جگوار با تولید این خودرو همه را شوکه کرد

جگوار با تولید این خودرو همه را شوکه کرد

هفت سال از رونمایی اولین جگوار اف پیس می‌گذرد. این خودرو به عنوان اولین شاسی‌بلند در تاریخ شرکت سازنده، به سرعت مشهور شد و مورد توجه بازار جهانی قرار گرفت. مدل‌های مختلف F-Pace با پیشرانه‌های ۴ و ۶ و ۸ سیلندر، حجم‌های متنوع ۲ و ۳ و ۵ لیتر دارند؛ اما نسخه‌ی پلاگین هیبرید از نظر فناوری و عملکردی، اهمیت ویژه‌ای در سبد جگوار دارد.

از اخبار موجود می‌توان اطمینان یافت، تولید جگوار اف پیس با پایبندی به طرح اولیه، تا سال ۲۰۲۵ ادامه داشته باشد. این خودرو البته از نظر فنی، بهینه‌سازی خواهد شد و برای خریداران مدل P400e، امکانات جدید ارائه خواهد کرد.

مهم‌ترین تغییر اف پیس پلاگین هیبرید نسبت به قبل، نصب باتری ۱۹/۲ کیلووات و دست‌یابی به توان حرکتی ۶۵ کیلومتر با یک شارژ است. این ترفند، شعاع پیمایش تمام برقی (بدون استفاده از بنزین) را ۲۰ درصد بیش از مدل ۲۰۲۰ نشان می‌دهد. همچنین زمان شارژ از ۱۰ تا ۸۰ درصد، به لطف سیستم ۳۵ کیلووات جریان مستقیم (DC) تنها ۳۰ دقیقه زمان می‌برد. البته افرادی که شارژر دیواری ۷ کیلووات خانگی با جریان متناوب شهری (AC) داشته باشند، برای شارژ ۱۰۰ درصد به ۲/۵ ساعت زمان احتیاج خواهند داشت.

اف پیس P400e با سیستم دو دیفرانسیل و گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک تولید می‌شود. این مدل، ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۴۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد تا بتواند در زمان ۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت برسد. اف پیس پلاگین هیبرید، موتور بنزینی توربوشارژ سوپرشارژ ۳ لیتر ۶ سیلندر خطی دارد.

برای سال آینده، تولید جگوار F-Pase مجهز به موتور ۵ لیتر V8 سوپرشارژ ادامه خواهد داشت. نسخه‌ی SVR با قدرت ۵۵۰ اسب بخار و گشتاور ۷۰۰ نیوتن‌متر، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۴ ثانیه و نهایت سرعت ۲۸۵ کیلومتر برساعت دارد که برای شاسی‌بلندی با وزن ۲۱۳۰ کیلوگرم، راضی کننده خواهد بود. این خودروی دو دیفرانسیل، میانگین مصرف سوخت ۱۲/۵ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت.

هم‌اکنون آستانه قیمت جگوار اف‌پیس، با پیشرانه‌ی ۲ لیتر توربوشارژ ۲۵۰ اسب بخار، ۵۴ هزار دلار است. مدل پلاگین هیبرید از سری R داینامیک، ۶۶ هزار دلار قیمت دارد و مدل SVR به قیمت ۹۱ هزار دلار فروخته می‌شود. جگوار در تلاش است تا از سال ۲۰۲۵، عرضه‌ی خودروهای تمام بنزینی را متوقف کند. با این شرط، ادامه‌ی تولید اف پیس منحصر به نسخه‌ی پلاگین هیبرید P400e خواهد بود و مدل SVR از این شاسی‌بلند، بخشی از تاریخ خواهد شد.

منبع: پدال
ارسال نظر