درخواست مهم درباره واردات خودروهای کارکرده

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو از نمایندگان خواست واردات با لایحه دولت در مورد خودرو‌های کارکرده و دست‌دوم به کشور موافقت کنند.

درخواست مهم درباره واردات خودروهای کارکرده

«سعید موتمنی» گفت: در چند سال گذشته حدود ۵۰ درصد کمتر از نیاز بازار، خودرو در کشور تولید و عرضه شده است که خود متاثر از عواملی همچون انحصار و ممنوعیت واردات بوده و بر آشفته بازار خودرویی دامن زده است.

وی در ادامه افزود: برای رفع این شرایط و نزدیک شدن عرضه و تقاضا به یکدیگر، باید با واردات خودرو‌های کار کرده و دست‌دوم موافقت شود، زیرا آنچه مهم است این است که نیاز بازار پاسخ داده شود.

این مقام صنفی، قیمت بیش از چهار میلیارد تومانی یکی از خودرو‌های مونتاژی چینی را یادآور شد و گفت: با احتساب دلار ۵۰ هزار تومانی، این خودرو حدود ۸۰ هزار دلار آب می‌خورد، در حالی که قیمت جهانی آن به مراتب کمتر است.

وی تصریح کرد: انحصار و محدودیت‌های ارزی سبب شده تا چنین شرایط قیمتی را در این خودرو‌ها شاهد باشیم.

موتمنی، همچنین به قیمت‌های جدید کارخانه‌ای خودرو‌ها پس از اعلام شورای رقابت اشاره کرد و بیان‌داشت: اکنون قیمت‌ها در فضای مجازی و سایت‌های خودرویی به‌طور متوسط بین هشت تا ۱۰ درصدی بیشتر از آخرین روز اسفندماه است که سبب شده به‌جز خریداران واقعی که نیاز به خودرو دارند، خرید و فروشی را شاهد نباشیم.

وی تصریح کرد: اگر نرخ ارز در همین حد باقی بماند، احتمال رشد قیمت‌ها وجود دارد، مگر اینکه عرضه از سوی خودروسازان افزایش یابد.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت معتقد است: التهابات بازار خودرو همچنان بر سر جای خود باقی است و در این شرایط اجازه داده شدن واردات اتومبیل‌های کارکرده و دست‌دوم می‌تواند تا حدودی از این التهابات بکاهد.

دولت روز چهارشنبه (۳۰ فروردین)، لایحه واردات خودرو‌های کارکرده را به مجلس ارسال کرد.

پیشتر «سید رضا فاطمی‌امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان اینکه واردات خودروی کارکرده در دستور کار قرار دارد، گفت: در روز‌های گذشته از مراجع حاکمیتی مصوبه‌ای گرفتیم که مانع واردات خودرو را برطرف می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: به نظر ما، موضوع واردات خودرو‌های نو و کارکرده در کنار افزایش تولید خودرو در سال جاری می‌تواند بازار را به‌تدریج به تعادل برساند.

ارسال نظر