خودروی سال ۲۰۲۳ مشخص شد + تصاویر

هیوندای آیونیک ۶ یکی از محصولات جدید و جذاب گروه هیوندای است که توانست عنوان خودروی سال جهان را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص دهد.

خودروی سال ۲۰۲۳ مشخص شد + تصاویر

این دومین سال پیاپی است که محصولی کره ای از کمپانی هیوندای به این عنوان می رسد. سال گذشته آیونیک ۵ بود که به این مقام رسید و حالا آیونیک ۶ است که خودروی سال جهان در ۲۰۲۳ می شود. این که در دو سال پیاپی دو خودرو از سری آیونیک هیوندای به این افتخار دست پیدا می کنند، نشان از این دارد که کمپانی هیوندای به خوبی توانسته است سری آیونیک را توسعه دهد و حالا هیوندای از جمله خودروسازان برقی قدرتمند جهان به حساب می آید. علاوه بر عنوان خودروی سال جهان، هیوندای آیونیک ۶ توانسته است جایزه برترین طراحی و خودروی برقی سال را هم به خود اختصاص دهد. برای رسیدن به عنوان خودروی سال جهان، آیونیک ۶ توانست ب ام و X1 /iX1 و کیا نیرو را شکست دهد.

جاهون چانگ، مدیر عامل کمپانی هیوندای در رابطه با کسب این عنوان گفت: «ما از دریافت این جایزه معتبر در دو سال پیاپی بسیار هیجان زده هستیم. این افتخار استعدادهای فوق العاده و تلاش های بی وقفه همه افراد در کمپانی هیوندای را نشان می دهد که توانستند خودروی برقی آیونیک ۶ را به بازار بیاورند.»

در رده خودروهای لوکس عنوان خودروی لوکس سال به لوسید ایر رسید که در این بخش خودروهای ب ام و سری ۷ جدید و جنسیس G90 را کنار زد. در رده خودروهای با عملکرد بالا، کیا EV6 جی تی بود که توانست با نیسان Z و تویوتا کرولا GR را شکست دهد. عنوان خودروی شهری سال ۲۰۲۳ هم به سیتروئن C3 رسید که رقبای C3 در این بخش فولکس واگن Nivus و اُرا فانکی کت (ORA Funky Cat) بودند. در بخش خودروهای تمام برقی، آیونیک ۶ توانست ب ام و i7 و لوسید ایر را کنار بزند و در رده برترین طراحی سال باز هم آیونیک ۶ بود که رنجروور و لوسید ایر را شکست داد تا این خودروی کره ای جدید به تنهایی به سه عنوان خودروی سال جهان، خودروی برقی سال جهان و طراحی سال را به خودش اختصاص دهد.

خودروی سال جهان چه طور انتخاب می شود؟

هر ساله هیئت ۱۰۰ نفره ژوری متشکل از خبرنگاران و خودرونویسان جهان از ۳۲ کشور جهان این خودروها را انتخاب می کنند. هر فرد در این هیئت ژوری باید فهرستی ۳۰ رتبه ای از خودروهای جدید سال را انتخاب کند و براساس امتیازهای کسب شده، فینالیست ها و برنده های نهایی انتخاب می شوند. البته این را در نظر داشته باشید که برای ورود به این رده خودروها هم باید شرایط خاصی داشته باشند. برای مثال، خودروهایی که در این مقایسه شرکت می کنند باید بازار هدف حداقل پنج کشور را داشته باشند و حداقل در دو قاره به فروش برسند.

هیوندای آیونیک ۶ قرار است به زودی در آمریکا به فروش برسد. این خودرو در نسخه تک موتوره نهایت قدرت ۲۲۵ اسب بخار را دارد و در نسخه دوموتوره قدرت به ۳۲۰ اسب بخار می رسد. پیمایش با هر بار شارژ هم بسته به ظرفیت پک باتری از ۴۳۵ تا ۵۸۰ کیلومتر است.

منبع: اسب بخار
ارسال نظر