اگر خودرو ثبت نام کردید بخوانید / خبر مهم درباره پیش پرداخت‌ ها

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت گفت: با توجه به مصوبه ۴۷۳ شورای رقابت پیش‌پرداخت خودروهای فروخته‌شده خودروسازان مشمول تورم نمی‌شود اما این مصوبه مشمول خودروهای عرضه‌شده در طرح یکپارچه که وزارت صمت متولی فروش آن بوده، نیست.

اگر خودرو ثبت نام کردید بخوانید / خبر مهم درباره پیش پرداخت‌ ها

سپهر دادجوی توکلی در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش اخیر قیمت خودرو ، آیا پیش پرداخت خودرو شامل تورم می شود یا خیر؟ و آیا پیش پرداخت خودروهای فروخته شده در طرح یکپارچه شامل افزایش قیمت می شود؟ اظهار داشت: امروز مطلبی در فضای مجازی با عنوان «پیش پرداخت خودرو شامل تورم نمی شود» منتشر شده که به صورت دقیق عنوان نشده است.

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت با اشاره به مصوبه ۴۷۳ شورای رقابت، بیان داشت: در جلسه ۴۷۳ شورای رقابت اعضای شورا در رابطه با نحوه اقدام خودروسازان در موضوع پیش فروش خودرو به استناد ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مقرر کردند که چنانچه مراجع ذیصلاح در رابطه با خودروهای انحصاری مشمول دستورالعمل قیمت شورا، با پیش فروش خودرو موافقت کنند به نسبت مبلغ پرداختی بابت پیش‌پرداخت، هر مشتری درصدی از قیمت رسمی خودرو را در زمان ثبت نام (نسبت به قیمت کارخانه) پرداخت کرده است در این صورت سهمی از خودرو که پیش پرداخت آن قبلاً انجام شده مشمول هیچگونه تورم قیمتی احتمالی نخواهد شد و صرفاً بقیه سهم باقیمانده مشمول تورم بخشی احتمالی خواهد بود. بدیهی است خودروهایی که قیمت آن تعیین نشده حق پیش فروش نخواهند داشت.

وی در ادامه گفت: اما پیش فروش های اخیر در «طرح عرضه یکپارچه خودرو» که متولی آن وزارت صمت است از این مصوبه مستثنی است.

دادجوی توکلی بیان داشت: در واقع شورای رقابت برای نحوه پیش فروش خودرو توسط وزارت صمت شرایطی تعیین نکرده است و فقط شرایط پیش فروش خودرو برای خودروسازان براساس مصوبه ۴۷۳ تعیین شده است.

وی اظهار داشت: بنابراین اگر خودروسازی قبل از مصوبه افزایش قیمت خودرو، اقدام به پیش فروش کرده باشد اکنون که قیمت ها افزایش یافته است، پیش پرداخت خریدار شامل تورم نمی شود اما باقی مانده قیمت خودرو مشمول تورم است.

مدیر مرکز روابط عمومی وزارت صمت با بیان اینکه شورای رقابت نحوه فروش خودرو را به وزارت صمت واگذار کرده است، اظهار داشت: بنابراین از آنجا که شورای رقابت نحوه پیش فروش خودرو را برای وزارت صمت تعیین نکرده است خودروهایی فروخته شده در طرح یکپارچه مشمول مصوبه ۴۷۳ نیست، از طرفی وزارت صمت در اطلاعیه های فروش خودرو اعلام کرده بود که خودروهای عرضه شده در طرح یکپارچه براساس قیمت های روز خواهد بود.

۱۵ فروردین شورای رقابت قیمت جدید خودروهای تولید داخلی را مصوب کرد و براساس مصوبه شورای رقابت میانگین افزایش قیمت خودروها ۲۹ درصد و حداقل و حداکثر افزایش قیمت خودروها نیز به ترتیب ۱۰ درصد و ۴۲ درصد بود.

وزارت صمت نیز در واپسین روزهای اسفند ماه ۱۴۰۱ عرضه خودرو از طریق طرح یکپارچه را انجام داد که در این عرضه حدود ۹۰۰ هزار نفر متقاضی خرید خودرو ثبت نام کردند و بر اساس اعلام وزارت صمت این خودروها در سال جاری به مشتریان براساس نوبت دهی تحویل داده می شود.

مخاطبان در این پویش نوشته اند: ما و کسانی که در طرح پیش فروش خودروهای شرکت سایپا و ایران خودرو شرکت کرده‌ایم از شورای رقابت و وزارت صنعت و معدن درخواست داریم تا مصوبه ۴۷۳ شورای رقابت موضوع پنجم را اجرایی کرده و مبلغی که در مرحله اول پرداخت شده است را شامل افزایش قیمت نکنند و صرفا درصد افزایش قیمت به باقی مانده مبلغ خودرو در زمان ثبت نام تعلق بگیرد. بدیهی است مبلغ پرداختی در زمان ثبت نام ارزش خود را داشته و در صورت اجرا نشدن قانون مصرف کننده متضرر می‌شود.

در ادامه این پویش آمده است: البته که بسیاری از ثبت نام کنندگان و حواله داران بدون مشارکت و بدون سود انصرافی در این طرح ها شرکت کرده اند بنابراین درخواست داریم قوه قضاییه و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و وزارت صنعت از مصرف کنندگان حمایت کرده و نیز قانون را اجرا کرده و حسن نیت خود را به مردم محترم ایران نشان دهند.

منبع: ایران جیب
ارسال نظر