روزگار خودرو نسل سوم شورولت مونت کارلو را بررسی می‌کند؛

خودروی خاصی که از وجود آن در ایران خبر ندارید!

شاید بتوان گفت شورولت یکی از جذاب‌ترین خودروهایی است که نمونه‌های کلاسیک زیادی از آن در ایران یافت می‌شود.

خودروی خاصی که از وجود آن در ایران خبر ندارید!

وقتی نام شورولت به میان می‌آید ناخودآگاه ممکن است نام مدل کامارو به ذهنتان برسد اما این خودروساز محبوب آمریکا مدل‌های جذابی به‌خصوص در دهه ۷۰ میلادی به تولید رساند که نسخه‌هایی از آن در کشور نیز وجود دارد. یکی از مدل‌های پرطرفدار شورولت، مونت کارلو است. در این نوشتار قصد داریم به نقد و بررسی نسل سوم مونت کارلو بپردازیم.

سرگذشت مونت کارلو

مونت کارلو یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای تولیدشده در تاریخ کمپانی شورلت است و امروزه نیز به‌عنوان خودرو کلاسیک موردتوجه علاقه‌مندان و مجموعه‌داران است. در ایران تنها نسل دوم و سوم مونت کارلو به تعداد محدود وارد شد و تعداد نمونه‌های سالم آن بسیار کمیاب است. این محصول یک خودروی دو در کوپه است که تولید آن از سال ۱۹۷۰ شروع و تا ۲۰۰۷ ادامه پیدا کرد. لازم به ذکر است که مونت کارلو در ۶ نسل به تولید رسید. نکته جالب درباره نام این خودرو آن است که از شهر مونت کارلو در کشور موناکو گرفته‌شده است. با توجه به این‌که مونت کارلو یک شهر لوکس محسوب می‌شود شورولت نیز برای این محصول خود سنگ تمام گذاشت و در حقیقت اولین خودرویی بود که توسط شورولت در سبک خودروهای لوکس شخصی تولید شد. این خودرو به دلیل طراحی خاص و آیرودینامیک نماینده برند شورولت در مسابقات اتومبیلرانی استوک و نسکار بود.

مونت۱

نسل پرطرفدار

نسل سوم مونت کارلو را شاید بتوان ازجمله مدل‌های جذاب این خودرو دانست که در ایران نیز یافت می‌شود. مدل ۱۹۷۸ این خودرو ظاهری کاملاً قلدرانه دارد. زمانی که از کنار به مونت کارلو نگاه می‌کنید طراحی گلگیر جلو و عقب به‌صورتی است که پف آن تا روی در آمده است و باعث افزایش زیبایی این خودرو شده است. چراغ‌های جلوی این خودرو به‌صورت مربعی طراحی‌شده که ظاهر آن کاملاً با شکل بدنه همخوانی دارد. روی کاپوت هم یک نماد قرارگرفته که به‌نوعی لوکس و خاص بودن خودرو را نشان می‌دهد. در بخش عقب خودرو نیز از ۵ چراغ در هر طرف به‌صورت مستطیل شکل استفاده‌شده که این مورد به‌نوعی یک اپیدمی در طراحی چراغ‌های عقب خودروهای آمریکایی بود.

مونت۲

زیبایی بی‌نهایت

وقتی صحبت از خودروی لوکس آن‌هم از برند شورولت می‌شود توقع‌ها به‌شدت بالا می‌رود. زمانی که درهای خودرو را باز می‌کنید با یک کابین خوش‌رنگ و خاص روبه‌رو می‌شوید و دلتان می‌خواهد که هر چه سریع‌تر سوار شوید. یکی از رنگ‌هایی برای طراحی داخلی این خودرو به‌کاررفته قرمز است که اگر خودروی شما نیز قرمز یا زرشکی باشد کاملاً همخوانی خواهد داشت. از داشبورد خودرو تا رودری‌ها و موکت به رنگ قرمز است. صندلی‌ها هم به‌صورت یک‌تکه با چرم قرمز تولیدشده است. معمولاً صندلی خودروهای کلاسیک آمریکایی یکی از بهترین بخش‌های این خودروها است. نشستن روی این صندلی‌های نرم به حدی لذت‌بخش است که دیگر نمی‌خواهید از خودرو خارج شوید. دنده خودرو نیز به‌صورت اهرمی داخل فرمان کارشده و ظاهر کلاسیک کیلومترشمارها هم به‌خوبی خودنمایی می‌کند.

مونت۴

لوکس و اسپرت

باوجود این‌که با یک خودروی لوکس مواجه هستیم اما می‌توانید با آن در خیابان‌های شهر قدرت‌نمایی کنید. نسل سوم مونت کارلو از یک پیشرانه ۳.۸ لیتری ۶ سیلندر بهره می‌برد. این پیشرانه امکان تولید حداکثر توان ۱۰۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۵۱ نیوتن. متر را دارد. وقتی به چهره این خودرو نگاه می‌کنید با توجه به کوپه بودن آن‌هم توقع لوکس بودن و هم توقع قدرتمند بودن را دارید و باید این را گفت که مونت کارلو هر دو حس را به شما منتقل می‌کند. جعبه‌دنده‌ای نیز که برای این خودرو در نظر گرفته‌شده از نوع ۳ سرعت اتوماتیک است بنابراین استفاده از آن در شهرهای پرترافیک هم راحت خواهد بود. در کنار استفاده گیربکس اتوماتیک، شاهد سواری نرمی در مونت کارلو هستیم ضمن این‌که پیشرانه هم تا حد زدی بی‌صدا و بدون لرزش کار می‌کند. کم‌صدا بودن پیشرانه به حدی قابل‌توجه است که شاید احساس کنید در برخی مواقع خودرو خاموش است.

شتاب صفرتا صد کیلومتر بر ساعت ازجمله مواردی است که همه به آن توجه می‌کنند. این خودرو می‌تواند در مدت‌زمان ۱۵.۴ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. مصرف سوخت این خودرو نیز به‌گونه‌ای است که با یک باک کامل یعنی ۶۶ لیتر می‌توانید مسافتی در حدود ۴۳۰ کیلومتر را طی کنید. یکی دیگر از نکات جذاب این خودرو استفاده از ترمزهای قدرتمند است که از نحوه عملکرد آن متعجب خواهید شد.

سخن پایانی

داشتن خودرویی مثل شورولت مونت کارلو برای عاشقان خودروهای کلاسیک آن‌هم آمریکایی بازها شاید یک رؤیا باشد. این خودرو نه‌تنها یک محصول لوکس و خاص از شورولت است بلکه قدرت و گشتاور خوبی را نیز در اختیار راننده قرار می‌دهد. بنابراین نه‌تنها جوانان به این خودرو علاقه‌مند می‌شوند بلکه افراد میان‌سال هم جذب آن خواهند شد. ناگفته نماند که تعمیر و نگهداری خودروهای کلاسیک آمریکایی به‌سادگی انجام نمی‌شود و باید به این موردتوجه ویژه‌ای داشته باشید.

ارسال نظر