فوری/ قیمت خودروی وارداتی چانگان مشخص شد

علی تیموری بعدازظهر دیروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بسیاری از کشورهای منطقه از جمله روسیه آرزو دارند که صنعت خودروی ایران را داشته باشند.

فوری/ قیمت خودروی وارداتی چانگان مشخص شد

مدیر عامل شرکت خودروسازی سایپا افزود: با روسیه مذاکراتی انجام شده که برخی محصولاتمان را در خطوط تولید روسیه تولید کنیم.

وی اظهار داشت: در دهه ۱۴۰۰ باید در حوزه خودرو به تکنولوژی های جدید که به محیط زیست کمک می کند مجهز شویم و لذا سیاستگذاری من برای سال های ۱۴۰۰ تا ۱۴۱۰ به سمت تولید خودروهای پاکی که آلایندگی محیط را کاهش دهد.

تیموری افزود: تمرکز ما امسال تحویل خودروها در زمانی به نسبت کمتر از پارسال است و برنامه ریزی ما برای تحویل خودرو زیر یکصد روز است.

وی بیان داشت: افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت دارای مبنای تصمیم گیری و شروع خوبی بود ضمن اینکه سازمان حمایت آنالیز قیمت ها را ارایه و بسیاری از قیمت های پیشنهادی را تعدیل کرد.

وی با اشاره به واردات دو مدل چانگان گفت: قیمت تمام شده درب گمرک اعلام شده چانگان حدود ۹۰۰ میلیون است که با توجه به سود ۱۷ درصدی در نظر گرفته شده و محاسبه تمام هزینه ها از جمله عوارض و ارزش افزوده و غیره، قیمت تمام شده آن بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون تومان نخواهد بود و این در حالی است که قیمت این خودرو در بازار حدود دو میلیارد و پانصد میلیون تومان خواهد بود.

مدیرعامل سایپا در مورد افزایش قیمت های اخیر خودرو اظهار داشت: با توجه به شرایط حساس فعلی و تاکید بر موضوع مهار تورم ما از مبنای افزایش قیمت ها راضی هستیم ضمن اینکه از شورای رقابت و سازمان حمایت نیز تشکر می کنیم.

وی افزود: در هفته جاری رو نمایی از مدرن ترین خط تولید موتور را خواهیم داشت که این موتور بر روی دو خودرو نصب خواهد شد.

تیموری در پاسخ به این سوال که علاوه بر افزایش قیمت فعلی آیا در سال جاری مجدد افزایش قیمت خواهیم داشت، گفت: امسال سعی می کنیم که تمام خودروهایی که عرضه می کنیم دارای استانداردهای ۸۵ گانه باشد به همین دلیل قیمت تمام شده خودروها گران تر می شود زیرا بخشی از زیرساخت این خودروها اصلا در ایران وجود ندارد و لذا باید ۱۰۰ درصد قطعات خریداری شود.

مدیرعامل سایپا در ادامه بیان داشت: در سال جاری خودروهایی نظیر اطلس، آریا ، سهند و پی ۹۰ و همچنین خودرو پاژ به عنوان خودرو اقتصادی عرضه می شود که امیدواریم نمونه اولیه این خودرو در اسفند ماه تحویل داده شود.

وی اظهار داشت: خودرو آریا در خرداد ماه، سهند در مرداد، شاهین پلاس در تیرماه عرضه می شود.

مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا بیان داشت: امسال وضع تولید محصول خوب خواهد بود اما باید بر روی موضوع کیفیت نیز تمرکز کرد تا تولیدات با کیفیتی را عرضه کنیم.

تیموری با بیان اینکه هر کشوری در صنعت خودرو موفق شده که قیمت گذاری دستوری ندارد، اظهار داشت: افزایش اخیر قیمت خودرو در مقطع کنونی را به فال نیک می گیریم زیرا این افزایش قیمت بعد چندین ماه اعمال شد.

ارزبری ۲ تا ۴ هزار دلاری خودروهای تولید سایپا

وی با بیان اینکه تمام خودروهای تولید سایپا حدود ۲ تا ۴ هزار دلار ارزبری دارد، افزود: ساینا و کوئیک در بندر به قیمت ۶۵۵۰ دلار فروخته می شود. ضمن اینکه با توجه به عدم دریافت تعرفه صادراتی و همچنین ۳ درصد جایزه صادراتی و معاف بودن این خودرو از سایر هزینه ها مثل ارزش افزوده و یا هزینه پلاک گذاری پولی که از صادرات یک خودرو مانند ساینا و کوئیک عاید خودروساز می شود حدود ۷ هزار و ۲۵۰ دلار است که این قیمت از قیمت های جدید نیز برای خودروساز بیشتر است و لذا خودروساز برای صادرات انگیزه پیدا می کند سریعا خط مونتاژ ونزوئلا و… را ایجاد کند.

تیموری با اشاره به فروش قطی خودروهای تولید ایران بصورت قسطی در کشور عراق اظهار داشت: این موضوع ارتباطی به شرکت سایپا ندارد زیرا ما خودرو را با قیمتی بیش از قیمت داخلی به کشورهای دیگر می فروشیم و آنها هر طور که علاقمند باشند می توانند خودروهای خریداری شده از ما را به فروش برسانند.

مدیرعامل شرکت سایپا بیان داشت: هزار خودرو به ونزوئلا فروخته شد و پول آن به صورت پالتی در سفارت ونزوئلا در ایران دریافت شد.

وی افزود: به ونزوئلا اعلام کرده ایم که خط تولید در این کشور راه اندازی می کنیم اما از آنها خواسته ایم که به ما اختیار بدهند که خودرو را به شیوه خودمان بفروش برسانیم و در مقابل دلار دریافت کنیم. ساینا در ونزوئلا به قیمت ۱۴ هزار ۷۵۰ دلار آمریکا فروخته می شود.

تیموری اظهار داشت: امیدوار هستم که امسال سایپا زیان ده نباشد و همچنین با همکاری وزارت اقتصاد در صورت امکان مالیات بر تجدید دارایی پرداخت نکنیم تا زیان انباشته از محل دارایی ها صفر شود.

وی با بیان اینکه تحقق تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در سال جاری ۱۰۰ درصد امکان پذیر است، اظهار داشت: بحران های ۱۴۰۰ تمام شد بطوری که در سال گذشته حدود ۴۸۰ هزار خودرو تولید و بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه در سایپا تحویل داده شد و تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ صفر بود ضمن اینکه پیش بینی می شود در پایان فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش تولید داشته باشیم. همچنین در سال گذشته بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو در کشور تولید و مونتاژ شد.

مدیرعامل شرکت سایپا بیان داشت: سال گذشت در ایران حدود ۵۰ همت پول توسط دلالان تولید شده است در حالی که این پول می توانست وارد تولید یا خودروسازی شود.

وی افزود: ما تلاش می کنیم با افزایش تولید خودرو تورم بازار را کاهش دهیم.

تیموری درباره عرضه خودرو در بورس کالا اظهار داشت: بورس کالا زیر ساخت عرضه یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو را ندارد بلکه برای کشف قیمت خودرو در حدود مثلا ۵ هزار دستگاه خودرو است. ضمن اینکه گستردگی سامانه های فروش سایپا، ایران خودرو و وزارت صمت که برای همه در سراسر کشور قابل دسترس است در بورس کالا وجود ندارد بنابراین وقتی وزیر صمت دستور عرضه خودرو را در بورس دادند ما استقبال کردیم ضمن اینکه الان هم علاقمندیم اما ساز و کار لازم برای عرضه خودرو را ندارد.

وی اظهار داشت: عرضه کالاهایی مانند فولاد و پتروشیمی در بورس کالا با خودرو متفاوت است زیرا خریدار این کالاها کارخانه ها هستند نه مردم و لذا عرضه آن کالاها در بورس کالا امکان پذیر است اما بورس زمینه عرضه خودرو را ندارد.

تیموری با بیان اینکه در سال جاری گروه خودروسازی سایپا ۳۵۰۰ نیرو جوان را جذب خواهد کرد، گفت: تحصیل کردگان رشته های مرتبط مانند برق، مکانیک، صنایع و پتروشیمی ها و… که علاقمند به همکاری با سایپا باشند را جذب خواهیم کرد.

منبع: جی پلاس
ارسال نظر