روزگار خودرو گزارش می دهد
صفر تا صد خرید لنت ترمز خودرو + قیمت و نکات نگهداری
یکی از مهمترین فاکتورهای ایمنی همه ی خودروهای جهان عملکرد خوب و به موقع سیستم ترمز خودرو است.
اجزای سازنده این سیستم به قدری ریز و دقیق طراحی شده که این اطمینان را به شما میدهد که با خیال راحت پدال گاز را فشار دهید و بر سرعت خودرو بیافزایید. در این مقاله قصد داریم نحوه ی عملکرد لنت ترمز در سیستم ترمز را زیر ذره بین روزگار خودرو ببریم تا در یابیم که این اطمینان از کجا نشئت میگیرد.
لنت ترمز چیست؟
قطعهای بسیار حیاتی و بر خلاف ظاهر سادهای که دارد از مواد مختلف و پیچیدهای ساخته شده که همزمان با ارائه بهترین عملکرد مقاوم نیز باشد. البته این مقاومت نباید به اندازهای باشد که بتواند دیسک خودرو را در اثر سایش دچار خوردگی کند.
مواد سازنده لنت ترمز
لنت ترمز در داخل کالیپر قرار دارد و از ترکیب مواد شیمیایی آلی و سرامیک ساخته میشود. لازم به ذکر است که لنتهای ترمز عقب و جلوی هر خودرو با هم متفاوتند و این تفاوت بستگی به نوع خودرو و سیستم ترمزش دارد. آزبست ماده اصلی سازنده قسمت درگیر لنت با دیسک خودرو است. این ماده به دلیل ساختار شیمیایی لایه لایهای که دارد در هنگام ترمز خورده میشود و از آسیب رساندن به دیسک جلوگیری میکند.
لنتهای ترمز جلو به دلیل تعدد دفعات ترمزگیری بسیار سریع تر از لنت عقب تمام میشوند. البته این به این معنا نیست که در هنگام فشار پدال فقط لنتهای جلو به کار گرفته میشوند بلکه به دلیل سنگین تر بودن جلوی خودرو ( به خاطر وجود موتور گیربکس و اجزای متعدد بیشتر) فشار بیشتری را تحمل میکنند و به طبع زودتر فرسوده میشوند. لنتهای عقب خودروهای قدیمی با خودروهای جدید تفاوت فاحشی دارند که در ادامه به آن میپردازیم.
تاریخچه لنت ترمز
داستان تولد این قطعه حیاتی به اوایل شروع و تولد صنعت خودرو بر میگردد. از همان ابتدای تولد خودروها نیاز به نیروی بازدارنده در خودرو بسیار شدید حس میشد. به همین خاطر سیستم ترمز خلق شد که در ابتدا با بلوکهای چوبی و یا فلزی کار میکرد. این سیستم آنقدر به چرخ فشار میآورد که باعث شکستن و یا خرابی آن میشد.
در سال ۱۸۹۰ ویلیام لنکستر اختراعی کرد که توانست صنعت خودرو را چند قدم به جلو ببرد. این اختراع لنت ترمز لایهای بود که هم اصطکاک بیشتری ایجاد میکرد و هم قدرت ترمز را افزایش میداد. با این حال درست است که اختراع لنکستر کمک شایانی به صنعت خودروسازی کرد اما با این حال باز هم مشکلات بسیار لاینحلی از جمله سر و صدای زیاد و ساییده شدن بسیار سریع و به خصوص در شرایط مرطوب بود. در طی سالها همچنان صنعت خودرو با این معضل دست به گریبان بود تا اینکه در دهه ۱۹۲۰ انقلابی به یک باره از راه رسید و آن هم معرفی لنت ترمز دیسکی بود.
لنت و دیسک ترمز به سرعت تمامی پلههای موفقیت و تایید را در نوردید و تبدیل به استانداردی در صنعت خودرو شد. از جمله سال هایی که انقلاب لنت ترمز پیشرفت کرد و کامل شد میتوان به سال ۱۹۲۰ معرفی ترمزهای دیسکی، سال ۱۹۵۰استفاده گسترده از ترمزهای دیسکی در خودروها، سال۱۹۶۰ معرفی لنتهای ترمز بدون آزبست، سال۱۹۷۰ پیشرفت در مواد و طراحی لنت ترمز برای بهبود عملکرد و کاهش نویز، سال ۱۹۸۰معرفی لنتهای ترمز با سرامیک، سال ۱۹۹۰معرفی لنتهای ترمز با مواد آلی و سال ۲۰۰۰ پیشرفت در لنتهای ترمز برای افزایش سازگاری با محیطزیست اشاره کرد.
انواع لنت ترمز
لنت ترمز فلزی
این نوع از لنتها از جنس ترکیبات فلزی مانند مس و فولاد ساخته شدهاند. مزایا این گونه لنتها شامل اصطکاک بالا و قدرت ترمز گیری عالی در شرایط آب و هوایی مختلف، قیمت مناسب و دوام بالا است. از معایب این نوع لنتها هم میتوان سایش دیسک ترمز در صورت به موقع عوض تکردن، سر و صدای زیاد و ایجاد ضررات معلق آزبست در هوا را نام برد.
لنت ترمز نیمه فلزی
این نوع لنت از ترکیب فلزات و مواد شیمیایی آلی ساخته شدهاند. از مزایای آنها میتوان از قدرت ترمز بیشتر و تعادل در آن، سر و صدا و ساییدگی کمتر، قیمت و عملکرد مناسب در شرایط جادهای و آب و هوایی مختلف را نام برد. از معایب این لنت عمر کوتاهتر نسبت به انواع لنت فلزی را میتوان نام برد.
لنت ترمز سرامیکی
این نوع از لنتها که معمولا با بچسبهای قیمتی گزاف ارائه و استفاده میشوند از جنس سرامیک و الیاف مصنوعی ساخته میشود. بدون اغراق لنتهای ترمز سرامیکی بهترین نوع لنت ترمز هستند. از مزایا آنها میتوان به عملکرد کم صدا و بدون صدا ایجاد گرد وغبار کم عمر طولانی و سازگاری با محیط اشاره کرد.
البته هر چیز خوبی معایبی نیز دارد. معایب لنت سرامیکی شامل قیمت بالا قدرت ترمز گیری ضعیف تر در مقایسه با لنتهای فلزی و عملکرد ضعیف در سرما و رطوبت میشود.
نحوه عملکرد لنت ترمز
فشار دادن پدال ترمز: زمانی که راننده پدال ترمز را فشار میدهد، نیرویی به سیلندر اصلی ترمز منتقل میشود.
ایجاد فشار هیدرولیکی: در سیلندر ترمز، این نیرو به فشار هیدرولیکی تبدیل میشود.
انتقال فشار به پیستونها: فشار هیدرولیکی از طریق لولههای ترمز به کالیپرهای ترمز منتقل میشود. در هر کالیپر، فشار روغن به پیستونهای هیدرولیکی اعمال میشود.
فشار لنتها به دیسک یا کاسه ترمز: پیستونهای هیدرولیکی لنتهای ترمز را به سمت دیسک ترمز (در خودروهای دیسکی) یا کاسه ترمز (در خودروهای کاسهای) فشار میدهند.
ایجاد اصطکاک و کاهش سرعت: اصطکاک بین لنت و دیسک یا کاسه ترمز، انرژی جنبشی خودرو را به گرما تبدیل میکند و باعث کاهش سرعت و توقف خودرو میشود.
ویژگیهای یک لنت ترمز با کیفیت
یک لنت ترمز با کیفیت باید از موادی ساخته شده باشد که بتواند در برابر سایش و حرارت شدید مقاومت کند. همچنین باید بتواند تستهای اندازه گیری قدرت ترمز را نیز بگذراند و از دوام بالایی هم برخوردار باشد.
عوامل دیگری مانند عملکرد بدون سر و صدا و یا با سر و صدای کم، سازگاری با محیط و شرایط آب و هوایی، ایمنی و سهولت در تعویض نیز در انتخاب لنت ترمز موثرند.
نحوه چک کردن لنت ترمز
چرخهای خودرو را بردارید: برای دسترسی به لنتهای ترمز، باید چرخهای خود را از روی خودرو جدا کنید.
لنتها را از نظر سایش بررسی کنید: ضخامت لنتها را بررسی کنید. اگر ضخامت آنها کمتر از ۵ میلیمتر است، باید تعویض شوند. همچنین به دنبال علائم سایش ناهموار یا شیار شدن هم باشید.
پلیتهای نشانگر سایش را بررسی کنید: بسیاری از لنتهای ترمز دارای پلیتهای نشانگر سایش هستند که هنگامی که لنتها تا حد مشخصی ساییده میشوند، بیرون میآیند.
دیسکهای ترمز را بررسی کنید: در حالی که به لنتها نگاه میکنید، دیسکهای ترمز را نیز از نظر ترک خوردگی یا شیار شدن بررسی کنید. اگر دیسکهای ترمز آسیب دیده یا نازک شدهاند، باید تعویض شوند.
علائم خرابی و فرا رسیدن زمان تعویض لنت ترمز
اگر لنت شما خراب شده باشد و یا زمان تعویضش سر رسیده باشد شروع به ارسال سیگنال هایی از جمله سر وصدا و سوت کشیدن، صدای سایش آهن به دیسک ترمز، کاهش قدرت ترمزگیری، افزایش میزان مسافت توقف، لرزش فرمان و در مواقعی هم لرزش پدال ترمز در زیر پای تان میکند.
اگر این علائم را تجربه کردید زمان تعویض لنت ترمز فرا رسیده است. البته در خودروهای امروزی علائم هشدار دهنده به کلاستر خودرو هم اضافه شده و کار شما را راحت تر کرده است. به شکلی که وقتی چراغ لنت روشن شود یعنی زمان تعویض فرا رسیده است.
انواع برندهای لنت خودرو و قیمت آنها در ایران
در جدول زیر میتوانید قیمت انواع لنتهای ساخت داخل و خارج را مشاهده کنید:
جدول قیمت لنت ترمز خودروهای داخلی
برند لنت ترمز خودرو داخلی |
قیمت ( تومان) |
فریکسا |
۱۱۰۵۰۰۰ |
های تک |
۱۰۹۳۰۰۰ |
آفورتیس |
۸۴۵۰۰۰ |
بلو |
۸۴۵۰۰۰ |
های تک ( چرخ عقب) |
۷۸۰۰۰۰ |
لنت پارس |
۶۵۷۰۰۰ |
لنت پارس (چرخ عقب) |
۶۴۵۰۰۰ |
جدول قیمت لنت ترمز خودروهای خارجی
برند لنت ترمز |
ساخت کشور |
نوع لنت ترمز |
قیمت لنت ترمز |
لنت ترمز ام بی کوریا (MB-Korea Ceramic) |
کره جنوبی |
سرامیکی | از 1,430,000 تومان تا 2,450,000 تومان |
لنت ترمز ام بی کوریا (MB-Korea) |
کره جنوبی |
نیمه فلزی |
از 885,000 تومان تا 2,210,000 تومان |
لنت ترمز ان اچ سی (NHC) |
تایوان |
سرامیکی |
از 910,000 تومان تا 2,990,000 تومان |
لنت ترمز پارس (Pars Lent) |
ایران |
نیمه فلزی |
از 255,000 تومان تا 3,000,000 تومان |
لنت ترمز فریکسا (Frixa) |
کره جنوبی |
نیمه فلزی |
از 513,000 تومان تا 1,820,000 تومان |
لنت ترمز گلد (Gold) |
کره جنوبی |
نیمه فلزی |
از 599,000 تومان تا 1,755,000 تومان |
لنت ترمز میراژ (Mirage) |
انگلیس |
سرامیکی – نیمه فلزی |
از 975,000 تومان تا 3,640,000 تومان |
لنت ترمز های تک (Hi-Tec) |
کره جنوبی |
نیمه فلزی |
از 723,000 تومان تا 1,925,000 تومان |
لنت ترمز های کیو (Hi-Q) |
کره جنوبی |
نیمه فلزی |
از 869,000 تومان تا 1,689,000 تومان |
لنت ترمز فچ (Fetch) |
چین |
نیمه فلزی |
از 715,000 تومان تا 1,105,000 تومان |
لنت ترمز بلو (Blue) | چین | نیمه فلزی |
از 999,000 تومان تا 1,283,000 تومان |
سخن پایانی
همانطور که مشاهده کردید لنت ترمز قطعه ای حیاتی در خودرو محسوب می شود که با وجود شکل ظاهری ساده کاربردهای بسیاری دارد. همچنین بررسی خرابی و تعویض به موقع آن می تواند حتی در مواردی جان شما را نجات بدهد. بنابراین پیشنهاد می کنیم که با جدیت تمام در زمان مناسب اقدام به تعویض لنت های ترمز خود بکنید. اگر این مقاله برای شما مفید واقع شد نظرات و تجربیات با ارزش خود را در کامنت ها با روزگار خودرو به اشتراک بگذارید.