چهارشنبه, ۱۷ خرداد , ۱۴۰۲
روزگار خودرو
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار خودرو ایران
    • اخبار خودرو جهان
    • قطعه سازی
  • شرایط فروش
  • قیمت خودرو
  • مقایسه خودرو
  • چندرسانه‌ای
    • عکس
    • فیلم
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار خودرو ایران
    • اخبار خودرو جهان
    • قطعه سازی
  • شرایط فروش
  • قیمت خودرو
  • مقایسه خودرو
  • چندرسانه‌ای
    • عکس
    • فیلم
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
روزگار خودرو
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی اخبار یادداشت مدیرمسئول

کدام بودجه؟

ناصر بزرگمهر-مدیر مسئول

۱۴۰۱/۱۰/۱۸
0 0
0

بخوانیدبیشتر

تورم و گرانی چه فرقی می‌کند؟

فایده روابط عمومی چیست؟

تاخت‌وتاز فیل سفید

اقتصاد بیمار

داریم از چه چیز صحبت می‌کنیم؟

از کدام بودجه؟ از کدام درآمدها؟

از فروش نفت و گاز و پتروشیمی و مواد معدنی که سرمایه‌های خدادادی ما هستند و هر روزکم و کمتر می‌شوند و ممکن است به یکی دو نسل دیگر هم نرسند؟یا از مالیات‌های اجباری از کارگر و کارمند که از این دست می‌دهیم و از آن دست می‌گیریم؟یا از مالیات‌هایی که از تولیدکنندگان یا کسبه جزء بدون حساب و کتاب دریافت می‌کنیم؟

یا انواع عوارض شهری و گمرکی از خودرو و ملک تا هزینه صدور گذرنامه و شناسنامه و کارت ملی و حتی عوارض خروج از کشور که در جهان بی‌نظیر است یا روی شهریه مهد کودک تا دانشگاه که به‌صورت نقدی از مردم می‌گیریم حساب کرده‌ایم؟

یا شاید هم بودجه را براساس انواع گرانفروشی قبض‌های دولتی آب و برق و گاز و تلفن و موبایل و جریمه‌های رانندگی و بنزین و گازوئیل و امثالهم بسته‌ایم؟

واقعا دست کردن در جیب مردم به‌صورت روزانه، با ایجاد تورم‌های واقعی و مصنوعی تا بی‌ارزش کردن پول ملی برای پرداخت هزینه‌های سربار دولت و مثلا یارانه و امثالهم، تا چه زمانی می‌تواند ادامه پیدا کند؟

 آیا با چاپ اسکناس و دخالت‌های بانک مرکزی در گرانفروشی ارز، می‌توان یک بودجه سالم و با برنامه ارائه کرد؟

اصلا وقتی از بودجه حرف می‌زنیم، آیا نباید اول تکلیف خودمان را روشن کنیم که موضوع بودجه، خرج و دخل دولت است؟ یا عدم باور دولتمردان به مدیریت و برنامه‌ریزی علمی؟

آیا در بودجه نباید روی واقعیت‌های موجود در دخل، حساب و کتاب کرد و بعد به خرج پرداخت؟

در حال‌ حاضر کدام درآمدهای دولت واقعی هستند؟ و صدها سوال دیگر که در حوزه برنامه‌ریزی بودجه می‌توان مطرح کرد.

البته در هر شرایطی که باشیم و هر کدام از این سوال‌ها موردنظرمان باشد، یک چیز کاملا روشن است و آن هم کسری جدی بودجه‌ کشور است. تا زمانی که برای کاهش هزینه‌های سربار دولت همچون یارانه‌ها و پرداخت بودجه سالانه به ده‌ها سازمان و ارگان باربط و بی‌ربط که هر سال آویزان بودجه عمومی هستند و ده‌ها مرکزی که هیچ گونه مالیاتی نمی‌پردازند و کنترلی بر درآمد آنها نیست و صدها موضوع دیگر که بدون برنامه‌ریزی باعث رشد نقدینگی شده یا در راستای کنترل نرخ تورم هیچ گام عملی برداشته نشود، نمی‌توانیم به موضوع بودجه و برنامه‌ریزی آن، به‌صورت علمی فکر کنیم.

باید باور کنیم هیچ بودجه‌ای در جهان بدون تاثیرات مولفه‌های گوناگون اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و تنش‌های بین‌المللی و داخلی نوشته نمی‌شود.

ظاهر بودجه سالانه موضوعی است که تنها مربوط به یک کشور بوده و با پول ملی آن کشور و درآمدهای آن برای هزینه‌های یک ساله همان کشور نوشته می‌شود، اما بخش عظیمی از باطن هر بودجه، مرتبط به درآمدهای ارزی یک کشور در بخش صادرات و واردات است.

نتیجه نگاه ساده به بودجه، حکایت دولت نهم و دهم است که از اصل، ریشه سازمان برنامه و بودجه را یک‌شبه زدند و آن را تعطیل کردند و مدل سنتی حجره‌داری بازار را در پیش گرفتند و کل درآمد را در دخل ریاست‌جمهوری ریختند و ایشان هم در هر سفر و حضر دست در داخل دخل می‌کردند و بخشی را برای پروژه یا صله به این و آن اختصاص داده یا می‌بخشیدند.

اما باید در نظر داشت بودجه یک موضوع ساده نبوده و تنظیم آن نیاز به کارشناسی خبرگان براساس آمارهای دقیق و واقعی دارد.

به‌طور مثال در بودجه باید وضعیت ارز‌های خارجی مثلا دلار یا سایر درآمدهای ارزی کاملا روشن باشد. بودجه مانند دلار یا یک کالای تولیدی از عوامل گوناگون سیاسی و اقتصادی متاثر می‌شود و تا زمانی که در اوضاع بین‌المللی مرتبط با هر کشور، آرامش برقرار نباشد، ثبات اقتصادی هم فراهم نمی‌شود و هیچ بودجه و برنامه‌ای قابل‌کنترل و الزام‌آور نخواهد بود.

در حال ‌حاضر به‌نظر می‌رسد آنچه در بستر اقتصادی کشور شاهد آن هستیم، بی‌برنامگی و عدم تصمیم‌گیری صحیح در مواجهه با کلیه عوامل داخلی و خارجی است. افزایش انتظارات تورمی، خروج قابل‌توجه سرمایه از کشور، میل به مهاجرت، افزایش قاچاق، بی‌توجهی به دانشمندان و اساتید حوزه‌های گوناگون از جمله اقتصاد و سیاست، درآمدزایی آقازاده‌ها، تصمیم‌گیری‌های جزیره‌ای، استفاده از مدیریت‌های کوتوله، همه این موارد و موارد بسیار دیگر، آینده اقتصاد کشور را در راستای چشم‌انداز برنامه‌ریزی‌های بودجه، مثبت نشان نمی‌دهد.

اما آرزو می‌کنیم ضمن ارائه برنامه پنج‌ساله و هفت‌ساله و ده‌ساله و هر برنامه دیگری که مد نظر آقایان است، بودجه براساس واقعیات نوشته یا اصطلاحا بسته شود و نمایندگان محترم با دقت آن را واکاوی و بخشی از فشارها بر دولت را در بودجه با حذف سازمان‌های بی‌ارتباط با دولت، تعدیل کنند.

برچسب ها: ناصر بزرگمهریادداشتیادداشت مدیرمسئول
لینک کوتاه https://rouzegarekhodro.ir/?p=965
پست قبلی

خودروی نوستالژیک ایرانی‌ها ۱۰۰ میلیون شد

پست‌ بعدی

تارا بخریم یا شاهین؟ + مقایسه صفر تا صدی

اخبار مرتبط

مطبوعات در افق آینده

تورم و گرانی چه فرقی می‌کند؟

خرداد ۶, ۱۴۰۲
کدام بودجه؟

فایده روابط عمومی چیست؟

اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۲
در رویای آرزوها

تاخت‌وتاز فیل سفید

اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۲
سازمان حمایت از کدام مصرف‌کننده؟

اقتصاد بیمار

فروردین ۲۶, ۱۴۰۲
گرانی عادی نمی‌شود

علی(ع) چکاد دانش مدیریت تاریخ است

فروردین ۲۶, ۱۴۰۲
نخل‌ها، ایستاده اما بی‌سر می‌میرند

نخل‌ها، ایستاده اما بی‌سر می‌میرند

فروردین ۲۰, ۱۴۰۲
پست‌ بعدی
تارا بخریم یا شاهین؟ + مقایسه صفر تا صدی

تارا بخریم یا شاهین؟ + مقایسه صفر تا صدی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • پرطرفدار
  • دیدگاه‌ها
  • اخیرا
لیست جدید قیمت محصولات ایران خودرو بعد از اصلاح نرخ ها

ثبت نام کنندگان سامانه یکپارچه بخوانند / ایران خودرو معذرت خواهی کرد!

اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۲
خبر مهم برای متقاضیان ثبت نام خودرو

زمان باز شدن سامانه یکپارچه خودرو اعلام شد +‌ جزئیات

اردیبهشت ۴, ۱۴۰۲
قیمت جدید محصولات مدیران خودرو بعد از شوک خبری

قیمت جدید محصولات مدیران خودرو بعد از شوک خبری

فروردین ۲۱, ۱۴۰۲
آماده ورود این ۸ خودرو به بازار باشید

فوری/ شرایط فروش خودروی سایپا اطلس اعلام شد

اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۲
خبر مهم برای متقاضیان ثبت نام خودرو

زمان باز شدن سامانه یکپارچه خودرو اعلام شد +‌ جزئیات

59
واکنش مردم به ایرادات سامانه یکپارچه خودرو / مشکلتان را اینجا بنویسید

منتظر دور سوم ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه باشید

35
قیمت جدید محصولات مدیران خودرو بعد از شوک خبری

قیمت جدید محصولات مدیران خودرو بعد از شوک خبری

34
مخالف واردات خودروهای کارکرده هستیم / احتمال تغییر دوباره قیمت ها

مخالف واردات خودروهای کارکرده هستیم / احتمال تغییر دوباره قیمت ها

32
توسعه صنعت دارو، فرصتی مغتنم برای ارزآوری با ارزش‌ افزوده بالا

توسعه صنعت دارو، فرصتی مغتنم برای ارزآوری با ارزش‌ افزوده بالا

خرداد ۱۷, ۱۴۰۲
تغییر ساعات اداری روی مصرف برق چه تاثیری داشت؟

تغییر ساعات اداری روی مصرف برق چه تاثیری داشت؟

خرداد ۱۷, ۱۴۰۲
فرصت طلایی در ویترین ساخت‌وساز

فرصت طلایی در ویترین ساخت‌وساز

خرداد ۱۷, ۱۴۰۲
لطف‌آبادی: نمی‌توانم بگویم که در اسپانیا همه چیز خوب بود

لطف‌آبادی: نمی‌توانم بگویم که در اسپانیا همه چیز خوب بود

خرداد ۱۷, ۱۴۰۲

آخرین اخبار

  • توسعه صنعت دارو، فرصتی مغتنم برای ارزآوری با ارزش‌ افزوده بالا خرداد ۱۷, ۱۴۰۲
  • تغییر ساعات اداری روی مصرف برق چه تاثیری داشت؟ خرداد ۱۷, ۱۴۰۲
  • فرصت طلایی در ویترین ساخت‌وساز خرداد ۱۷, ۱۴۰۲
  • لطف‌آبادی: نمی‌توانم بگویم که در اسپانیا همه چیز خوب بود خرداد ۱۷, ۱۴۰۲
  • رد پای فولکس واگن در ایران / آماده ورود این ۳ خودرو باشید! خرداد ۱۷, ۱۴۰۲
  • فوری/ قیمت جدید یک محصول ایران خودرو اعلام شد خرداد ۱۷, ۱۴۰۲
  • شورای رقابت: سند این خودروها را آزاد کنید خرداد ۱۷, ۱۴۰۲
  • احتمال تاخیر در تحویل این خودروها خرداد ۱۷, ۱۴۰۲
  • جواهر ایتالیایی بازار خودرو / مازراتی ۲۷ میلیارد ناقابل! خرداد ۱۷, ۱۴۰۲
  • قیمت گران‌ترین خودروی تولید داخل در بازار خرداد ۱۷, ۱۴۰۲
  • درباره ما
  • تماس با ما
اخبار روز خودرو با روزگار خودرو

تمام حقوق این وب سایت برای روزگار خودرو است. نشر مطالب با ذکر نام روزگار خودرو بلامانع است.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار خودرو ایران
    • اخبار خودرو جهان
    • قطعه سازی
  • شرایط فروش
  • قیمت خودرو
  • مقایسه خودرو
  • چندرسانه‌ای
    • عکس
    • فیلم
  • یادداشت

تمام حقوق این وب سایت برای روزگار خودرو است. نشر مطالب با ذکر نام روزگار خودرو بلامانع است.

خوش آمدید!

به حساب خود در زیر وارد شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم

افزودن لیست پخش جدید