گزارش اختصاصی روزگار خودرو
۴ سال صبر برای این خودرو ارزش دارد یا خیر؟
فولکس واگن و ریوین به صورت مشترک روی یک مدل گلف تمام الکتریکی کار میکنند. نسل نهم گلف برای سال ۲۰۲۹ برنامهریزی شده است.
گلف الکتریکی که در این تصاویر مشاهده میکنید باید قربانی میشد تا بولبوس ID۳ بتواند زنده بماند. به هر حال فولکس واگن در حال برنامهریزی برای یک تغییر جدید است. این تغییر شامل حذف پیشرانههای سوختی از مشهورترین مدل این کمپانی میشود. وقتی این اتفاق بیوفتد راه برای تمام الکتریکی کردن گلف باز میشود. این دقیقا همان چیزی است که کای گرونیتز مسئول اصلی تولید فناوری کمپانی در اوایل امسال میلادی به آن اشاره کرد. حالا اما با نزدیک تر شدن به زمان تحقق وعدهها توماس شافر رئیس کمپانی فولکس واگن بازی کن دوم این زمین گلف را معرفی کرد.
ریوین که لقبش همان بازیکن دوم و یا شریک تجاری فولکس واگن است به این کمپانی در ساخت گلف تمام الکتریک کمک شایانی میکند. این هاچ بک جذاب به صورت اختصاصی روی نسل چهارم پلتفرم قابل تنظیم ارتفاع ساخته خواهد شد. چندین هفته پیش فولکس واگن و ریوین ازدواج ( joint venture ) خود را رسمی کردند. رقم جابهجا شده در این معامله بزرگ که برای در اختیار گرفتن فناوری و امکانات ریوین از طرف فولکسواگن پرئاخت شد ۵.۸ میلیارد دلار بود.
توماس شافر در گفتوگویی با اتوموتیو نیوز تایید کرد که فولکس واگن برای کار کردن بر روی این نوآوری در خودرو افسانهای خودش به کمک و همکاری ریوین چشم دوخته است. همچنین وی افزود:
تصمیمگیری برای چگونگی پیادهسازی ساختار نرمافزاری این خودرو نیز توسط فولکسواگن با همکاری ریوین انجام شده است. این کار بعد از نهایی شدن جوینت ونچر ریوین با فولکس بهدست مهندسان بخش الکترونیک ریوین به سرانجام خواهد رسید. فولکس واگن امیدوار است تا بتواند با عرضه افسانهایترین و قدیمیترین مدل خود با ساختارهای جدید به جنگ خودروهای تازه به دوران رسیده اما پر قدرت چینی برود.
توماس شافر در پایان این مصاحبه اذعان داشت که اگر در پروژه نسل نهمی فولکسواگن گلف به تمامی اهدافمان دست پیدا کنیم میتوانیم مدلهای دیگر و حتی آیکونیک خود را برای طی فرآیند تمام برقی شدن بهدست ریوین بسپاریم.
ما مطمئن نیستیم که دوگانه فولکسریوین بتوانند در این مسیر به موفقیت کامل دست یابند اما این جوینت ونچر نشان میدهد حتی خودروسازان سنتی با سابقه و اصالتی همچون فولکس واگن هم به شرکتهای با محوریت دانش مدرن برای محصولات خود نیاز دارند تا از کورس به شدت سریع بازار خودرو عقب نمانند. گلف تمام الکتریکی به این زودیها به بازار نمیاید و باید برای لمس آن به صورت فیزیکی و تست و بررسی واقعی و سنجیدن ظرفیتهای آن تا سال ۲۰۲۹ صبر کرد. از زمان عرضه این خودرو ۴ سال باقی مانده است و فولکسواگن وقت خیلی زیادی دارد تا ID۳ را بهبود ببخشد.
اما خیلی زودتر از اینها عرضه یک مدل جدید آغاز خواهد شد. یک مدل به طور کامل زیر و رو شده جدید که کیفیت ساخت و متریال داخل و خارج آن به شدت بالاتر است. این مدل که با آپشنها و دکمهها فیزیکی خیلی بیشتری طراحی شده در سال ۲۰۲۶ به بازار خودرو میرسد. در این میاین اگر پای منطق را به میان بکشیم، خواهیم دید که فاصله زمانی سه ساله بین دو نسخه از یک مدل کمپانی خودروساز عقلانی نخواهد بود. مدل MK۸ که نسل قبلی این خودرو محسوب میگردد و از دو پیشرانه دیزلی و پلاگین هیبرید بهره میبرد به نظر میرسد که میتواند تا سال ۲۰۳۵ به حیات خود ادامه بدهد. زیرا از سال ۲۰۳۵ به بعد اتحادیه اروپا قانونی را وضع کرده که تردد هرگونه خودرو با پیشرانه سوختی را ممنوع خواهد کرد. البته این ممنوعیت شامل خودروهایی که قبل از این تاریخ ساخته شدهاند نمیشود. اگر فولکس واگن واقعا بخواهد نسل نهم معروفترین مدل خود را درست ۳ سال بعد از عرضه آخرین نسخهاش ارائه کند ریسک بزرگی خواهد بود. زیرا مدلهای فعلی برای حداقل ۱۰ سال آینده جوابگو و میتوانند سودآور باشند. در واقع فولکس ممکن است با این کار ضرر هنگفتی بکند و حتی بدتر از آن به ورطه ورشکستگی برسد.
گلف تمام الکتریکی تنها خودروهایی نیستند که از محصولات و خدمات ریوین استفاده میکنند. شافر رسما اعلام کرد که آئودی و پورشه هم برای این جوینت ونچر اعلام آمادگی کردهاند. و تا سال ۲۰۲۷ به احتمال خیلی قوی به آن خواهند پیوست. یک ماه پیش و در بحبوحه نهایی کردن قرارداد فولکس با ریوین، این دو همزمان و در بیانیهای مشترک اعلام کردند که قصد یکپارچهسازی خدمات خود را دارند به صورتی که هر خودرویی با هر سگمنتی این امکان را خواهد داشت که از ساختار الکتریکی جدید آنها بهره ببرد.
سخن پایانی
صنعت خودرو المان که زمانی در تمامی عرصهها پیشرو بود حالا با مشکلات فراوانی دست به گریبان است. از طرفی با بالاگرفتن آتش جنگ در اوکراین و تحریم گازی روسیه سوخت مورد نیاز کارخانهها تامین نشد و آنها را به زحمت انداخت. از سوی دیگر ظهور قدرتی بزرگ، عجیب و ناشناخته در صنعت خودرو به نام چین و پیشرو بودن آن در عرضه خودروهای الکتریکی با نرخ پایین، عرصه را هرچه بیشتر و بیشتر برای ژرمنها که زمانی حرف اول و آخر صنعت خودرو بودند تنگ کرده است. حالی اما هر چند دیر اما خودروسازان آلمانی به فکر کنار گذاشتن وسواس فکری و اصالت طلبی خود شدند تا بتوانند از این گرداب جان سالم به در ببرند. نظر شما درباره این اقدامات آلمانیها برای پیادهسازی تکنولوژی تمام الکتریکی در محصولاتشان چیست؟ آیا ژرمنها به شکوه از دست رفته خود بازمی گردنند؟ نظر خود را با ما در کامنت به اشتراک بگذارید.