سرگیجه خریداران خودرو از سامانه یکپارچه

پس از آنکه قیمت محصولات خودروسازان به صورت رسمی افزایش پیدا کرد، برخی ثبت‌نام‌کنندگان خودروهای داخلی در طرح یکپارچه فروش خودروها، به این فکر کردند که کاش بتوانند نوع خودروی ثبت‌نامی خود را تغییر دهند؛ اما این موضوع تا زمان قرعه‌کشی تعیین نوبت‌ها، به احتمال زیاد نشدنی است و تا آن زمان، مردم منتظر بازگشایی مجدد برای ویرایش خودروها نباشند؛ اما پس از مشخص شدن نوبت‌ها، امکان ویرایش و تغییر خودروها فراهم خواهد بود.

سرگیجه خریداران خودرو از سامانه یکپارچه

دقیقا یک هفته پیش (سه‌شنبه ۱۵ فروردین ماه) بود که شورای رقابت دستورالعمل افزایش قیمت محصولات خودروسازان را تصویب کرد و بالاخره پس از بالغ بر یکسال، محصولات خودرویی داخلی مجوز افزایش قیمترسمی درب کارخانه را که از آن به عنوان اصلاح قیمت‌ها یاد می‌شود، دریافت کردند.

این مجوز چند روزی در هاله ابهام قرار داشت و منتشر نشد؛ اما در نهایت روز یکشنبه (۲۰ فروردین ماه) به صورت رسمی اعلام شد.

بر اساس مجوز صادره از سوی شورای رقابت، خودروسازان مجاز به افزایش متوسط ۲۹ درصد (بین ۱۰ تا ۴۲ درصد) قیمت محصولات خود شدند و بدین ترتیب لیست قیمت پایه خودروها اعلام شد.

نکته قابل توجه که قصد داریم در این گزارش بدان بپردازیم این است که خودروهای عرضه شده در طرح یکپارچه فروش خودروهای داخلی که ثبت‌نام اولیه آن از ۲۶ اسفند ماه ۱۴۰۱ آغاز شد و تا ۲۹ اسفند ماه ادامه داشت و سپس دو مرحله دیگر در سال جدید تمدید شد، با قیمت‌های جدید (پس از اعمال افزایش قیمت‌ها)، تحویل مشتریان خواهد شد.

حال که قیمت جدید خودروها مشخص شده، تعدادی از ثبت‌نام‌کنندگان در طرح مذکور، به این فکر افتاده‌اند، با توجه به اینکه جز مرحله اولیه ثبت‌نام (۲۶-۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰)، دو مرحله دیگر مهلت ثبت‌نام خودرویی افراد دارای حساب وکالتی سازمان حمایت (در تاریخ‌های ۷ و ۸ فروردین ماه و سپس ۱۶ تا ۱۸ فررودین ماه) که تمدید شده بود، کاش بشود بازهم تمدید شده تا بتوانند خودروی انتخابی خود را تغییر دهند.

این موضوع اما تا زمان تعیین نوبت‌ها، بعید و نشدنی به‌نظر می‌رسد؛ چراکه از ابتدا مقرر شده بود که حداکثر تا پایان فروردین ماه نوبت متقاضیانِ تایید شده، اطلاع‌رسانی و مشخص شود؛ بنابراین با توجه به اینکه در ۱۰ روز پایانی از نخستین ماه از سال جدید قرار داریم و طی همین مدت باقی‌مانده، بایستی قرعه‌کشی نوبت‌دهی انجام و لیست نوبت افراد مشخص شود، تقریبا محال و دور از انتظار است.

پس از اعلام نوبت‌ها، امکان ویرایش فراهم می‌شود

امید قالیباف- سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت- در این رابطه اظهار کرد: قرعه‌کشی‌های نوبت‌دهی خودروهای داخلی تا پایان فروردین ماه یا نهایتا هفته ابتدایی اردیبهشت ماه، انجام خواهد شد. پس از مشخص شدن نوبت‌ها، سامانه بازگشایی و افراد می‌توانند از زمان تخصیص خودروی خود مطلع شوند؛ در همان زمان امکان ویرایش اطلاعات یا حتی تغییر نوع خودرو فراهم خواهد بود و متقاضایان می‌توانند نوع خودروی انتخابی خود را تغییر دهند.

بدین ترتیب می‌توان گفت که مشتریان دیگر منتظر هیچگونه بازگشایی مجدد سایت سامانه برای تغییر خودرو (و ثبت‌نام جدید که به‌هیچ عنوان) تا پیش از اعلام نوبت‌های تحویل نباشند؛ ضمن اینکه در اواخر خرداد ماه سال جاری زمانی دیگر در نظر گرفته شده تا جاماندگان از ثبت‌نام (حساب وکالتی‌های اشتباه که حذف شدند و… ) بتوانند در آن زمان برای ثبت‌نام خودرو اقدام کنند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر