روزگار خودرو بررسی می‌کند؛

مزدا۳ بخریم یا هیوندای آوانته؟

این روزها خرید خودروی صفر برای بسیاری از مردم کشور تبدیل به یک آرزو شده است. خرید خودرو از کارخانه باقیمت‌های فضایی آن‌هم به‌صورت قرعه‌کشی یا بورس با عبور از هفت‌خوان تفاوتی ندارد.

مزدا۳ بخریم یا هیوندای آوانته؟

قیمت خودروهای وارداتی هم سر به فلک کشیده و بسیاری نیز منتظر واردات مدل‌های جدید هستند که البته آن‌ها هم ارزان نخواهند بود. در این میان شاید خرید خودروی کارکرده از میان مدل‌های پرطرفدار یکی از گزینه‌های منطقی باشد. در ادامه این نوشتار، روزگار خودرو قصد دارد به بررسی و مقایسه دو کارکرده جذاب بازار یعنی مزدا ۳ و هیوندای آوانته بپردازد.

هیوندای آوانته

خوش‌نام سامورایی

مزدا ازجمله برندهایی است که تمام ایرانی‌ها دیدگاه خوبی نسبت به آن دارند. گروه بهمن با مونتاژ مدل‌های ۳۲۳، ۳ و ۳ جدید توانست خریداران زیادی که طرفدار مزدا بودند را به سمت خود بکشاند. خودروهای مزدا معمولاً بادوام بالا شناخته می‌شوند و حتی مزدا ۳۲۳ به حدی خودروی کم‌خرج و بی‌دردسر است که آن را بانام مزدا گدا می‌شناسند. خرج این خودرو به‌شدت پایین است و به‌ندرت شمارا به تعمیرگاه می‌کشاند. بعد از مزدا ۳۲۳ شاید بتوان گفت مزدا ۳ قدیمی معروف‌ترین محصول این خودروساز ژاپنی در ایران است که تولید و مونتاژ آن از سال ۸۶ در ایران شروع شد. مزدا ۳ در ۳ تیپ عرضه می‌شد که قیمت نسخه فول آپشن آن در سال ۸۷ حدود ۳۲ میلیون تومان بود. باوجود گذشت زمان اما همچنان مزدا ۳ توانسته جذابیت خود را حفظ کند و همچنان یکی از گزینه‌های جذاب در بازار خودروهای کارکرده محسوب می‌شود.

کره‌ای بی‌دردسر

هیوندای نیز ازجمله برندهایی است که تجربه خوبی از حضور در ایران دارد. معمولاً خودروهای هیوندای نیز کم دردسر هستند هرچند که دوام آن‌ها به‌خصوص در بخش داخلی و فنی در حد و اندازه ژاپنی‌ها نیست. یکی از معروف‌ترین محصولات این خودروساز کره‌ای النترا است که در برخی از بازارها بانام آوانته به فروش می‌رسد. در سال ۱۳۸۴ شرکت کرمان‌موتور تصمیم گرفت نسل سوم النترا را در ایران مونتاژ کند و درنهایت این خودرو بانام آوانته راهی بازار ایران شد. این خودرو در حقیقت فیس لیفت نسل سوم النترا است و تا سال ۱۳۹۱ تولید آن در ایران ادامه پیدا کرد.

طراحی

باوجوداینکه مدت‌زمان نسبتاً زیادی از تولید مزدا ۳ می‌گذرد اما همچنان می‌توان گفت این خودرو طراحی به‌روزی دارد و می‌توان آن را یک گزینه قابل‌قبول در بازار مدل‌های کارکرده دانست. چهره اسپرت و فست بک این خودرو، ارتفاع پایین آن از سطح زمین، استفاده از چراغ‌های با گرافیک جذاب در جلو و عقب ازجمله مواردی است که باعث جذابیت بیشتر این خودرو شده است. به‌نوعی می‌توان گفت این خودرو هنوز هم نظر بسیاری از اقشار مخصوصاً جوان‌ها را جلب می‌کند.

در نقطه مقابل هیوندای آوانته با ظاهری ساده و البته نسبتاً قدیمی قرار دارد. با نگاه کردن به این خودرو متوجه خواهید شد که مدت‌زمان زیادی از تولید آن گذشته هرچند که همین سادگی نیز شاید برای برخی از خریداران جذاب باشد.

مشخصات فنی

مزدا ۳ در بخش فنی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این خودرو از پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر توان ۱۴۷ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور ۱۸۷ نیوتن. متر بهره می‌برد. یکی از نقاط قوت خودروهای مزدا همیشه استفاده از گیربکس‌های باکیفیت و درعین‌حال هوشمند است. مزدا ۳ از گیربکس اتوماتیک ۴ سرعت بهره می‌برد که باوجود قدیمی بودن این خودرو حساسیت بسیار خوبی نسبت به پدال گاز دارد و معکوس‌های به موقعی می‌دهد. البته این گیربکس در مزدا ۳ جدید به مدل ۵ سرعت ارتقا یافت و تا حدودی بهینه‌تر شد.

هیوندای آوانته نیز از یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر توان ۱۴۳ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور ۱۸۲ نیوتن. متر بهره می‌برد. این پیشرانه تا حدودی در آمار و ارقام نسبت به مزدا ۳ ضعیف‌تر است. یک گیربکس ۴ سرعت اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت به محور جلو را در آوانته بر عهده دارد. لازم به ذکر است که وزن مزدا ۳ حدود ۱۳۴۰ کیلوگرم است و اما آوانته وزن کمتر و در حدود ۱۲۲۱ کیلوگرم دارد.

نکته مهم در بخش مشخصات فنی شتاب صفرتا صد است. هیوندای آوانته می‌تواند در مدت‌زمان ۸.۴ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد و در نقطه مقابل مزدا ۳ مدت‌زمان ۹ ثانیه برای رسیدن به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت را لازم دارد. به‌نوعی می‌توان گفت وزن کمتر آوانته در این بخش توانسته کمبودها در بخش توان را تا حدودی جبران کند.

میزان مصرف سوخت هم اهمیت بالایی دارد. مصرف سوخت آوانته در داخل و خارج شهر به ترتیب ۹.۵ و ۶.۸ لیتر در صد کیلومتر است. در مقابل مصرف سوخت مزدا ۳ به ترتیب ۸.۴ و ۶.۷ لیتر در هر صد کیلومتر است که شرایط بهتری دارد.

امکانات رفاهی و طراحی داخلی

مزدا ۳ نه‌تنها در ظاهر بیرونی بلکه در داخل کابین طراحی جذاب و اسپرتی دارد. این خودرو نیز در بخش امکانات رفاهی شرایط بسیار خوبی دارد و از آپشن‌هایی نظیر سنسور نور و باران، گرم‌کن صندلی‌های جلو، سیستم تهویه اتوماتیک، سیستم صوتی حرفه‌ای Bose، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و سانروف بهره می‌برد. چنین امکاناتی حتی در بسیاری از خودروهای وارداتی و داخلی نیز همچنان وجود ندارد.

آوانته در بخش امکانات رفاهی نسبت به مزدا ۳ حرفی برای گفتن ندارد و در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد. سیستم تهویه و صندلی‌ها در این خودرو دستی است. شاید بتوان شیشه‌ها و آینه برقی را برای این خودرو آپشن حساب کرد.

مزدا۱

آوانته

سخن پایانی

هر دو خودروی مزدا ۳ و هیوندای آوانته جزو محصولات بی‌دردسر و پرطرفدار در بازار خودروهای کارکرده هستند. اگر به دنبال خودرویی اسپرت و درعین‌حال جوان‌پسند باشید مزدا ۳ می‌تواند گزینه مناسبی باشد و آپشن‌هایی خوبی را نیز ارائه می‌دهد. در نقطه مقابل آوانته نیز می‌تواند انتخاب مناسبی برای خانواده‌ها باشد که در کنار آن شتاب قابل‌قبولی را هم در اختیار راننده قرار می‌دهد. با توجه به این‌که سن و سالی از خودروهای موردنظر در این گزارش گذشته بهتر است سراغ نمونه‌های کم کارکردتر رفت. قیمت مزدا ۳ در بازار از حدود ۴۰۰ میلیون تومان شروع می‌شود و در نسخه‌های کم کارکرد و اصطلاحاً تمیز تا ۷۰۰ میلیون تومان نیز می‌رسد. هیوندای آوانته هم در ارزان‌ترین حالت ممکن قیمت ۳۵۰ میلیون تومانی دارد که البته مربوط به نسخه دنده‌ای است و قیمت آن تا ۵۵۰ میلیون تومان می‌رود.

ارسال نظر