آماده باش برای ارزان شدن خودرو

عباس پور؛ عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: در حال حاضر یک لایحه دوفوریتی در دستور دوم مجلس قرار گرفته است. فوریت آن رأی آورده اما کلیات و جزییات آن باقی مانده است. خودروهایی که تا ۵ سال کار کردند، واردات آن‌ها با رعایت شرایط استاندارد داخل و مبدأ آن مجاز هستند.

آماده باش برای ارزان شدن خودرو

یکی از موضوعات مورد بررسی در مجلس طی روز سه‌شنبه، بحث واردات خودروهای کارکرده بود. این نخستین مرتبه نیست که موضوع واردات خودروهای کارکرده بدون احتیاج به مصوبه مجلس یا مطرح می‌شود.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگوی اخیر خود تأکید کرد دولت بدون این لایحه می‌تواند خودروهای کارکرده را وارد کند. او در این خصوص اظهار کرد: «نمی‌توانیم صبر کنیم که ۴۰ سال بگذرد و هنوز نتوانیم یک خودروی باکیفیت تولید کنیم. دولت باید در اجرای قانون واردات خودرو تعجیل کند؛ البته دولت از طریق همان قانون قبل و با تدوین آیین‌نامه‌ای در این زمینه هم می‌توانست خودروی دست‌دوم وارد کند.»

واقعیت امر این است که قوه مقننه و یا مجمع تشخیص مصلحت نظام، واردات خودرو را ممنوع نکرده بودند که حالا برای این مطلب نیازی به چراغ سبز آن‌ها باشد. سال ۹۷ بود که شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مصوبه‌ای داشت که به علت برخی مشکلات، واردات خودرو موقتاً ممنوع اعلام شد.

در خرداد ۱۴۰۱ نیز مهلت قانونی این مصوبه به اتمام رسید و از سال پیش تا به امروز، دولت می‌توانست اقدام به واردات خودرو کند. از سوی دیگر هیچ ممنوعیت قانونی برای واردات خودروهای کارکرده وجود ندارد. اگرچه در برخی از قوانین گمرکی ایران، واردات کالای مستعمل ممنوع است ولی در وضعیتی به خصوص، قانون‌گذار اجازه واردات کالاهای دست‌دوم به کشور را داده است.

برای بررسی آخرین وضعیت واردات خودروهای کارکرده گفت وگویی با روح‌الله عباس‌پور، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس انجام داده ایم که در ادامه می‌خوانید.

خودرو در کشور دارای ۲ مشکل اساسی است

عباس پور در خصوص بحث واردات خودروهای کارکرده بیان کرد: در حال حاضر یک لایحه دوفوریتی در دستور دوم مجلس قرار گرفته است. فوریت آن رأی آورده اما کلیات و جزییات آن باقی مانده است. خودروهایی که تا ۵ سال کار کردند، واردات آن‌ها با رعایت شرایط استاندارد داخل و مبدأ آن مجاز است.

او ادامه داد: شما استحضار دارید که خودرو در کشور دارای ۲ مشکل اساسی است. این دو مشکل شامل بحث کیفیت و همین‌طور قیمت آن می‌شود. تنها راه اصلاح این موضوع، واردات آن است. از آن جایی که بازار انحصاری در اختیار دو خودروساز قرار دارد، عملی کردن این موضوع مهم، ضروری به نظر می‌رسد.

نماینده مجلس اضافه کرد: در صورت حل موضوع واردات و موانع آن، خودروسازهای داخلی برای ادامه حیات خود، مجبور شده تا در رقابت با آن‌ها، هم قیمت تمام شده خود را پایین بیاورند و هم نسبت به ارتقای کیفیت خودروها اقدام کنند.

این لایحه رأی می آورد

سید جواد حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن نیز در این رابطه گفت: این لایحه در دستور کار مجلس قرار گرفته است و مطمئن باشید که رأی هم خواهد آورد. طرح واردات خودروهای کارکرده در مجلس رأی می‌آورد. در این زمینه ناترازی هایی وجود دارد. تقریباً به میزان یک میلیون و هفتصد هزار نیاز کشور است که در حال حاضر حدوداً یک میلیون تولید داریم. با تصویب این طرح، التهاب‌های بازار خودرو کاهش پیدا می‌کند.

جلال رشیدی کوچی در روزهای اخیر انتقادات شدیدی را علیه مصطفی میرسلیم درباره‌ی کیفیت ساخت خودرو مطرح کرده بود. او در صحن علنی مجلس و همچنین در شبکه های اجتماعی، نقد تند و تیزی را علیه صنایع خودروسازی داخلی و روابط پشت پرده آن مطرح کرده است. رشیدی کوچی در توییتی حذف مجوز واردات خودروی سواری از لایحه بودجه ۱۴۰۱ را دلیل ارتباط برخی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با خودروسازان دانست.

این نماینده مجلس در پیوند با لایحه واردات خودروهای کارکرده و مخالفت با واردات خودروهای کره‌ای گفت: بعد از تعطیلات مجلس، این طرح در دستور کار اول قرار خواهد گرفت. واردات خودروهای کره ای نیز کاملا تکذیب شد.

با تمام این تفاسیر باید صبر کرد و دید که سرنوشت این لایحه به کجا ختم خواهد شد و سرانجام خودروهای کارکرده راهی به بازار کشور باز می‌کنند یا خیر. البته در صورت حل موضوع واردات خودروهای دست‌دوم هم این بحث فرآیند زمان بری خواهد بود.

ارسال نظر