خودروی استون مارتین والهالا معرفی شد

نسخهٔ نهایی والهالا که در سه‌ماههٔ دوم سال آینده روی خط تولید می‌رود، به لطف یک پیشرانهٔ V8 توئین توربو و سه موتور الکتریکی، ۱۰۸۰ اسب بخار قدرت دارد.

خودروی استون مارتین والهالا معرفی شد

بیش از پنج سال پس از اولین رونمایی والهالا در قالب کانسپت می‌گذرد و حال سرانجام آستون‌مارتین نسخهٔ تولیدی و نهایی این سوپرکار را به‌طور کامل معرفی کرده است تا در سه‌ماههٔ دوم سال ۲۰۲۵ تولید آن را آغاز کند. این برند بریتانیایی وعدهٔ رقابت با لامبورگینی روئلتو و فراری SF90 استراداله را داده است. در سینهٔ والهالا یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی ساخت AMG قرار دارد که به‌تنهایی ۸۲۸ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

استون-مارتین-والهالا-2

علاوه بر این، سه موتور الکتریکی هم پیشرانهٔ بنزینی را همراهی می‌کنند که دوتای آن روی محور جلو نصب شده و مجموع خروجی را به ۱۰۸۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۰۰ نیوتن متر گشتاور می‌رساند. والهالا علاوه بر اینکه اولین خودروی پلاگین‌هیبریدی آستون‌مارتین محسوب می‌شود، یک گیربکس هشت سرعته دوکلاچه را هم برای این برند بریتانیایی معرفی کرده است. به لطف بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و چهارچرخ محرک، والهالا ظرف ۲.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌تواند به حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

استون-مارتین-والهالا-3

پیشرانهٔ V8 والهالا با چیزی که در مدل‌هایی مثل ونتیج و DBX707 می‌بینیم متفاوت است. سیستم روغن‌کاری این موتور از نوع کارتل خشک است و از میل‌لنگ تخت استفاده می‌کند. مهندسان همچنین میل بادامک و منیفولدهای دود جدیدی را برای این موتور طراحی کرده و از توربوشارژرهای بزرگ‌تری نسبت به DBX707 استفاده کرده‌اند. به لطف سه موتور الکتریکی، آستون‌مارتین روی محور جلو سیستم کنترل گشتاور بُرداری را ایجاد کرده درحالی‌که برای عقب دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی را در نظر گرفته است.

استون-مارتین-والهالا-4

سیستم هیبریدی تأخیر توربو را کاهش می‌دهد و باطری را از طریق سیستم احیای انرژی ترمزها شارژ می‌کند. والهالا همچنین می‌تواند تا ۱۴ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی با حداکثر سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت طی کند. در این ابرخودروی جدید مثل والکری، طراحان به آیرودینامیک توجه ویژه‌ای داشته‌اند و والهالا در سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت بیش از ۶۰۰ کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کند. با افزایش سرعت، قطعات آیرودینامیکی فعال باعث تولید داون‌فورس بیشتر از طریق بال‌های جلو و عقب می‌شود.

استون-مارتین-والهالا-5

اجزای اصلی خودرو مثل سیستم تعلیق، ترمز، فرمان، آیرودینامیک فعال و پیشرانه از طریق سیستم یکپارچه کنترل دینامیک خودرو (IVC) کنترل می‌شوند که امکان تنظیم دقیق پارامترها را فراهم می‌کند. این سیستم همچنین امکان برقراری ارتباط بین محورهای جلو و عقب را فراهم می‌کند زیرا بین محورها هیچ ارتباط فیزیکی وجود ندارد. والهالا روی یک شاسی مونوکوک فیبر کربنی ساخته شده که از تخصص آستون‌مارتین در فرمول یک بهره می‌برد. سیستم تعلیق والهالا از نوع پوشراد است و برای محور عقب از کمک‌فنرهای تطبیقی بلیشتین استفاده شده است. برای متوقف کردن این هیولا هم دیسک‌های ترمز ۴۱۰ میلی‌متری در جلو و ۲۹۰ میلی‌متری در عقب در نظر گرفته شده است.

استون-مارتین-والهالا-6

کابین والهالا از خودروهای فرمول یک الهام گرفته است. مقابل راننده غربیلک فرمان فیبر کربنی چهارگوش مانند قرار گرفته و روی داشبورد دو نمایشگر برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی تعبیه شده است. مثل دیگر محصولات آستون‌مارتین، خریداران والهالا از طریق بخش Q امکان سفارشی‌سازی بی‌پایانی را خواهند داشت. فعلاً حرفی در مورد قیمت این سوپرکار بریتانیایی زده نشده ولی میدانیم که تنها ۹۹۹ دستگاه از آن ساخته خواهد شد.

 

منبع: پدال

ویدیوهای پیشنهادی

ارسال نظر