روزگار خودرو نسل پنجم شورولت ایمپالا را بررسی می‌کند؛

خودروهای وارداتی را فراموش کنید / ماشین آمریکایی فقط ۱ میلیارد تومان

شورولت را می‌توان از جمله معروف‌ترین برندهای خودروسازی آمریکایی دانست که مدل‌های کلاسیک آن در ایران کم نیستند.

خودروهای وارداتی را فراموش کنید / ماشین آمریکایی فقط ۱ میلیارد تومان
اگر آمریکایی باز باشید حتما نام ایمپالا به گوشتان خورده است. یکی از معروف‌ترین مدل‌های شورولت که در ایران نیز یافت می‌شود همین ایمپالا است. ایمپالا نوعی آهو است که در آفریقا زندگی می‌کند و شورولت با انتخاب این نام برای محصول خود توانست نظر بسیاری را به خود جلب کند. در ادامه قصد داریم به نقد و بررسی نسل پنجم شورولت ایمپالا بپردازیم.

سرگذشت تولید ایمپالا

شورولت ایمپالا جزو خودروهای سواری اندازه بزرگ این خودروساز آمریکایی است که در سال ۱۹۵۸ معرفی شد. این خودرو یکی از گران‌ترین مدل‌های شورولت در آمریکا تا سال ۱۹۶۵ محسوب می‌شد. امضای این خودرو در طراحی چراغ‌های دوگانه جلو و سه گانه در هر سمت سپر عقب است. تولید نسل دهم این خودرو در سال ۲۰۱۴ اتفاق افتاد اما آنچه که در این نوشتار قصد داریم به آن بپردازیم مدل‌های جدید ایمپالا نیست. شاید بسیاری از علاقه‌مندان به خودروهای آمریکایی نیز دل خوشی از مدل‌های جدید نداشته باشند. آن‌های خودروهای کلاسیک و قدیمی را می‌پسندند. ما هم در این نوشتار قصد داریم سراغ ایمپالا مدل ۱۹۶۸ که نسل پنجم این خودرو محسوب می‌شود می‌رود؛ یک قلدر به تمام معنا.

من یک آمریکایی هستم!

اگر به شورولت ایمپالا نسل پنجم از دور و یا حتی نزدیک نگاه کنید ابهت آن شما را میخ‌کوب می‌کند. به نوعی این خودرو به صورتی طراحی شده که داد می‌زند من یک آمریکایی هستم. فاصله محوری این خودرو فقط ۳ متر است یعنی با فضای بسیار خوبی در داخل کابین مواجه هستیم. همانطور که گفته شد چراغ‌های دوگانه در جلوی این خودرو ظاهر جسورانه‌ای به آن داده است. در کنار آن جلوپنجره نیز به صورت مشبک و بزرگ طراحی شده و تا پایین سپر نیز پیش رفته است. البته که سپر نیز به نوعی طراحی شده که دو بخش کوچک و جلوتر از آن قرار دارد تا در هنگام وارد شدن ضربه ابتدا این دو بخش تحت تاثیر قرار بگیرند و به بخش مهم و اساسی سپر صدمه‌ای وارد نشود.

در نمای کناری شاهد یک طراحی ساده اما در عین حال عضلانی به خصوص در بخش گلگیرها هستیم. گلگیرها تا حدودی روی چرخ‌ها مخصوصا در عقب را پوشانده و جذابیت بیشتری به خودرو داده است. علاوه بر این رینگ‌ها نیز ظاهر فوق‌العاده‌ای دارند که با نام ۳۹۶ شناخته می‌شوند. علت نام‌گذاری نیز به پیشرانه ۳۹۶ اینچ مکعبی بازمی‌گردد که در این خودرو از آن استفاده شده است.

بدنه این خودرو به طور کلی صاف و یک دست است و همین نیز باعث می‌شود که نظر همه را به خود جلب کند. در بخش عقب خودرو نیز آنچه که بیش از همه چشم‌نوازی می‌کند استفاده از سه چراغ گرد در هر طرف است که ظاهری خودرو را متفاوت کرده است. طراحی صندوق نیز به صورت کاملا صاف و بزرگ است؛ صندوقی که اندازه یک دریا در خود فضا دارد.

ایمپالا۲

مشخصات فنی

پیشرانه‌ای که زیر کاپوت این قلدر آمریکایی قرار دارد از نوع ۵ لیتری است که حداکثر توان ۲۰۰ اسب‌بخار توان تولید می‌کند. این پیشرانه همچنین توانایی تولید جداکثر گشتاور ۳۰۰ پوند را نیز دارد. اما بخش مهم دیگر گیربکس است که از نوع ۴ سرعت دستی است. گیربکس این خودرو Muncie نام دارد و نوع طراحی آن به گونه‌ای است که در دنده یک بیشترین سرعت را خواهید گرفت. یک نکته جالب درباره گیربکس این خودرو آن است که فاصله دنده‌ها بسیار کم است و به همین دلیل کار کردن با آن تا حدودی نیاز به مهارت دارد. ضمن این که دنده عقب خودرو دبه جای این که در سمت راست قرار داشته باشد در سمت چپ بالا و کنار دنده یک قرار دارد. گیربکس خودروهای آمریکایی و همچنین پیشرانه آن‌ها به نوعی طراحی شده که گشتاور بسیار قابل قبولی ارائه می‌دهد و امکان حرکت با دنده‌های سبک و سرعت پایین نیز به راحتی وجود دارد.

شاید تصور کنید با توجه به این که خودرو از پیشرانه ۲۰۰ اسب بخاری بهره می‌برد شتاب بسیار خوبی هم دارد اما اینطور نیست. وزن سنگین ایمپالا باعث شده که شتاب‌گیری سریع برای آن سخت باشد اما گشتاور زیادی که پیشرانه این خودرو تولید می‌کند امکان عرض اندام به صاحبان آن را در خیابان‌ها می‌دهد. این نکته را نیز باید گفت که به دلیل ابعاد بسیار بزرگ این خودرو برای رانندگی با آن در خیابان‌های شلوغ باید دقت زیادی داشته باشید.

یک نکته درباره خودروهای آمریکایی و به خصوص ایمپالا وجود دارد و آن‌هم کمیاب بودن قطعات است. بسیاری تصور می‌کنند که قطعات خودروهای آمریکایی پرطرفدار به راحتی در بازار پیدا می‌شود اما چنین چیزی درباره ایمپالا صدق نمی‌کند. در صورتی که خودروی شما نیاز به بازسازی به خصوص در بخش موتوری داشته باشد باید برای پیدا کردن قطعات آن از بازار زمان زیادی صرف کنید.

ایمپالا۳

طراحی داخلی

اولین نکته‌ای که در طراحی داخلی این خودرو نظر را جلب می‌کند نوع کارگذاری کمربندهای ایمنی است. به دلیل شکل طراحی و کوپه بودن خودرو کمربندهای ایمنی در سقف کار گذاشته شده است. یکی از مواردی که در خودروهای آمریکایی به شدت مهم است و به نوعی یک آپشن حساس محسوب می‌شود جا سیگاری است. در برخی از خودروهای آمریکایی حتی تا ۴ جاسیگاری قرار دارد. در ایمپالا نیز ۲ جاسیگاری روی درهای عقب تعبیه شده است. صندلی خودروهای آمریکایی نیز بین همه معروف است چرا که همانند مبل طراحی می‌شوند. صندلی‌های ایمپالا از جنس چرم است و به خصوص در ردیف عقب حس بسیار راحتی را برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد.

ایمپالا۴

ایمپالا۵

سخن پایانی

داشتن خودروی آمریکایی مخصوصا کلاسیک‌های کمیاب و یا پرطرفدار می‌تواند برای هر عشق ماشینی یک آرزو باشید. ایمپالا نیز همانطور که در این مطلب به آن اشاره شد یک قلدر به تمام معناست که می‌توانید با آن در خیابان‌ها جولان بدهید و نظر همه را به خود جلب کند. هر چند که این خودرو شتاب بالایی ندارد اما قدرت خوبی را در اختیار راننده قرار می‌دهد. قیمت این خودرو در بازار آزاد به شدت به مواردی از جمله کارکرد، سال ساخت و همچنین نوع بازسازی بستگی دارد. این خودرو را می‌توانید با قیمت حدود ۴۰۰ میلیون الی ۱ میلیارد تومان خریداری کنید.

ارسال نظر