با نخستین جت جنگنده مافوق صوت دنیا آشنا شوید
در این مقاله شما را با هواپیمای F-۱۰۰ سوپر سِیبِر آشنا خواهیم کرد، محصولی که نخستین جنگنده مافوق صوت دنیا لقب گرفته است.
تست و بررسی خودرو
ساخت یک جت مافوق صوت عملیاتی جادوی تکنولوژی به شمار میرود چراکه سنگ بنای رسیدن به آسمانها محسوب شده و درعینحال فرصتی برای تولید نسل جدیدی از جنگندهها را فراهم ساخته است. قبل از جنگ ویتنام، بیشتر هواپیماهای مشهور ارتش امریکا از موتورهای ملخی استفاده میکردند اما در سال ۱۹۵۳ و نخستین پرواز پروتوتایپ YF-۱۰۰A همهچیز تغییر کرد. مقامات امریکایی عملکرد F-۸۶ سیبر در جنگ کره را پسندیدند و به همین خاطر با فاصلهای نسبتاً کوتاه نخستین جنگنده مافوق صوت دنیا با نام F-۱۰۰ سوپر سِیبِر توسعه یافت.
شرکت نورث آمریکن ایرکرافت تعداد ۲۲۹۴ فروند از F-۱۰۰ را تولید کرد که از این تعداد، ۱۲۷۴ فروند از نوع F-۱۰۰D به عنوان پیشرفتهترین نسخه جنگنده موردبحث بودند. این محصول پیشرفته به اتوپایلوت مافوق صوت مجهز بود و نخستین پرواز خود را در ژانویه ۱۹۵۶ انجام داد و پاییز همان سایز نیز به نیروی هوایی امریکا تحویل داده شد. امریکا از F-۱۰۰D برای پشتیبانی زمینی، بمباران پلها و دیگر اهداف ارزشمند استفاده کرد و با اینکه سوپر سیبر قبلاً توانسته بود با فاصلهای اندک از مرز سرعت صوت عبور کند اما راه را برای تولید جنگندههای مافوق صوت دیگر گشود. F-۱۰۰ سوپر سِیبِر باعث تولید جنگندههایی با سرعت دو و سه برابر سرعت صوت شد.
جنگنده موردبحث از پیشرانه پرتاند وینتی J۵۷-P-۲۱ استفاده میکرد. با وجود نیروی رانش قابلتوجه، این جنگنده میتوانست به حداکثر سرعت ۱۴۹۱ کیلومتر در ساعت برسد که بیشتر از تمامی جتهای قبلی بود. در نخستین ماههای وقوع جنگ ویتنام، خلبانهای امریکایی درباره حضور میگ ۱۷ در آسمان نگرانی خاصی نداشتند چراکه میگ ۱۷ در مقایسه با جتی همچون سوپر سیبر بسیار قدیمی بود. در واقع سرعت میگ ۱۷ به ۱۱۵۰ کیلومتر در ساعت میرسید که کمتر از سرعت صوت بود. با اینکه در نبردهای هوایی سرعت همهچیز نیست اما فاکتوری مهم محسوب میشود.
میگ ۱۷ علاوه بر تجهیز به سلاحهای گوناگون توانایی رها کردن بمبها را نیز داشته اما این ویژگی در نبردهای هوا به هوا خیلی به کار نمیآید. علیرغم اینکه F-۱۰۰D اساساً برای حملات هوا به زمین طراحی شده بود اما میتوانست موشکهای هوا به هوای ساید ویندر را نیز شلیک کند که این ویژگی باعث برتری نسبت به میگ میشد. به منظور جلوگیری از خسارات و تلفات بیشتر، نیروهای ویتنام شمالی تنها در شرایط ایده آل به هواپیماهای دشمن حمله میکردند؛ اما میگ ۲۱ که به عنوان قدیمیترین جنگنده عملیاتی جهان شناخته میشود در سال ۱۹۶۶ وارد جنگ ویتنام شد و بازی را تغییر داد و امریکا مجبور شد برنامههای دیگری را پیاده سازد. میگ ۲۱ نه تنها میتوانست با سرعت فراتر از صوت پرواز کند بلکه سریعتر از F-۱۰۰D بود. در حقیقت نیروهای ویتنام میتوانستند میگ ۲۱ را به موشکهای مادونقرمز و هوا به هوای K-۱۳ مجهز کنند تا شانس برتری این جنگنده در برابر دشمن افزایش یابد.