احتمال ورود این خودروی هیوندای به ایران + قیمت

کسپر، یکی از خودروهای ارزان‌قیمت هیوندای برای کشورهای منطقه آسیا و امریکای جنوبی است. این کراس‌اور کوچک در کشور کره تولید می‌شود و به دلیل قیمت پایین، شانس زیادی برای ورود به ایران دارد.

احتمال ورود این خودروی هیوندای به ایران + قیمت

طی سال‌های اخیر، کلاس کراس‌اور شهری ( crossover city car ) به شدت مورد توجه مردم جهان قرار گرفته است. ظهور تویوتا C-HR و هوندا HR-V این گروه از خودروها را به شهرت رساند. در ایران، کیا سول چهاردر به عنوان یکی از اولین نمونه‌های کراس‌اور شهری شناخته می‌شود که اتفاقا برخلاف انتظار، با استقبال افراد مختلف، خصوصا بانوان مواجه شد.

در کره و ژاپن، از قدیم کراس‌اورهای شهری ۲در و ۴در وجود داشت. این سبک خودروها مشابه کیا سول (کیا Ray )، سقف بلند با طول و عرض نسبتا کم دارند. شرایط کراس‌اورهای شهری باعث می‌شود، مناسب تردد در شهرهای شلوغ باشند؛ اما فضای مناسب برای حمل بار و سفرهای بین شهری هم فراهم کنند. دیگر نکته‌ی مثبت برای کراس‌ورهای کوچک، مصرف سوخت بهینه و قیمت منطقی است. این خودروها امروزه، عمدتا دارای موتور سه سیلندر هستند و وزن خالص در حدود هزار کیلوگرم دارند.

هیوندای کسپر، سال ۲۰۲۱ رونمایی شد. پلفترم این خودرو ۱ K نام دارد و مشترک با هیوندای i ۱۰ است. محصول هیوندای، چهار صندلی دارد اما می‌تواند به صورت دو صندلی، برای باربری سبک یا سفرها دونفره استفاده شود. کسپر هم‌اکنون در کشور هند با استقبال مواجه شده است.

طراحی ظاهری و نمای بیرونی هیوندای کسپر

باوجود ابعاد کوچک، فرم بسیار خوبی برای چراغ‌ها و حجم‌دهی بدنه وجود دارد. این شرایط، ظاهر کسپر را کمی بزرگ‌تر از آنچه هست نشان می‌دهد.

در نگاه اول، کسپر به خودروهای دودر شباهت دارد؛ چراکه دستگیره درهای عقب به خوبی مخفی شده‌اند. همچنین برش‌های دقیق روی بدنه، کاپوت جلو، چراغ‌ها و درهای ورود به کابین را کاملا هم‌سطح نشان می‌دهد. از سویی دیگر، احتمالا با هدف افزایش ایمنی، پهنای زیاد برای ستون وسط دیده می‌شود.

نور اصلی، از طریق منابع بزرگ طرفین سپر تامین می‌شود و چراغ‌های باریک نصب شده در بالا، برای فلاشر راهنما کاربرد دارند. بخش اصلی سپر و جلوپنجره و گلگیرها، از پلاستیک سیاه‌رنگ تشکیل شده است. چرخ‌های ستون اصلی و قاب پنجره ها هم رنگ سیاه دارد.

با وجود سقف بلند و جادار برای افراد بلند قد، فاصله کف بدنه تا زمین زیاد نیست. این شرایط ثابت می‌کند که هیوندای کسپر، فقط برای تردد جاده‌ای ساخته شده است و نباید وارد مسیرهای سخت شود.

در نمای عقب، حالتی مشابه طراحی جلو وجود دارد. چراغ‌های ترمز، تخت هم‌سطح بدنه هستند و جایگاه مخصوص برای پلاک، دارای قابل نقره‌ای رنگ است. ادوات پلاستیک سیاه‌رنگ در سپر و گلگیرهای عقب هم دیده می‌شوند.

ابعاد هیوندای کسپر شامل طول ۳ ¡ ۵۹۵ میلی‌متر، عرض ۱ ¡ ۵۹۵ میلی‌متر، ارتفاع ۱ ¡ ۵۷۵ میلی‌متر و فاصله محوری ۲۴۰۰ میلی‌متر است. دو مدل رینگ ۱۵ و ۱۶ اینچ برای کسپر وجود دارد.

طراحی کابین و نمای داخلی هیوندای کسپر

نمی‌توان انتظار مواد باکیفیت و ادوات لوکس از یک خودروی شهری داشت. به همین دلیل پلاستیک سخت و صندلی‌های ساده برای هیوندای کسپر استفاده شده است.

چهار سرنشین با قد ۱۹۰ سانتی‌متر، به راحتی در کسپر جای می‌گیرند. حتی برای صندلی عقب، فضای کافی برای جلو زانو و بالای سر وجود دارد؛ اما چنان راحت و مناسب سفرهای طولانی مدرت نیست. چهار صندلی قابلیت جمع‌شدن دارند و دو فرد کوتاه قد می‌توانند از این خودرو برای اقامت شبانه استفاده کنند.

نمایشگر لمسی ۸ اینچ و پنل دیجیتال ۴/۲ اینچ پشت فرمان، امکانات مهم در کسپر هستند. این خودرو فقط با گیربکس اتوماتیک تولید می‌شود اما جایگاه دسته‌دنده به گونه ای است که مزاحم تردد سرنشینان جلو و جابه‌جایی بین صندلی‌ها نیست. راننده می‌تواند نزدیک به دیوار پارک کند و از سمت شاگرد پیاده شود.

اگر صندلی‌های عقب خوابانده شوند، ۹۴۰ لیتر فضای بار فراهم خواهد شد. درحالت عادی با چهار سرنشین و صندلی‌های فعال، حجم قابل استفاده بسیار کم و حدود ۲۰۰ لیتر است که متناسب با یک یا دو چمدان خواهد بود. احتمالا به همین دلیل، باربند تقویت‌شده با قابلیت حمل ۷۵ کیلوگرم روی سقف تعبیه شده است.

پیشرانه و تجهیزات فنی هیوندای کسپر

دو مدل کسپر با موتور هزار سی‌سی تنفس طبیعی و توربوشارژ وجود دارند. این خودروها سه سیلندر و چهار دنده اتوماتیک هستند.

ارزان‌ترین مدل، ۷۵ اسب بخار قدرت و ۹۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. نسخه‌ی توربوشارژ، ۹۹ اسب بخار و ۱۷۲ نیوتن‌متر دارد که برای خودروی شهری با وزن ۱۰۶۰ کیلوگرم، کافی به نظر می‌رسد. در تست‌های انجام شده با کسپر توربوشارژ در حالت تک سرنشین، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰/۵ تا ۱۱ ثانیه ثبت شده است.

علاوه‌بر نمایشگرهای داخل کابین و گیربکس اتوماتیک که در هر دو مدل توربوشارژ و تنفس طبیعی وجود دارد؛ فناوری‌های ایمنی شامل دو کیسه هوا، هشدار برخورد از جلو، سنسور عقب، دوربین پارک، باربند، هشدار خروج از خط، ناوبری ماهواره‌ای، کروز کنترل، ترمز ABS و سامانه کنترل کشش، آپشن‌های استاندارد هیوندای کسپر هستند.

قیمت هیوندای کسپر در بازار جهانی و ارزش احتمالی در ایران

مدل توربوشارژ هیوندای کسپر در بازار کره جنوبی به قیمت ۱۱ هزار دلار فروخته می‌شود. با این شرایط، می‌توان هزینه خرید برای مشتری ایرانی را، نزدیک به یک میلیارد تومان پیش‌بینی کرد.

در هند، نسخه‌ای از هیوندای کسپر با موتور تنفس طبیعی و گیربکس دستی وجود دارد که فاقد نمایشگر لمسی است. این مدل فقط در هند دیده شده و به قیمت ۷۵۰۰ دلار فروخته می‌شود.

منبع: پدال
ارسال نظر