پشت پرده افزایش قیمت خودرو / آنچه شما نمی‌دانید

ایزدخواه با اشاره به نامه مخبر به شورای رقابت گفت: اینکه مخبر با نامه از شورای رقابت خواست که آنها تغییر رویه دهند در حقیقت توپ را داخل زمین شورای رقابت انداخت در حالی که بخش اعظم کار در مورد قیمت‌گذاری خودرو را خود دولت باید انجام دهد.

پشت پرده افزایش قیمت خودرو / آنچه شما نمی‌دانید

روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، درباره افزایش قیمت خودرو گفت: گرانی خودرو چند علت دارد. یکی از علت‌ها این است که زنجیره کالاهای مورد نیاز خودرو یا اصطلاحا «زنجیره تأمین خودرو » مدیریت نمی‌شود. در حال حاضر کالاهای بالادستی مانند فولاد که در تولید خودرو استفاده می‌شود با قیمت آزادِ دلاری رقابتی می‌فروشند، بعد به خودرو که می‌رسد می‌گوییم شما باید قیمت را تنظیم کنید. بنابراین اولین گام این است که اگر می‌خواهیم قیمت خودرو را کاهش دهیم، باید نحوه قیمت‌گذاری در بورس کالا را هم تغییر دهیم که در حال حاضر بر اساس قیمت‌های جهانی و دلار آزاد انجام می‌شود که این روش منطق ندارد و باید جمع شود.

او افزود: دوم اینکه در بحث واردات خودرو، هدف طرحی که ابتدا در مجلس بررسی کردیم و بعد توسط مجمع تشخیص و هیأت عالی تغییر کرد، تنظیم بازار و کاهش قیمت بود ولی با تغییراتی که روی مصوبه مجلس اعمال کردند، آن اثر را نگذاشت و دوباره در دست خود خودروسازها افتاد و هدفی که ما داشتیم محقق نشد. یعنی به نظر ما دخالت‌های هیات عالی نظارت بر سیاست‌های کلی موجه نیست و وجه قانونی ندارد. در حال حاضر مصوبه مجلس به شورای نگهبان می‌رود و ایرادهای آن توسط این شورا مشخص شده و اصلاح می‌شود. بعد هیات عالی نظارت بر سیاست‌های کلی هم بر آن مصوبه اعمال نظر می‌کند. موضوعی که ما سال گذشته در مورد واردات خودرو تصویب کردیم را هیات عالی تغییر داد و آن خواسته و نیت قانون‌گذار محقق نشد. ما می‌خواستیم بازار تنظیم شده و قیمت کاهش پیدا کند که با تغییری که هیات عالی در آن مصوبه اعمال کرد، خواسته و نیت ما محقق نشد.

ایزدخواه با اشاره به نام گذاری سال توسط مقام معظم رهبری به نام مهار تورم و رشد تولید تصریح کرد: نکته بعدی هم اینکه بهره‌وری در خودروسازی باید افزایش پیدا کند. مقام معظم رهبری هم در ابتدای سال روی بهره‌وری تاکید زیادی داشتند. با گران‌سازی که بهره‌وری بالا نمی‌رود. باید بهره‌وری اصلاح شود. خودروسازها باید هزینه‌ها را کاهش دهند و فعالیت‌های غیرمولد و غیرمرتبط را جمع کنند. بحث همکاری بین خودروسازها هم وجود دارد. بحث بعدی که اهمیت زیادی دارد اینکه شبکه قطعه‌سازی ما هم باید مدیریت شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: قیمت‌گذاری قطعه‌سازی مدیریت نمی‌شود و گاهی اوقات قطعات با چندین برابر قیمت به خودروساز تحمیل می‌شود که طبیعتا قیمت خودرو را بالا می‌برد. بنابراین به عقیده من برای تنظیم بازار خودرو گران‌سازی راه‌حل مفیدی نیست و جواب ما را نداده بلکه به نوعی صورت مسئله را پاک می‌کند.

ایزدخواه با اشاره به نامه مخبر به شورای رقابت یادآور شد: اینکه مخبر با نامه از شورای رقابت خواست که آنها تغییر رویه دهند در حقیقت توپ را داخل زمین شورای رقابت انداخت در حالی که بخش اعظم کار در مورد قیمت‌گذاری خودرو را خود دولت باید انجام دهد. شورای رقابت فقط بر اساس قانون دستورالعمل تعیین قیمت‌ها را تهیه می‌کند اما وقتی گام‌های دیگری که مهم‌تر از قیمت‌گذاری خودرو است انجام نشود با صرف قیمت‌گذاری مسئله حل نمی‌شود.

منبع: منیبان
ارسال نظر