روزگار خودرو گزارش می دهد
معرفی باگر ۲۸۸ / ملاقات با ابر هیولای کروپ در آلمان
این غول بی شاخ و دم یک بیل مکانیکی و حفار بسیار قهار و غول آساست که قصدش علاوه بر حفاری و کار فیزیکی، به رخ کشیدن قدرت مهندسی معدن و راه ساختمان و همچنین عظمت صنعت آلمان است.
در واقع این ابرهیولا توسط کمپانی کروپ آلمان ساخته شده است. این ماشین حفاری عظیم در سال ۱۹۷۸ متولد شد.بعد از ۵ سال فکر و طراحی و کار شبانه روزی وارد فاز تولید شد و پس از آن پنج سال دیگر نیز به طول انجامید تا کار مونتاز آن به سرانجام برسد.
ابعاد این تایتان آهنی شگفتانگیز است به طوری اگر به عکسهایای هیولا دقت کنید خواهید دید که لودرهای بزرگ معدن در برابرش مانند ذررات خاک روی زمین هستند. ۹۶ متر ارتفاع ۲۲۵ متر طول و وزنی بالغ بر ۱۳۵۰۰ تن. اینها فقط اعداد ارقام نیستند بلکه نشان گر این هستند که به معنای واقعی تایتان خودروها و هر محرک چرخ داری باگر۲۸۸ است و بس.
در کنار این مطالب هزینه ساخت این شاهکار مهندسی سر به فلک میگذارد و چیزی بالغ بر ۱ میلیارد دلار است. همین موضوع باگر را به گران قیمتترین ماشین حفاری جهان تبدیل کرده است.
باگر ۲۸۸ بیهمتاست به طوریکه هیچ ماشین حفاری در دنیا یارای رقابت با آن را ندارد. فقط در یک قلم ظرفیت باکت اصلی این غول بیشاخ و دم ۲۴۰۰۰۰ متر مکعب است. این میزان جابه جایی حاصل کار ۴۰۰۰۰ کارگر و یا ۱۰۰۰۰ کامیون فوق سنگین مخصوص کار در معدن است. مرکز یا قلب فرماندهی این هیولا اتاقکی است که عوامل و راننده در ان مینشینند. این اتاق فرمان به تمامی نقاط باگر دید بصری و امکان دسترسی دارد و از مکانیزم ایمنی پیچیدهای نیز برخوردار است.
در قلب آلمان در منطقهای به نام رینلند یک معدن روباز وجود دارد که باگر ۲۸۸ درحالحاضر آنجا مشغول به خدمت است. درحالحاضر این هیولا سالانه ۴۰ میلیون تن ذغال سنگ استخراج میکند. اما این پایان کار نیست و درست در اوایل کار حفاری معدن سالانه ۲۵۰ میلیون متر مکعب خاک را جابه جا میکرد.
این اعداد و ارقام زمانی شگفتانگیز تر میشوند که بدانید در سال ۱۹۹۵ شرکت تاکراف باگر ۲۹۳ را ساخت. این باگر برای کار در معادن با احتمال اشتعال و انفجار بالا ساخته شده و جالب است بدانید که تقریبا در محل خویشاوند خودش یعنی باگر ۲۸۸ مشغول خدمت است. از نظر سایز کارایی و اندازه این دو با یک دیگر تفاوتی ندارند و باگر ۲۹۳ فقط هزار تن سنگین تر است.