میرسلیم: انحصار واردات خودرو در اختیار ۱۰ خانواده است

طرح واردات خودرو همچنان با مخالفت‌های فراوانی مواجه است. مخالفان این طرح معتقدند که واردات خودرو با انحصار اجرا می‌شود و آن را به نوعی تحقیر ملی می‌دانند. مصطفی میرسلیم یکی از نمایندگان مجلس است که نام او همواره در صدر فهرست مخالفان واردات خودرو دیده می‌شود. چراکه معتقد است ۱۰ خانواده انحصار بازار خودرو را در دست گرفته‌اند.

میرسلیم: انحصار واردات خودرو در اختیار ۱۰ خانواده است

طرح واردات خودرو بیش از یک سال است که در دستور کار قرار گرفته است. اما همچنان به سرانجامی نرسیده و در این میان، حتی یک محصول خارجی تحویل مشتریان نشده است. دولت و وزارت صمت به جای اجرای کامل این طرح، به سراغ واردات خودروهای کارکرده رفته‌اند. این طرح نیز با ابهامات و کم و کاستی‌های فراوانی همراه شده است.

حال این مساله مطرح می‌شود که چرا طرح واردات خودروهای دست دوم با مخالفت‌هایی همراه شد؟

مصطفی میرسلیم، نماینده مجلس، که یکی از مخالفان سرسخت واردات خودرو به کشور شناخته می‌شود درباره دلیل مخالفت‌های خود گفت: در بودجه ۱۴۰۲ موضوع واردات خودروهای دست دوم مطرح شد که این موضوع برخلاف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است. به ویژه درباره خودروهای سواری. لذا کمیسیون تلفیق پیشنهاد اصلاحی داد که واردات خودروهای سنگین پس از استفاده کامل از ظرفیت تولید داخل و در صورت بر طرف نشدن نیاز صورت گیرد و سپس موضوع ورود سواری­‌های دست دوم را هم حذف کرد. اما در نهایت این پیشنهاد کمیسیون تلفیق که به تأیید شورای نگهبان نیز رسید در صحن مجلس رأی آورد.

او در رابطه با این طرح معتقد است که وقتی ظرفیت تولید داخلی پاسخگوی نیازهای واقعی است، هر نوع واردات به ضرر تولید داخلی تمام می‌شود. ازجمله آنکه برای واردات خودروهای دست دوم که به مفهوم تقدیم سرمایه کشور برای تخلیه خودروهای دست دوم به بیگانگان است.

حضور مافیا بر سر سفره خودرو

در روز استیضاح وزیر صمت در مجلس ۱۷ مرتبه نام مافیا برده و طوری وانمود شد که مافیای خودرو در کشور کسانی هستند که قدرتشان از وزیر نیز بیشتر است؟ میرسلیم در توضیح اینکه این مافیا چه کسانی هستند؟ تشریح کرد: انحصار واردات در اختیار ۱۰ خانواده است که عمدتاً خودروهای تجملی را در اختیار دارند و از ممنوعیت یا محدودیت واردات به عدم‌النفع می‌رسند. لذا جنجال بزرگی را آفریده‌اند تا بتوانند بخشی از ارز کشور را برای ادامه منافع بادآورده خود به واردات خودروهای تجملی اختصاص دهند موضوع رفع نیازهای قاطبه مردم نیست.

مافیا باعث برکناری وزیر شدند؟

این نماینده مجلس در توضیح تأثیر مافیا بر برکناری رضا فاطمی‌امین از وزارت صمت بیان کرد: به دلیل مشکلات اقتصاد کلان کشور، خودرو به صورت کالای سرمایه‌ای درآمده و برای آن نوعی نیاز کاذب ایجاد شده است. یعنی عده‌ای متقاضی هستند تا از تفاوت قیمت آن در بازار آزاد استفاده کنند.

وی یادآور شد: در نتیجه اغلب متقاضیان واقعی ناچار از تهیه خودرو در بازار آزاد می‌­شوند که گاهی تا ۱۰۰ درصد گران‌تر است و این فشار اقتصادی مهم‌ترین عامل نارضایتی مردم و نمایندگانشان در مجلس بود که به استیضاح انجامید.

میرسلیم در پاسخ به این سوال که آیا حمایتی از فاطمی‌امین برای رسیدن به مقام‌های بالاتر اجرایی وجود دارد؟ گفت: چنین موضوعی را برای اولین بار است که می‌شنوم!

ارسال نظر