در بازار جهانی، ارزانترین خودروی سدان فولکس واگن به نام جتا شهرت دارد. این مدل، درواقع فولکس واگن گلف صندوقدار محسوب میشود؛ اما نرخ پایینتر و پیشرانهی ضعیفتر ارائه میکند. هماکنون، ضعیفترین مدل فولکس واگن گلف در بازار جهانی، ۲۴۵ اسب بخار قدرت دارد اما دو مدل جتا، ۱۵۸ و ۲۳۰ اسب بخار هستند.
نکتهی مهمی که نباید فراموش شود، تفاوت جتا ساخت FAW چین و جتا با برند فولکس واگن است. فاو در چین، طی همکاری با فولکس واگن، یک برند جدید به نام جتا در اختیار دارد که صرفا از پلتفرمهای شریک آلمانی استفاده میکنند. به همین دلیل، جتا ساخت FAW چین فاقد نشان تجاری VW فولکس واگن است.
دیگر نکتهی جالب اینکه، تمام خودروهای فولکس واگن جتا که در سراسر دنیا فروخته میشوند هم، ساخت FAW چین و فولکس مکزیک هستند؛ اما جتا VA۳ که توسط ماموت خودرو در ایران عرضه خواهد شد؛ از نظر کیفیت فنی، امکانات و قیمت، تفاوتهای مهمی با فولکس واگن جتا (مدل اصلی) دارد. نرخ ارزانترین فولکس واگن جتا در بازار امریکا، ۲۲ هزار دلار است. نسخهی چینی با برند جتا که VA۳ گفته میشود؛ ۹ تا ۱۳ هزار دلار نرخ دارد.
گروه خودروسازی فاو –فولکس واگن ۳۲ سال پیش تاسیس شد. حدود ۴۰ درصد سهام این مجموعه به فولکس واگن تعلق دارد و ۶۰ درصد متعلق به فاو چین است. بسیاری از خودروهای پرفروش فولکسواگن و آئودی بازار آسیا، توسط گروه خودروسازی فاو –فولکس واگن در چین تولید میشوند. از سال ۲۰۱۱ تا کنون، سالانه حدود ۱/۲ میلیون خودرو توسط این مجموعه تولید شده است.
طراحی بدنه و نمای ظاهری جتا VA۳ ماموت خودرو
آنچه توسط فاو چین به نام جتا VA۳ عرضه میشود؛ براساس فولکس واگن جتا مدل ۲۰۱۳ ساخته شده است. این سدان چینی، ۱۱ سال سابقهی تولید دارد؛ اما بارها تغییر چهره (فیسلیفت) داشته است. نسل فعلی فولکس واگن جتا (Jetta A۷) با برند آلمانی، سال ۲۰۱۸ رونمایی شده و پلتفرم MQBA دارد. جتا VA۳ با برند چینی، از پلتفرم نسل قبلی فولکس واگن جتا (Jetta A۶) استفاده میکند.
جتا VA۳ ماموت خودرو نمای اصلی
سازندهی چینی تلاش کرده است تا جتا VA۳ فیسلیفت ۲۰۱۹، چهرهای شبیه به فولکس واگن جتا جدید داشته باشد؛ هرچند که ابعاد کوچکتر دارد. به همین دلیل، جلوپنجره و چراغهای اصلی، ساختار یکپارچه ارائه میدهند. ترفند اجرا شده روی جتا VA۳ جدید، حس اسپرت خودرو را کاهش داده و حالت یکنواخت آنرا بیشتر کرده است.
حجمدهی سپر و کاپوت جلو، سادگی در طراحی جتا VA۳ را کم میکند. ادوات پلاستیکی مرسوم که غالب خودروهای چینی برای بخش عظیمی از سپر و جلوپنجره استفاده میکنند؛ روی جتا VA۳ کمتعداد هستند. این موارد برای سدان اقتصادی ساخت چین، نکته مثبت محسوب میشوند. آینه بغل و داخل گلگیرها نیز، فلزی رنگ بدنه هستند.
جتا VA۳ ماموت خودرو نمای پشت
در پشت، چراغهای اسپرت و حجمدهی جذاب سپر دیده میشود که البته الهامگرفته از فولکس واگن جتا اصلی، طراحی شدهاند. خطوط لبهی درپوش صندوق و پایین سپر هم، کمی هیجان به بدنهی جتا VA۳ اضافه میکند تا در مقایسه با بعضی سدانهای اقتصادی ساخت چین، مثل جک j۳ زیباتر به نظر رسد.
ابعاد جتا VA۳ شامل طول ۴،۵۰۱ میلیمتر، عرض ۱،۷۰۴ میلیمتر، ارتفاع ۱،۴۶۹ میلیمتر و فاصله محوری ۲،۶۰۴ میلیمتر است. این خودرو از نظر اندازه، تفاوت چندانی با چری آریزو ۵ مدیران خودرو ندارد.
طراحی داخلی و نمای کابین جتا VA۳ ماموت خودرو
شاید با ارفاق بتوان، بدنه و ظاهر بیرونی جتا VA۳ را در کلاس خودروهای اقتصادی ساخت چین، متوسط و عامهپسند توصیف کرد اما شرایط برای کابین، متفاوت است.
طرح کلی داشبورد، آنچنان ساده و بیهیجان به نظر میرسد که سایپا شاهین یا بسترن B۳۰ قدیمی را یادآوری میکند. مواد ارزانقیمت با پلاستیک خشک، تقریبا در همهجای فرمان و داشبورد و کلیدها دیده میشوند. نمای دسته دنده و خروجی هوای دایرهای نیز، حس یک خودروی ارزانقیمت برای جتا VA۳ را تشدید میکنند.
جتا VA۳ ماموت خودرو کابین
تنها نکات مثبت که احتمالا جتا VA۳ را برتر از سایپا شاهین یا جک J۳ نشان میدهند؛ نمایشگر لمسی بزرگ، سانروف، صندلیهای راحت و تودریهای مبله هستند. فضای قابل استفاده برای سرنشینان و صندوق بار ۴۴۰ لیتری جتا VA۳ نیز، بیشتر از سایپا شاهین با صندوق عقب ۴۲۰ لیتری است.
پیشرانه و تجهیزات فنی جتا VA۳ ماموت خودرو
در مدل پایه، موتور ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی روی سدان چینی جتا وجود دارد. این پیشرانه، ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. باتوجه به وزن ۱۱۲۵ کیلوگرمی جتا VA۳، میتوان سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ارزانترین مدل را، ۱۲ تا ۱۳ ثانیه برآورد کرد. این خودرو با گیربکس دستی و اتوماتیک در چین تولید میشود.
جتا VA۳ ماموت خودرو نمای جانبی
نسخهی مجهز به پیشرانهی توربوشارژ ۱/۴ لیتری هم برای جتا VA۳ ساخته شده است. این مدل، ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت جتا VA۳ توربو، ۸ تا ۹ ثانیه اعلام شده است. ظاهرا پیشرانهی این خودرو (EA۲۱۱)، تحت لیسانس فولکس واگن آلمان در چین تولید میشود و از نظر فنی با نمونههای ساخت اروپا، تفاوتی ندارد.
قیمت در بازار جهانی و هزینه خرید برای بازار ایران
جتا VA۳ بازار چین، عمدتا با موتور تنفس طبیعی و گیربکس اتوماتیک فروخته میشود. این مدل، ۱۲ هزار دلار نرخ دارد و احتمالا برای نمونهی مونتاژ شرکت ایرانی، حدود ۸۰۰ میلیون تومان قیمتگذاری خواهد شد. برای نسخهی توربوشارژ دنده اتوماتیک، نرخ ۱۵ هزار دلاری در بازار خارج چین دیده میشود که طبیعتا برای مصرفکنندهی ایرانی، نزدیک به ۱/۲ میلیارد تومان خواهد بود.
اگر ماموت خودرو اقدام به مونتاژ VA۳ با موتور ۱۱۲ اسب بخار کند؛ رقیبی برای جک J۴ و سایپا شاهین خواهد بود. از سویی دیگر، واردات نسخهی توربوشارژ، ماموت خودرو را وارد رقابت با آریزو ۵ مدیران خودرو و ریسپکت بهمن خواهد کرد. از نظر فنی و ظاهری، قطعا چری آریزو ۵ برتریهای متعددی نسبت به جتا VA۳ دارد؛ اما فروش با نرخ پایین توسط ماموت خودرو، میتواند جذابیت برای مشتری ایجاد کند.