چهارشنبه, ۱۲ مهر , ۱۴۰۲
روزگار خودرو
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار خودرو ایران
    • اخبار خودرو جهان
    • قطعه سازی
  • شرایط فروش
  • قیمت خودرو
  • مقایسه خودرو
  • چندرسانه‌ای
    • عکس
    • فیلم
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار خودرو ایران
    • اخبار خودرو جهان
    • قطعه سازی
  • شرایط فروش
  • قیمت خودرو
  • مقایسه خودرو
  • چندرسانه‌ای
    • عکس
    • فیلم
  • یادداشت
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
روزگار خودرو
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی اخبار یادداشت

مدیریت حساب‌های ارزی

ناصر بزرگمهر- مدیرمسئول

۱۴۰۲/۰۶/۱۸
0 0
0

سال‌ها از انقلاب می‌گذرد و هنوز تکلیف مردم با موضوع ارز و سیستم بانکی کشور و بانک مرکزی و صرافی‌ها روشن نیست.

روش برخورد دولت با موضوع ارز، واگذاری کامل آن به بانک مرکزی است. بانک مرکزی هم هر بار به سلیقه رئیس آن و به اسم کارشناسان و اقتصاددانان، روشی را برای مدتی در پیش می‌گیرد. اگر این روش‌ها را به تعداد رؤسای بانک مرکزی در سال‌های بعد از انقلاب تصور کنیم، به‌معنای این است که تاکنون ۱۵روش داشته‌ایم.

  • محمدعلی مولوی (۱۳۵۸–۱۳۵۸)
  • علیرضا نوبری (۱۳۶۰–۱۳۵۸)
  • سید محسن نوربخش (۱۳۶۵–۱۳۶۰)
  • مجید قاسمی (۱۳۶۸–۱۳۶۵)
  • سید محمدحسین عادلی (۱۳۷۳–۱۳۶۸)
  • سید محسن نوربخش(۱۳۸۲–۱۳۷۳)
  • محمدجواد وهاجی (قائم‌مقام رئیس کل ـ۱۳۸۲)
  • ابراهیم شیبانی (۱۳۸۶–۱۳۸۲)
  • طهماسب مظاهری (۱۳۸۷–۱۳۸۶)
  • محمود بهمنی (۱۳۹۲–۱۳۸۷)
  • ولی‌الله سیف (۱۳۹۷–۱۳۹۲)
  • عبدالناصر همتی (۱۴۰۰–۱۳۹۷)
  • اکبر کمیجانی (۱۴۰۰)
  • علی صالح‌آبادی (۱۴۰۱ـ۱۴۰۰)
  • محمدرضا فرزین (تاکنون-۱۴۰۱)

بررسی مدیریت ۱۵گانه ۱۵ مدیر در این ۴۴ سال فرصت دیگری می‌طلبد و می‌تواند خودش یک پرونده جداگانه باشد، اما در ساده‌ترین نگاه، به یاد می‌آوریم که یکی انقباضی عمل می‌کرد و دیگری انبساطی با ارز و نحوه ارائه آن روبه‌رو می‌شد. یکی به همه ۵هزار دلار می‌داد و دیگری از دادن یک دلار هم خودداری می‌کرد.

یکی دلارهایش را در خیابان فردوسی می‌فروشد و دیگری در سبزه‌میدان؛ یکی همه شهر را صرافی کرد و دیگری همه صرافی‌ها را به تعطیلی کشاند.

بخوانیدبیشتر

روزگار تلخ چاپ و نشر

نمایش دولت در ۴ پرده

کار و کارآفرینی

‌پول مال دولت است

یکی مردم را در خیابان‌ها به خرید و فروش ارز تشویق کرد و دیگری مردم را به درب بانک‌ها کشاند.

یکی ارز را به همه صبحانه‌خوران اتاق‌های بی‌دروپیکر بازرگانی با یک نان و خامه و عسل تحویل داد و دیگری ارز را از صادرکننده و واردکننده واقعی هم دریغ کرد.

یکی به هر مسافر ۳۰۰ دلار می‌دهد و یکی بیشتر؛ یکی اجازه خروج ۵ هزار دلار را می‌دهد و دیگری ۱۰ هزار دلار، و هیچ کدام هم نمی‌گویند بر چه اساسی و با کدام استدلال این تصمیمات را می‌گیرند.

یک مسافر برای ۱۰ روز اقامت عادی و هتل و غذا و رفت‌وآمد و خرید جزئی، به بیش از این مبالغ نیاز دارد و به‌ویژه وقتی قرار است نیاز ارزی خود را از بازار آزادی که خود بانک مرکزی به‌وجودآورده تهیه کند، چه نیازی به بگیروببند وجود دارد.

به‌نظر می‌رسد قصه ارز هرگز پایانی ندارد و هیچ مدیریتی، اراده‌ای برای رفع چالش‌های آن ندارد.

به‌هرحال مردم هر روز برای ابتدایی‌ترین نیازهای خود و حتی خرید نان و پنیر و پیاز و سیب‌زمینی هم به واژه دلار و یورو متصل هستند و در برابر هر اعتراضی به کسبه‌ای که روزی قرار بود حبیب خدا باشند، حتی گرانفروشی راننده تاکسی و وانت، پاسخ می‌شنوند که «دلار گران شده است».

کسی هنوز فرمایشات رئیس‌جمهوری محترم در روزهای پیش از انتخابات را فراموش نکرده که به‌صراحت به بی‌ثباتی ارز اعتراض داشتند و می‌فرمودند: سفره و جیب مردم دست چند دلال افتاده؛ باید این را تصحیح کنیم، اما شوک به مردم وارد نخواهیم کرد.

ایشان به کنایه در دور قبل انتخابات به رئیس‌جمهوری قبلی فرمودند سوال می‌شود که اگر شما رئیس‌جمهوری می‌شدید اوضاع چی می‌شد؟

خدا را شکر که ما رئیس‌جمهوری نشدیم که دلار ۵ هزار تومان بشود.

و بعد که رئیس‌جمهوری شدند دوباره فرمودند عده‌ای شبانه‌روز در تلاش هستند که نرخ دلار را بالا ببرند، اما من نگران بالا رفتن نرخ ارز نیستیم.

خوشبختانه دلار ۵ هزار تومان نشد و ۵۰ هزار تومان شده است.

رؤسای بانک مرکزی، به‌ویژه آقای صالح‌آ‌بادی در ۲ سال اول مرتب تکرار می‌کردند که ارز به اندازه کافی موجود است؛ هرجا کم دارند به ما بگویند که تامین کنیم.

اما آنچه که در واقعیت وجود دارد، تنها تحریم و کمبود ارز نیست.

مشکل مدیریت و برنامه‌ریزی کارشناسی شده و نبود قوانین مستحکم در حوزه ارزی است.

وجود ارز چندنرخی در همه این سال‌ها، عامل اصلی رانت و ثروتمندتر شدن کسانی است که با ایجاد ارتباط توانسته‌اند از ارزهای دولتی بهره‌برداری کنند.

تک‌نرخی کردن ارز، پیشنهاد همیشگی همه کارشناسان و اساتید اقتصاد بوده است؛ چیزی که به‌نظر می‌رسد باوجود مافیای اقتصادی قدرتمند، هرگز اتفاق نمی‌افتد.

فعال شدن حساب‌های ارزی مردم و پرداخت سود معقول ارزی و دریافت و پرداخت ارز کاغذی به مشتریان با روش ساده و مثل ریال، می‌تواند میلیون‌ها دلار و یورو و سایر ارزهای موجود در نزد مردم را به بانک‌ها برگرداند.

ممکن است بعضی از بانک‌ها به ارز نیازی نداشته باشند که آنها باید به‌عنوان نماینده بانک مرکزی اقدام کنند و سود لازم را بانک مرکزی بپردازد.

بازگشت اعتماد به سیستم بانکداری، با ضمانت بانک مرکزی امکان‌پذیر است.

برگشت میلیون‌ها دلار ارزی که هم‌اکنون در خانه‌ها یا در صندوق امانات وجود دارد و نمونه آن را در زمان سرقت از صندوق امانات بانک ملی دیدیم و شنیدیم، موضوع بی‌اهمیتی در این شرایط سخت ارزی نیست.

بدیهی است برقراری ثبات در بازار ارز، ابتدا نیازمند قانون است. دولت باید لایحه بدهد و بانک مرکزی، سپرده‌های مردم در سیستم بانکی کشور را تضمین کند و سود معادل تورم یا حداقل معادل ریالی بانک‌ها را بپردازد.

این یکی از راه‌حل‌هایی است که می‌تواند سپرده‌های ارزی مردم را به صندوق دولت، برگرداند.

       
برچسب ها: ناصر بزرگمهریادداشت
لینک کوتاه https://rouzegarekhodro.ir/?p=6764
پست قبلی

بهترین لنت ترمز پراید

پست‌ بعدی

آیا دستگاه دیاگ ایرانی را می توان برای ماشین های خارجی استفاده کرد ؟

اخبار مرتبط

در رویای آرزوها

روزگار تلخ چاپ و نشر

شهریور ۱۱, ۱۴۰۲
کدام بودجه؟

نمایش دولت در ۴ پرده

شهریور ۴, ۱۴۰۲
سازمان حمایت از کدام مصرف‌کننده؟

کار و کارآفرینی

مرداد ۷, ۱۴۰۲
در رویای آرزوها

‌پول مال دولت است

تیر ۳۱, ۱۴۰۲
در رویای آرزوها

رفاه اجتماعی بخشی از عدالت است

تیر ۲۴, ۱۴۰۲
سازمان حمایت از کدام مصرف‌کننده؟

مسئول همدرد با مردم کجاست؟

تیر ۱۷, ۱۴۰۲
پست‌ بعدی

آیا دستگاه دیاگ ایرانی را می توان برای ماشین های خارجی استفاده کرد ؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • پرطرفدار
  • دیدگاه‌ها
  • اخیرا
لیست جدید قیمت محصولات ایران خودرو بعد از اصلاح نرخ ها

ثبت نام کنندگان سامانه یکپارچه بخوانند / ایران خودرو معذرت خواهی کرد!

اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۲
خبر مهم برای متقاضیان ثبت نام خودرو

زمان باز شدن سامانه یکپارچه خودرو اعلام شد / همه چیز درباره دور سوم ثبت نام (به روزرسانی تیر ۱۴۰۲)

تیر ۱۱, ۱۴۰۲
قیمت جدید محصولات مدیران خودرو بعد از شوک خبری

قیمت جدید محصولات مدیران خودرو بعد از شوک خبری

فروردین ۲۱, ۱۴۰۲
آماده ورود این ۸ خودرو به بازار باشید

فوری/ شرایط فروش خودروی سایپا اطلس اعلام شد

اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۲
خبر مهم برای متقاضیان ثبت نام خودرو

زمان باز شدن سامانه یکپارچه خودرو اعلام شد / همه چیز درباره دور سوم ثبت نام (به روزرسانی تیر ۱۴۰۲)

59
واکنش مردم به ایرادات سامانه یکپارچه خودرو / مشکلتان را اینجا بنویسید

منتظر دور سوم ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه باشید

36
قیمت جدید محصولات مدیران خودرو بعد از شوک خبری

قیمت جدید محصولات مدیران خودرو بعد از شوک خبری

35
مخالف واردات خودروهای کارکرده هستیم / احتمال تغییر دوباره قیمت ها

مخالف واردات خودروهای کارکرده هستیم / احتمال تغییر دوباره قیمت ها

32
فوری/ خبر مهم برای خریداران چانگان‌های وارداتی

لیست جدید قیمت خودرو در بازار / چانگان وارداتی چند شد؟

مهر ۱۲, ۱۴۰۲
مخالفت مجلس با خزانه‌داری صندوق توسعه ملی در حوزه نفت و گاز

مخالفت مجلس با خزانه‌داری صندوق توسعه ملی در حوزه نفت و گاز

مهر ۱۰, ۱۴۰۲
اسبقیان: هاشمی با دردهای ورزشکاران آشناست/امیدوارم در پاراآسیایی باعث غرور مردم شویم

اسبقیان: هاشمی با دردهای ورزشکاران آشناست/امیدوارم در پاراآسیایی باعث غرور مردم شویم

مهر ۱۰, ۱۴۰۲
توسعه میادین مشترک به‌جای ذخیره‌سازی و واردات گاز

توسعه میادین مشترک به‌جای ذخیره‌سازی و واردات گاز

مهر ۱۰, ۱۴۰۲

آخرین اخبار

  • لیست جدید قیمت خودرو در بازار / چانگان وارداتی چند شد؟ مهر ۱۲, ۱۴۰۲
  • مخالفت مجلس با خزانه‌داری صندوق توسعه ملی در حوزه نفت و گاز مهر ۱۰, ۱۴۰۲
  • اسبقیان: هاشمی با دردهای ورزشکاران آشناست/امیدوارم در پاراآسیایی باعث غرور مردم شویم مهر ۱۰, ۱۴۰۲
  • توسعه میادین مشترک به‌جای ذخیره‌سازی و واردات گاز مهر ۱۰, ۱۴۰۲
  • نمایشگاه رامسر میزبان اولین رویداد صنعت ساختمان مهر ۱۰, ۱۴۰۲
  • بلاتکلیفی قیمت خودروهای وارداتی مهر ۱۰, ۱۴۰۲
  • محصول جدید ایران خودرو در خط تولید شکار شد مهر ۱۰, ۱۴۰۲
  • فوری؛ آغاز پیش‌فروش ایران خودرو دیزل ویژه مهر ماه مهر ۱۰, ۱۴۰۲
  • شاهین در کمال ناباوری ۵۸۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان شد! مهر ۱۰, ۱۴۰۲
  • قیمت خودروی محبوب فرانسوی در بازار مهر ۱۰, ۱۴۰۲
  • درباره ما
  • تماس با ما
اخبار روز خودرو با روزگار خودرو

تمام حقوق این وب سایت برای روزگار خودرو است. نشر مطالب با ذکر نام روزگار خودرو بلامانع است.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار خودرو ایران
    • اخبار خودرو جهان
    • قطعه سازی
  • شرایط فروش
  • قیمت خودرو
  • مقایسه خودرو
  • چندرسانه‌ای
    • عکس
    • فیلم
  • یادداشت

تمام حقوق این وب سایت برای روزگار خودرو است. نشر مطالب با ذکر نام روزگار خودرو بلامانع است.

خوش آمدید!

به حساب خود در زیر وارد شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم

افزودن لیست پخش جدید