گزارش اختصاصی روزگار خودرو
۲.۴ میلیارد بده خودرو فراری چینی بخر!
در این مقاله میخواهیم به بررسی کپی کاری شیائومی بپردازیم تا ببینیم که در چه حد موفق بوده است پس با روزگار خودرو همراه باشید.
ما همیشه عادت کردهایم که برند شیائومی را حک شده روی تلفنهای همراه این شرکت ببینیم اما حالا و بعد از کسب موفقیتهای متعدد در این بازار شیائومی به سراغ ساخت خودروهای شاسی بلند رفته است. بعد از الهام گرفتن از سدان معروف پورشه و ساخت نخستین سدان نیمه کپی برداری از آن شیائومی حالا به سراغ کپی برداری از خودروی شاسی بلند فراری رفته است تا نخستین شاسی بلند خود را بسازد.
غول فناوری چین عرضه شاسی بلند تمام الکتریکی خود به نام YU۷ را برای نیمه سال جدید برنامهریزی کرده است. بیشتر طراحی عقبی این خودرو شبیه به فراری پیورسانگوئه است همانطور که جلوی ان شبیه به طراحی مک لارن است. البته شیائومی خودش نیز طراحیهای ابداعی در قسمت چراغها و سپر خودرو انجام داده است. شیائومی این کار را قبلا و در جریان ساخت نخستین خودرویش انجام داده بود. اگر به SU۷ نگاه کنید دقیقا متوجه شباهت آن با پورشه تایکان میشوید.
سومین تلفن همراه ساز بزرگ جهان اعلام کرده است که این خودروها را برای بازار داخلی چین میسازد و تا حداقل ۲ یا ۳ سال آینده قصدی برای صادر کردن و یا حضور در بازاری غیر از چین را ندارد. شیائومی موفق شده تا ۱۰۰ هزار دستکاه از خودرو سدان SU۷ را در بازار چین به فروش برساند. این فروش جانانه اغتماد به نفس بالایی به این غول فناوری داد تا حالا کار روی دومین خودروی ساخت خود را آغاز کند.
کاور YU۷ ماهها قبل از رونمایی رسمی و تست این خودرو بدون پوشش استتار به صورت اختصاصی و با جزییات کامل در سایت CHINESE MOTOR REGULATOR بارگذاری شد. علت این اتفاق مشخص نیست اما همین که کمپانی چینی شکایتی نکرده معلوم است که دستی در این کار داشته و یا حداقل از آن نفع زیادی برده است.ابعاد این خودرو عبارتند از ۴۹۹۹ میلی متر طول ۱۹۹۶ میلیمتر عرض و ۱۶۰۰ میلیمتر ارتفاع. فاصله بین دو محور این خودرو ۳۰۰۰ میلیمتر است. YU۷ در طول و عرض دست هم اندازه SU۷ است و پا جای پای ان گذاشته اما در بحث ارتفاع از SU۷ بلندتر است. دلیلش هم کاملا مشخص است. YU۷ نام شاسی بلند را یدک میکشد و انواع مختلفی از مودهای رانندگی را ساپورت میکند.
مشخصات فنی YU۷
طبق مدارک لو رفته مشخص شده که این خودرو دارای دو موتور الکتریکیٰ ۲۲۰ کیلو واتی در جلو و ۲۸۸ کیلواتی در عقب است. این دو موتور الکتریکی در مجموع ۵۰۸ کیلووات نیرو تولید میکنند که میتواند YU۷ را بیشینه سرعت ۲۵۳ کیلومتر در ساعت برساند.
با این توضیحات قدرت موتور الکتریکی YU۷ از SU۷ بیشتر است. اما نمیتوان از ۲۰۰ کیلوگرم اضافه وزن YU۷ نسبت یه SU۷ چشم پوشی کرد. باتری این خودرو هنوز کاملا تایید نشده است اما با توجه به شنیده ا یک باتری نیکل منیزیوم کوبالتی موسوم به NMC روی این خودرو سوار است. لازم به ذکر است که این باتری روی محصولات مهمی از جمله تسلا و چندین برند خودروی الکتریکی دیگر نصب شده است.
ظرفیت باتری این خودرو هم هنوز رسما اعلام نشده است اما بر اساس شنیدهها باتری رده بالایی با ظرفیت ۱۰۱ کیلووات برای آن در دسترس است. این باتری همانی است که روی SU۷ نصب است و توانسته مسافت ۸۳۰ کیلومتری را با فقط یک بار شارژ بپیماید.
تصاویر داخل و مکانات رفاهی پ تجهیزات ایمنی خودرو YU۷ هنوز منتشر نشدهاند. احتمال میرود که برخی قطعات داخلی مانند مانیتور ۱۶.۱ اینچی SU۷ روی YU۷ هم نصب باشد. البته تمامی این گفتهها در حد حدس گمان است و در کل باید برای مشخص شدن دقیق هر کدام تا حداقل جولای سال ۲۰۲۵ صبر کنیم.
قیمت شاسی بلند شیائومی
به قیمتها نیز درست مانند خیلی از فاکتورهای دیگر اشاره خاصی نشده است اما براساس گزارشات مختلف رسانههای داخلی چین احتمال میرود دومین خودروی ساخت شیائومی با برچسب قیمتی ۲۵۰۰۰۰ یوان چین ( ۲.۴ میلیارد تومان) عرضه شود.
سخن پایانی
چینیها نشان دادند که تجربه موفق کپی کاری میتواند غولهای بزرگ فناوری در هر زمینهای را وادار سازد تا با شما همکاری داشته باشند. ما و همکارانمان در روزگار خودرو هر چقدر بیشتر و دقیق تر به عکسهای این گزارش خیره میشویم بیشتر بعه این اصل و دلیل موفقیت چینیها پی میبریم. آیا نظر شما هم چنین است؟ آیا تجربه چینیها در کپی کاری را قبول دارید؟ نظرتان را در کامنتها با به اشتراک بگذارید.