آماده واردات این خودروی جذاب کره‌ای باشید / قیمت حداقل ۱.۲ میلیارد

آماده واردات این خودروی جذاب کره‌ای باشید / قیمت حداقل ۱.۲ میلیارد

کیا به‌عنوان یکی از خودروسازان محبوب با مدل سراتو توانست جایگاه خوبی در بین تولیدکنندگان سدان‌های جمع‌وجور کسب کند. نسل‌های اول تا سوم سراتو توانست تا پیش از ممنوعیت واردات خودرو به ایران راه پیدا کند. اکنون اخباری از احتمال واردات آخرین نسل کیا سراتو به کشور شنیده می‌شود. برخلاف نسل اول، نسل‌های دوم و سوم سراتو در ایران توانست فروش قابل قبولی داشته باشد. ضمن این‌که سایپا نیز نسل دوم این خودرو را به‌صورت مونتاژ و با ایجاد تغییراتی روانه بازار کرد. حال با صحبت‌های مختلفی که درباره آزادسازی واردات خودرو صورت گرفته است زمزمه‌های ورود نسخه ۲۰۲۲ این خودرو به کشور نیز شنیده می‌شود.

سراتو، فورته یا k۳؟

کیا سراتو در بازارهای مختلف بانام‌های متفاوتی به فروش می‌رسد. این خودرو در بازار آمریکای شمالی بانام فورته و در بازار چین بانام فورته k۳ یا شوما عرضه می‌شود. لازم به ذکر است که خودروی موردنظر در بازار کره جنوبی نیز بانام k۳ به فروش می‌رسد. اما در بازارهای خاورمیانه، آمریکای لاتین و استرالیا این خودرو بانام سراتو روانه بازار می‌شود.

نسل سومی که به مونتاژ نرسید

نسل اول کیا سراتو در ایران نتوانست خریداران را به سمت خود جذب کند. اما نسل دوم ابتدا به‌صورت وارداتی به کشور راه یافت و سپس در شرکت سایپا به‌صورت مونتاژ تولید شد و توانست به فروش قابل قبولی دست پیدا کند. آخرین نسل از این خودرو در ایران یعنی نسل سوم نیز قرار بود مجدد در سایپا به‌صورت مونتاژ تولید شود اما با لغو برجام، پرونده همکاری این خودروساز کره‌ای با ایران بسته شد و فقط این خودرو به‌صورت وارداتی به ایران و درنهایت به دست مشتریان خود رسید. با توجه به موارد یادشده می‌توان گفت که ایرانیان تجربه خوبی از سراتو دارند و با توجه به کیفیت خوب این محصول احتمالاً در صورت رسیدن مدل ۲۰۲۲ این خودرو به کشور مجدد استقبال خوبی از این محصول شود.

۲ انتخاب فنی پیش پای خریداران

با توجه به این‌که سراتو ازجمله محصولات مهم و پرفروش کیا محسوب می‌شود این خودروساز تلاش کرده که توازن خوبی بین مشخصات پیشرانه و توان فنی برقرار کند. ضمن این‌که کیا سعی داشته تمام نواقص نسل‌های قبلی سراتو در بخش فنی را در نسل چهارم این خودرو برطرف کند تا به‌واسطه آن بتواند رضایت مشتریان را بیش‌ازپیش جلب کند. آخرین نسل سراتو در تیپ‌های مختلفی عرضه می‌شود و تنوع قابل قبولی در بخش پیشرانه و نوع گیربکس عرضه‌شده دارد.

یکی از پیشرانه‌های عرضه‌شده برای این خودرو از نوع ۱.۶ لیتری بنزینی مجهز به سیستم تزریق سوخت مستقیم و توربوشارژ است. اما اگر به دنبال پیشرانه پرقدرت‌تر باشید امکان انتخاب مدل ۲ لیتری بنزینی هم وجود دارد. این پیشرانه از نوع تنفس طبیعی است و دردسرهای مربوط به پیشرانه‌های توربو به‌خصوص در ایران را نخواهد داشت. با توجه به این مورد انتظار می‌رود که تیپ انتخابی برای واردات سراتو به ایران مجهز به پیشرانه ۲ لیتری باشد چراکه به‌طورکلی مردم ایران به استفاده از پیشرانه‌های تنفس طبیعی علاقه بیشتری دارند.

لازم به ذکر است که نمونه مجهز به پیشرانه ۱.۶ لیتری با گیربکس ۷ سرعت اتوماتیک ۲ کلاچه عرضه می‌شود. این پیشرانه توانایی تولید حداکثر توان ۲۰۱ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۶۵ نیوتن. متر را دارد. این نسخه از سراتو می‌تواند در مدت‌زمان تنها ۶.۷ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و مصرف سوخت ترکیبی آن چیزی در حدود ۷.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

نسخه مجهز به پیشرانه ۲ لیتری باوجود حجم بالاتر اما به دلیل نداشتن سیستم توربوشارژ توان کمتری را ارائه می‌دهد. این پیشرانه توانایی تولید حداکثر توان ۱۴۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۷۹ نیوتن. متر را دارد. بااین‌وجود نسخه مجهز به پیشرانه تنفس طبیعی می‌تواند در مدت‌زمان ۸.۲ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. در این میان نکته قابل‌توجهی وجود دارد و آن استفاده از گیربکس سی وی تی برای انتقال قدرت به چرخ‌های جلو است. شاید بتوان بخشی از کندتر بودن پیشرانه ۲ لیتری را در کنار نداشتن سیستم توربوشارژ به استفاده از این نوع گیربکس نسبت داد. بااین‌وجود چنین آمار و ارقامی برای یک سدان خانوادگی جمع‌وجور تا حدودی منطقی به نظر می‌رسد هرچند که رقبای قدرتمندتری نیز در بازار وجود دارد. همچنین لازم به ذکر است که اگر علاقه‌مند به خودروهای مجهز به گیربکس دستی باشید امکان سفارش این خودرو با گیربکس ۶ سرعت دستی نیز وجود دارد. ازجمله دیگر مشخصات فنی و مهم کیا سراتو می‌توان به استفاده از فرمان برقی، ترمز دیسکی دوجداره برای چرخ‌های جلو، ترمز دیسکی معمولی برای چرخ‌های عقب و رینگ‌های ۱۸ اینچی آلیاژی اشاره کرد.

ترکیب خشونت و سادگی

شاید بتوان نسل چهارم سراتو را جذاب‌ترین نسل این خودرو دانست چراکه در کنار رسیدن به یک پختگی در نوع طراحی، تهاجمی‌تر شدن چهره به‌خصوص در بخش جلو باعث افزایش جذابیت آن شده است.

همچنین استفاده از چراغ‌های کشیده در جلو، باریک شدن جلوپنجره و پوزه رو به پایین این خودرو تا حدودی از نسل قبل به ارث برده شده است اما بازهم شاهد خشن‌تر شدن نوع طراحی هستیم.

در نمای عقب نیز گرافیک چراغ‌ها به‌طور کامل تغییر کرده و کیا برای سراتو از طراحی به‌هم‌پیوسته چراغ‌های عقب استفاده کرده است. این نوع طراحی اخیراً در بین بسیاری از خودروسازان رایج شده و خریداران نیز معمولاً روی خوشی به این مدل طراحی‌ها نشان داده‌اند. درحالی‌که کیا برای طراحی جلو و عقب این خودرو سنگ تمام گذاشته اما طراحی ساده در بخش کناری همخوانی خوبی با سایر بخش‌ها ندارد.

در بخش طراحی داخلی نیز باوجوداینکه تمام ادوات به‌صورت کامل نوسازی و بازطراحی شده‌اند اما شاهد یک ظاهر ساده و درعین‌حال جذاب هستیم. داشبورد خودرو طراحی پیچیده‌ای ندارد اما کیا قرینه بودن را در آن رعایت کرده است و دسترسی به بخش‌های مختلف به‌سادگی صورت می‌پذیرد.

کوله باری از امکانات رفاهی

کیا برای سراتو در بخش امکانات رفاهی نیز سنگ تمام گذاشته و شاهد آپشن‌های خوبی هستیم. امکانات رفاهی مهم به‌کاررفته در این خودرو شامل سیستم تهویه مطبوع دوکاناله، کروز کنترل هوشمند، سنسور جلو و عقب، سنسور فشار باد تایر، رادار نقطه کور و تغییر لاین، رادار تصادف جلو، ترمز اضطراری و پارک برقی، گرمکن فرمان، صندلی برقی راننده و سرنشین، گرمکن و سردکن صندلی جلو، مانیتور لمسی ۱۰.۳ اینچی به همراه کامپیوتر سفری ۴.۲ اینچ رنگی اشاره کرد.

سخن پایانی

قیمت سراتو ۲۰۲۲ در بازار جهانی از حدود ۲۵ هزار دلار شروع می‌شود و در نسخه جی تی به ۳۵ هزار دلار نیز می‌رسد. این خودرو در حاشیه خلیج‌فارس قیمتی در حدود ۵۹ الی ۷۸ هزار درهم دارد. با توجه به این مورد قیمت سراتو ۲۰۲۲ چیزی در محدوده ۱۶ الی ۲۱ هزار یورو قرار می‌گیرد و می‌توانیم منتظر واردات این خودرو در نسخه‌های نیمه‌فول و فول به کشور باشیم. باکمی حساب سرانگشتی می‌توان به این نتیجه رسید که قیمت این خودرو پایین‌تر از ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نخواهد بود.

لازم به ذکر است که شرکت کوشاخودرو، یکی از خودروسازان حاضر در لیست وزارت صمت به‌عنوان نمایندگی کیا موتورز کره جنوبی در ایران مورد تأیید قرارگرفته و انتظار می‌رود که پس از انجام مقدمات، واردات این خودروی محبوب را در برنامه خود داشته باشد.

ارسال نظر