اختصاصی روزگار خودرو؛

دردانه‌های وارداتی رسیدند / آماده ویراژ این خودروها در بورس باشید

این روزها بحث درباره واردات خودرو به‌شدت داغ شده است و شاهد ورود اولین مدل‌ها به کشور هستیم. آن‌طور که به نظر می‌رسد بالاخره قفل واردات خودرو شکسته شد؛ موردی که سال‌ها مردم منتظر آن بودند.

دردانه‌های وارداتی رسیدند / آماده ویراژ این خودروها در بورس باشید

البته که با افزایش شدید قیمت خودرو حتی خرید مدل‌های داخلی نیز سخت شده چه برسد به مدل‌ها وارداتی. بااین‌وجود ۲۲ خودرو از برند کیا به کشور راه‌یافته و به تهران نیز رسیده است. محموله موردنظر شامل ۲۲ خودرو و ۶ نمونه محصولات کیا ازجمله سراتو، ریو، پیکانتو، پگاس، سونت (شاسی‌بلند) و اسپورتیج (شاسی‌بلند) است که از کره جنوبی، وارد بندرگاه بنادر و دریانوردی غرب استان هرمزگان شد. این خودروها در بورس کشف قیمت خواهند شد. در ادامه قصد داریم به بررسی و معرفی هریک از این محصولات بپردازیم.

ریو، اقتصادی پرطرفدار

کیا ریو را شاید بتوان یکی از پرطرفدارترین محصولات این خودروسازی در کشور دانست. به‌طورکلی می‌توان گفت ایرانی‌ها تجربه خوبی از این محصول دارند. حال آن‌طور که اعلام‌شده جدیدترین مدل ریو با سال ساخت ۲۰۲۳ به کشور راه‌یافته است. کیا ریو در اکثر کشورها با پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر عرضه می‌شود. این پیشرانه توان تولید حداکثر توان ۱۲۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۲ نیوتن. متر را دارد. گیربکس این خودرو نیز از نوع اتوماتیک CVT است. البته این گیربکس طرفداران زیادی ندارد اما بااین‌وجود اتوماتیک بودن آن می‌تواند برای کشور ما باوجود ترافیک‌های سنگین مناسب باشد. برای رسیدن سرعت ریو از حالت سکون به صد کیلومتر بر ساعت مدت‌زمان ۱۰ ثانیه نیاز است که برای یک خودروی اقتصادی قابل‌قبول به نظر می‌رسد. حداکثر سرعت این خودرو نیز ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت اعلام‌شده و میانگین مصرف سوخت نیز ۷ لیتر در صد کیلومتر است. ازجمله امکانات مهم این خودرو نیز می‌توان به کروز کنترل، خروجی یو اس بی ‌در صندلی‌های عقب ۷ سیستم ورود بدون کلید، هشدار برخورد از جلو و چراغ‌های آل ای دی جلو اشاره کرد.

ریو۱

ریو۲

سراتو، محبوب ایرانی‌ها

کیا به‌عنوان یکی از خودروسازان محبوب با مدل سراتو توانست جایگاه خوبی‌در بین تولیدکنندگان سدان‌های جمع‌وجور کسب کند. نسل‌های اول تا سوم سراتو توانست تا پیش از ممنوعیت واردات خودرو به ایران راه پیدا کند. حال نسل جدید سراتو نیز در لیست محصولات وارداتی قرارگرفته است. یکی از پیشرانه‌های عرضه‌شده برای این خودرو از نوع ۱.۶ لیتری بنزینی مجهز به سیستم تزریق سوخت مستقیم و توربوشارژ است. اما اگر به دنبال پیشرانه پرقدرت‌تر باشید امکان انتخاب مدل ۲ لیتری بنزینی هم وجود دارد. این پیشرانه از نوع تنفس طبیعی است و دردسرهای مربوط به پیشرانه‌های توربو به‌خصوص در ایران را نخواهد داشت. با توجه به این مورد انتظار می‌رود که تیپ انتخابی برای واردات سراتو به ایران مجهز به پیشرانه ۲ لیتری باشد چراکه به‌طورکلی مردم ایران به استفاده از پیشرانه‌های تنفس طبیعی علاقه بیشتری دارند.

لازم به ذکر است که نمونه مجهز به پیشرانه ۱.۶ لیتری با گیربکس ۷ سرعت اتوماتیک ۲ کلاچه عرضه می‌شود. این پیشرانه توانایی تولید حداکثر توان ۲۰۱ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۶۵ نیوتن. متر را دارد. این نسخه از سراتو می‌تواند در مدت‌زمان تنها ۶.۷ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و مصرف سوخت ترکیبی آن چیزی در حدود ۷.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. نسخه مجهز به پیشرانه ۲ لیتری باوجود حجم بالاتر اما به دلیل نداشتن سیستم توربوشارژ توان کمتری را ارائه می‌دهد. این پیشرانه توانایی تولید حداکثر توان ۱۴۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۷۹ نیوتن. متر را دارد. بااین‌وجود نسخه مجهز به پیشرانه تنفس طبیعی می‌تواند در مدت‌زمان ۸.۲ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

امکانات رفاهی مهم به‌کاررفته در این خودرو شامل سیستم تهویه مطبوع دوکاناله، کروز کنترل هوشمند، سنسور جلو و عقب، سنسور فشار باد تایر، رادار نقطه کور و تغییر لاین، رادار تصادف جلو، ترمز اضطراری و پارک برقی، گرمکن فرمان، صندلی برقی راننده و سرنشین، گرمکن و سردکن صندلی جلو، مانیتور لمسی ۱۰.۳ اینچی به همراه کامپیوتر سفری ۴.۲ اینچ رنگی است.

سراتو۱

سراتو۲

پیکانتو، کوچولوی دوست‌داشتنی

پیکانتو هم ازجمله محصولات کیا است که ایرانی‌ها تجربه استفاده از آن را دارند. در زمان آزاد بودن واردات خودرو تعدادی پیکانتو توانست به کشور راه پیدا کند. علاقه‌مندان خودروهای هاچ‌بک و جمع‌وجور سراغ این خودرو رفتند. حال پیکانتو از سال ۲۰۱۷ با نسل سوم و فیس لیفت جزئی سال ۲۰۲۰ تولید می‌شود. این خودروی محبوب با سه پیشرانه ۶۷، ۸۴ و ۱۰۰ اسب بخاری عرضه می‌شود. ارزان‌ترین مدل پیکانتو مجهز به یک پیشرانه ۳ سیلندر ۱ لیتری است که نمی‌توان از آن انتظار شتاب بالایی داشت. این پیشرانه می‌تواند سرعت پیکانتو را در مدت‌زمان ۱۷ ثانیه به صد کیلومتر بر ساعت برساند. میانگین مصرف سوخت این پیشرانه نیز ۴.۵ لیتر در هر صد کیلومتر است. لازم به ذکر است که نسخه مجهز به گیربکس اتوماتیک از پیشرانه ۱ لیتری ۱۰۰ اسب بخاری بهره می‌برد. ازجمله امکانات رفاهی کیا پیکانتو می‌توان به ۶ ایربگ، سیستم کنترل پایداری، سنسور و دوربین دنده‌عقب، آینه‌های جانبی برقی، سنسور نور و سیستم کنترل حرکت در سربالایی اشاره کرد.

پیکانتو۱

پیکانتو۲

پگاس، نسخه ارزان‌قیمت ریو

کیا پگاس هم مانند ریو در سگمنت سدان‌های اقتصادی قرار دارد. برخلاف مدل‌هایی که بالاتر به آن‌ها اشاره شد پیش‌ازاین شاهد حضور این مدل در ایران نبودیم. این خودرو در سال ۲۰۱۷ معرفی و یک سال بعد وارد بازار جهانی شد. این خودرو از یک پیشرانه ۱.۴ لیتری تنفس طبیعی بهره می‌برد که حداکثر توان ۹۴ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۳۲ نیوتن. متر ایجاد می‌کند. توان موردنظر از طریق یک گیربکس اتوماتیک ۴ سرعت به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. در برخی از بازارها این خودرو با پیشرانه ۵ سرعت دستی نیز عرضه می‌شود. لازم به ذکر است که پگاس از فرمان برقی بهره می‌برد و ترمزهای چهارچرخ به‌صورتی دیسکی است. ازجمله امکانات رفاهی مهم این خودرو می‌توان به ۴ ایربگ، سیستم تهویه دستی، نمایشگر لمسی، دوربین و سنور پارک عقب، ۶ اسپیکر، سانروف، دی لایت، سامانه کنترل پایداری و شروع حرکت در سربالایی اشاره کرد.

پگاس۱

پگاس۲

اسپورتیج، کراس اوور پرطرفدار

اسپورتیج ازجمله کراس‌اوورهای پرطرفدار کیا است که ایرانی‌ها نیز تجربه استفاده از آن را دارند. این خودرو در سری قبلی آزادسازی واردات خودرو به ایران راه یافت و فروش مناسبی را تجربه کرد. نسخه ۲۰۲۳ اسپورتیج نیز به در بین خودروهایی است که اکنون به ایران راه‌یافته است. این خودرو با پیشرانه‌های مختلفی عرضه می‌شود. یکی از پیشرانه‌های موردنظر ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربو است که امکان تولید حداکثر توان ۱۷۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۶۵ نیوتن. متر را دارد. این پیشرانه به یک گیربکس دستی ۶ سرعته یا یک جعبه‌دنده ۷ سرعت اتوماتیک دوال کلاچ متصل است. لازم به ذکر است که کیا برای اسپورتیج پیشرانه‌های هایبرید و پلاگین هایبرید نیز در نظر گرفته است. در اسپورتیج ۲۰۲۳ شاهد استفاده از آپشن‌هایی شامل سیستم دید ۳۶۰ درجه، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم صوتی هارمن کاردن با ۸ اسپیکر، کروز کنترل هوشمند، سنسور باران، گرمکن فرمان، صندلی‌های برقی جلو با سردکن و گرمکن و شارژر بی‌سیم موبایل هستیم.

اسپورتیج۱

اسپورتیج۲

سونت، کراس اوور اقتصادی

سونت در حقیقیت کراس کامپکت است که برای بازار هند طراحی شد. این خودرو در سال ۲۰۲۰ به‌صورت یک مدل مفهومی معرفی و چند ماه بعد روانه بازار شد. این خودرو یک کراس‌اوور اقتصادی است و نمی‌توان انتظارات زیاد از آن داشت. سونت در بخش فنی از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی بهره می‌برد که توان تولید حداکثر توان ۱۱۳ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۴ نیوتن. متر را دارد. توان این پیشرانه از طریق جعبه‌دنده اتوماتیک CVT به محور جلو منتقل می‌شود. این کراس‌اوور اقتصادی می‌تواند در مدت‌زمان ۱۲.۵ ثانیه به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. امکانات رفاهی خودروی موردنظر نیز شامل پشت آمپر نیمه دیجیتال، سنسور پارک جلو و عقب، استارت دکمه‌ای، دوربین دید عقب، سیستم پایش فشار باد تایرها، سانروف، فرمان برقی و دریچه تهویه عقب است.

سونت۱

سونت۲

ارسال نظر