بازار خودروی کلاسیک کشور می‌درخشد که برای به دست آوردن آن باید هزینه زیادی صرف کنید.

ارسال نظر