فوری/ سقف افزایش قیمت خودرو اعلام شد

سخنگوی وزارت صمت گفت: میانگین افزایش قیمت خودرو ۲۹.۷ درصد بوده است، سقف افزایش قیمت برای خودرو‌ها ۴۲ درصد بوده و هیچ‌یک از خودرو‌ها بیش از این عدد افزایش قیمت نداشته‌اند.

فوری/ سقف افزایش قیمت خودرو اعلام شد

پس از گذشت چند روز از تصمیم‌گیری برای افزایش قیمت خودرو بالاخره مصوبه اولیه شورای رقابت اصلاح و لیست نهایی قیمت‌های جدید منتشر شد.

پس از کش‌وقوس‌های فراوان مبنی بر میزان افزایش قیمت خودرو ، لیست قیمت جدید این کالا نهایی شد.

بر اساس لیست جدید، قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا میانگین ۲۹.۷ درصد افزایش یافته است.

در همین رابطه امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه میانگین افزایش قیمت خودرو ۲۹.۷ درصد بوده است، گفت: سقف افزایش قیمت برای خودرو‌ها ۴۲ درصد بوده و هیچ‌یک از خودرو‌ها بیش از این عدد افزایش قیمت نداشته‌اند.

وی با اشاره به پیشنهاد شورای رقابت مبنی بر افزایش ۴۰ درصدی خودرو، تصریح کرد: با تصمیم‌گیری‌های جدید این پیشنهاد تعدیل شد و به زیر ۳۰ درصد رسید.

به گفته قالیباف تولید برخی از خودرو‌ها با زیان مواجه بوده و به این دلیل سقف افزایش قیمت برای این مدل‌ها در نظر گرفته شده است.

همچنین محمدعلی تیموری، مدیرعامل شرکت سایپا، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در رابطه با قیمت‌های جدید محصولات ۲ خودروساز بزرگ کشور گفت: آخرین بار آذر۱۴۰۰ افزایش قیمت برای خودرو‌ها اعلام شده بود و از آن زمان تاکنون هیچ افزایش قیمتی برای نرخ‌های کارخانه‌ای خودرو‌ها اعمال نشده بود.

وی بیان کرد: شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان ۲ تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز برای تعیین قیمت‌های خودرو‌ها هستند که حدود پنج ماه پیش از عید امسال فعالیت خود را برای تعیین قیمت‌های جدید آغاز کردند.

تیموری خاطرنشان‌کرد: این ۲ دستگاه، مبنای قیمت‌گذاری‌های جدید را بر گزارش ۶ ماهه نخست حسابرسی ایران‌خودرو و سایپا قرار دادند، همچنین در شیوه دومی که مورد استفاده قرار گرفت سه خودروی خارجی که همتراز خودرو‌های ایرانی از نظر کیفیت و اندازه بودند مورد مقایسه قیمتی قرار گرفتند.

وی گفت: متوسط افزایش قیمتی که برای خودرو‌های این ۲ خودروساز پس از ۱۸ ماه اعمال شده، نزدیک به ۲۹ درصد است، به طوری که در خودرویی نظیر شاهین سایپا ۱۸ درصد و در کوئیک دنده اتوماتیک ۱۷ درصد است.

مدیرعامل سایپا ادامه‌داد: همچنین خودرو‌هایی نظیر سمند، پژو ۲۰۶، تارا و پژو پارس گروه صنعتی ایران‌خودرو افزایشی کمتر از ۲۹ درصد خواهند داشت.

وی گفت: همه خودرو‌های داخلی که با نظر شورای رقابت، غیر رقابتی تشخیص داده شده‌اند در حیطه قیمت‌گذاری‌های این شورا قرار گرفته‌اند و نرخ‌های جدید در سایت ۲ گروه خودروسازی بزرگ کشور بارگذاری خواهد شد.

تیموری خاطرنشان‌کرد: خودرویی نظیر شاهین که قیمت کارخانه‌ای ۳۰۴ میلیون تومانی دارد و با احتساب ۴۰ میلیون تومان عوارض به ۳۴۴ میلیون تومان عرضه می‌شد، اکنون با رشد ۱۸ درصدی در قیمت پایه مواجه می‌شود که کمی بیش از ۵۴ میلیون تومان خواهد بود که همچنان در مقایسه با قیمت بازاری حدود ۶۷۰ میلیون تومانی، تفاوتی چشمگیر خواهد داشت.

وی تصریح‌کرد: میانگین افزایش قیمتی که در ابتدا شورای رقابت نظر داشت، بیش از ۴۰ درصد بود، اما پس از مکاتبه معاون اول رئیس‌جمهوری، این نرخ‌ها دوباره پالایش شد.

مدیرعامل سایپا همچنین با اشاره به پیش‌فروش‌های انجام شده تاکنون، تاکید کرد: مطابق قرارداد‌های منعقدشده بین خودروسازان و مشتریان، تحویل خودرو‌ها بر اساس قیمت‌های روز درب کارخانه خواهد بود و بر این اساس، مشتریان خودرو‌ها را به قیمت مصوب فعلی دریافت خواهند کرد.

تیموری در بخشی از اظهاراتش صراحتا اعلام می‌کند که خودرو‌هایی مانند پژو ۲۰۶ و پژو پارس ۲۹ درصد افزایش خواهند داشت، اما چند ساعت پس از صحبت‌های وی و با انتشار جدول قیمت مشخص شد که افزایش قیمت این محصولات ۴۲ درصد بوده است.

منبع: فرارو
ارسال نظر